Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
SUHAKAM AKAN SIASAT INSIDEN GANAS PERHIMPUNAN PROTES MINYAK NAIK
Wednesday, July 26, 2006
Keputusan Suhakam untuk mengadakan inkuiri bagi menyiasat dakwaan keganasan dan salahguna kuasa oleh polis dalam meleraikan sekumpulan penunjuk perasaan aman yang memprotes kenaikan minyak dan tarif elektrik, pada 28 Mei 2006. Dalam insiden tersebut, 20 orang telah ditahan; ada di antara mereka yang mengalami kecederaan serius akibat daripada penggunaan kekerasan yang berlebihan oleh pihak polis dalam menyuraikan orang ramai.

Walaupun keputusan agak lewat, namun, ia lebih baik daripada tiada.

Walau bagaimanapun, menurut pesuruhjaya Choo Siew Kioh bahawa jika polis mengambil tindakan, panel inkuiri tidak perlu dimulakan. Kemungkinan Choo merujuk kepada Seksyen 12(2), Akta yang melarang Suruhanjaya tersebut dari membuat inkuiri ke dalam kes yang sudah atau sedang dalam siasatan.

Sehingga hari ini, tiada anggota polis yang telah dikenakan hukuman atas peristiwa berdarah tersebut.

Dalam insiden tersebut, Ketua Polis Negara, Mohd Bakri Omar dengan tegas mempertahankan tindakan anggota polisnya sebagai menggunakan 'minimal force' dan mempunyai hak untuk mempertahankan diri mereka.

Dalam perjumpaan pada awal Jun, Suaram telah keluar meninggalkan bilik perjumpaan bersama Suhakam tanda protes kerana Suhakam enggan mengadakan inkuiri berkaitan insiden Protes Minyak Naik tersebut.

Kini, selepas Suhakam menyatakan keputusan untuk mengadakan inkuiri, Suaram kini bersedia memberi kerjasama sepenuhnya bagi membantu mengumpulkan maklumat dan bukti, khususnya dalam memberikan nama-nama mereka saksi.
posted by jasindaily online @ 5:57 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com