Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
AZALINA TETAP MAHU BINA PUSAT SUKAN LONDON
Tuesday, July 25, 2006
Kenyataan khas yang dikeluarkan oleh Menteri Belia dan Sukan, Datuk Azalina Othman Said, bahawa dia tetap akan teruskan pembinaan RM490 juta Pusat Sukan luar London, telah mempamerkan penentangan terbuka terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang telah menolak projek tersebut.

Selepas mesyuarat Kabinet, Rabu lepas, apabila ditanya mengenai cadangan RM490 juta Pusat Latihan Sukan di Brickendonbury, Hertfordshire, Abdullah mengumumkan bahawa projek sukan mega tersebut dibatalkan, apabila dia memberitahu bahawa "respon awal" daripada pihak berkuasa British menunjukkan yang mereka tidak akan membenarkan Tun Abdul Razak Research Centre (TARRC) di Brickendonbury luar London diubah menjadi Pusat Sukan Berprestasi Tinggi.

Pihak British tidak akan membenarkan apa-apa sambungan kepada bangunan yang sedia ada kerana mereka mahu melestarikan kawasan tersebut, kata Abdullah.

Bimbang akan pembatalan cadangan pusat sukan tersebut dilihat sebagai muktamad oleh Perdana Menteri, Azalina dan penyokongnya membuat keputusan untuk mengeluarkan kenyataan bahawa projek tersebut masih diteruskan – walaupun ia akan dilihat seorang Menteri Kabinet memberi tamparan terbuka kepada Perdana Menteri.

Mengapa menyisihkan kenyataan PM mengenai pusat sukan dalam keadaan begitu terdesak, sehingga Azalina tidak boleh bersabar sehingga mesyuarat JK Kabinet mengenai Sukan akan datang pada bulan September untuk mendapat panduan?

Kini, segala kontroversi timbul dan nampak seolah-olah ia tiada kena-mengena dengan usaha meningkatkan mutu sukan negara ke tahap antarabangsa, tetapi lebih kepada permainan kuasa yang kompleks.

Malah, ada yang terfikir sama ada RM490 juta Pusat Sukan Brickendonbury akan menandakan berpecahan dan bantahan Kabinet yang pertama terhadap pimpinan Abdullah.

Akhbar Hertfordshire, Hertfordshire Mercury, menerbitkan sebuah laporan mengenai Pusat Sukan bernilai RM490 juta di Brickendonbury, yang menambahkan kontroversi kepada projek tersebut, dengan tajuk: "Arms deal link with £73 million Leisure centre?", mengenai cadangan kerajaan Malaysia untuk menggunakan perjanjian senjata dengan Britain untuk membeli dua frigates dan lain-lain peralatan ketenteraan sebagai alat untuk memujuk perancang British meluluskan pusat sukan di Kawasan Jalur Hijau di Timur Herts.

Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Najib Razak akan ditanya dalam Parlimen bulan depan sama ada spekulasi tersebut ada asas, yang akan mengingatkan kembali kes skandal senjata Empangan Pergau pada awal 90-an, di mana kerajaan Malaysia membuat belian senjata British bernilai berbilion ringgit sebagai tukaran kepada bantuan British untuk Empangan Pergau.

Memang wajar bagi Azalina dan pegawai-pegawai sukannya berterus-terang kepada rakyat pembayar cukai mengenai projek gajah putih di London tersebut. Azalina patut mengumumkan kertas cadangan termasuk kos, sama ada jangka pendek atau jangka panjang; bagaimana 'sukan utama' skuash, hoki, badminton, bolasepak, akuatik, olahraga, bowling dan jimnastik akan manfaat; dan mengapa RM490 juta tidak boleh digunakan dengan lebih produktif bagi mencapai mutu sukan untuk jangka panjang dan mengekalkan pencapaian sukan.

Paling penting sekali, berapa banyak yang sudah dibelanjakan dalam kajian 'feasibility' dan lain-lain kajian bagi cadangan pusat sukan tersebut, sama ada benar bahawa perbelanjaan awal sudah mencecah angka jutaan ringgit!
posted by jasindaily online @ 4:38 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com