Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
MAHATHIR: PATUTKAH PAS TERPENGARUH?
Tuesday, July 25, 2006
Assalamu'alaikum wm.wrt.,

Kini, krisis Dr. Mahathir Mohamad V Abdullah Ahmad Badawi masuk pusingan ke dua. Pusingan pertama, Mahathir mengkritik, membidas dan mendedahkan kelemahan Abdullah mengurus Negara. Manakala, Abdullah menjawab balik segala tuduhan Mahathir melalui 'barua-barua' politik seperti Nazri Aziz [peon Parlimen-hard core Abdullah], Rafidah Aziz [MITI], Syed Hamid Albar [Menteri Luar], Idris Jusoh [MB Terengganu] dan beberapa menteri kabinet, MB, KM serta beberapa ahli di kalangan MT UMNO sendiri yang turun padang bagi pihak Abdullah.

Pusingan kedua, bermula setelah Mahathir balik bercuti pada hari Ahad, 22.7.2006 lalu. Kick offnya di Kelantan pada 28.7.2006 ini. Mahathir dijangka akan membuat pendedahan yang lebih detail berhubung dengan pendedahan dokumen-dokumen yang dibuat oleh 'tali barut' Abdullah kepada public yang menggambarkan bahawa segala-segalanya adalah kerana mu Mahathir dan Abdullah tidak terbabit langsung khususnya dalam soal pembinaan Jambatan Bengkok.

Bagi para penyokong dan sekutu Mahathir, pendedahan tersebut disifatkan sebagai memutarkan belitkan fakta sebenar. Pada hakikatnya, Abdullah gagal menjawab dengan baik apa yang Mahathir bangkitkan terutama dalam isu penglibatan 3 K dalam urusan ekonomi dan politik Negara ini. Lebih memalukan, apabila Abdullah menafikan penglibatan Khairy Jamaludin sebagai penasihatnya tanpa membawa sebarang bukti yang meyakinkan. Tidak ada manusia [termasuk Abdullah] yang akan membuat pengakuan bahawa dialah membuang najis di tepi jalan yang menjadi laluan orang ramai.

Dalam konteks krisis Mahathir V Abdullah ini, timbul pula pandangan mengatakan biarkan krisis tersebut berlegar-legar di kalangan kabilah UMNO sahaja, pihak lain khususnya parti PAS jangan melibatkan diri [PKR awal-awal lagi menolaknya] kerana ia tidak memberi faedah kepada PAS atas alasan Mahathir banyak berbuat dosa terhadap ahli, pendokong dan parti PAS itu sendiri. Dalilnya, seperti konsert Mawi di Kelantan yang tidak memberi faedah, sebaliknya mencalarkan imej PAS. Jadi, dalam soal ini, ada berbelah-bagi di kalangan ahli-ahli PAS. Ada pihak yang menyokong dan ada pihak yang menentangnya. Perbezaan pandangan dan pendapat digalakkan dalam Islam, tetapi menjadi kemurkaan amat sangat kepada UMNO. UMNO mahukan pendapat satu hala sahaja. Tidak boleh ada perbezaan. Pada pandangan UMNO, Allah s.w.t. menjadikan seluruh manusia itu adalah sama spesis dengan otak [pemikiran] para pemimpin dan ahli-ahli UMNO serta UMNO dijadikan Allah sebagai khalifah di muka bumi ini. Jadi, seluruh umat perlu sujud kepada UMNO.

Anwar Ibrahim sebagai penasihat PKR awal-awal lagi telah memberi amaran kepada PAS supaya menjauhkan diri daripada Mahathir. Beliau juga kesal dengan tindakan beberapa pemimpin kanan PAS menghadiri Majlis Dialog dengan Mahathir di Kelab Century Paradise, Taman Melawati, Hulu Kelang hari Sabtu pada 24.6.2006 lalu. Kita faham, kenapa Anwar mengambil pendekatan sedemikian rupa. Mahathirlah orang yang telah merosakkan sejarah hidupnya. Mahathir telah banyak membuat kezaliman terhadap batang tubuhnya dan kini kes saman beliau terhadap Mahathir sedang menunggu untuk dibicarakan secara terbuka di mahkamah.

Baca pandangan Anwar dan kritikannya terhadap PAS yang mengekori isu-isu yang dibawa oleh Mahathir :
http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_141e3efe-3132372e-fe30af00-ce3811f9
http://www.malaysia-today.net/blog/2006/07/polemik-mahathir-abdullah-anwar.htm
http://www.malaysia-today.net/Blog-e/2006/07/mahathir-has-mismanaged-country-anwar.htm

Selain itu, dua orang penulis secara konsisten menentang karenah Mahathir ini. Mereka ialah Mohd. Sayuti Omar yang mempunyai kolum tetap di Malaysia Today [penulis buku kontroversi 4 Abdul yang menyentuh perebutan kuasa dalam PAS di Kelantan] dan seorang lagi Tun Paduka Tuan sependapat dengan Sayuti, tetapi TPT lebih cenderung sedikit kepada PAS, tidak seperti Sayuti seolah-olah menyokong dan mendaulatkan kepimpinan Abdullah yang bobrok itu.

Dalam erti kata, Sayuti menyokong kepimpinan Abdullah yang mana kebanyakan para pemimpinnya mengamalkan rasuah untuk hidup kaya raya seperti yang ditunjukkan oleh Datuk K- raja bunga, menyalahgunakan kuasa, memerintah secara autokratik, zalim [rujuk kes ISA], tidak ada kebebasan media, rakyat diugut dan diancam untuk terus memberi sokongan kepada UMNO seperti yang berlaku di ITPA-ITPA, pelajar-pelajar diugut dan diancam supaya memberi sokongan kepada kumpulan Aspirasi yang kini bangkit menjadi ketua gangster di ITPA-ITPA di seluruh negara, mengamalkan diskriminasi dalam aktiviti-aktiviti politik dan ekonomi serta merembat harta rakyat sesuka hati tanpa mempedulikan nasib rakyat marhaen yang tertekan dengan peningkatan kos sara hidup. Hilang pertimbangan sebagai sebuah kerajaan rakyat untuk rakyat. Keuntungan dijadikan perhitungan, bukan lagi kebajikan rakyat. Jadi, pemerintahan Abdullah adalah serupa dengan pemerintahan 22 tahun Mahathir. Bentuk kerajaan seperti ini yang disokong oleh Sayuti dalam penulisannya itu.

Untuk gambaran yang lebih jelas, sila ikuti pandangan mereka berdua melalui ULR ini:

Mohd Sayuti Omar berpendapat:
http://malaysia-today.net/columns/sayuti/2006/07/mahathir-takut-dedahkan-dokumen.htm http://malaysia-today.net/columns/sayuti/2006/07/mahathir-terus-isim-mengkritik.htm http://www.malaysia-today.net/columns/sayuti/index.htm

Tun Paduka Tuan pula :
http://marhaen.kelatedaily.net/mar_a_tunpaduka120.html http://marhaen.kelatedaily.net/mar_a_tunpaduka121.html

Bagi saya, tidak salah bagi PAS untuk mengikuti atau follow-up apa sahaja isu-isu yang dibawa oleh Mahathir dan Abdullah. Kita mesti terbuka. Menerima, menapis dan memberi tindak balas segera terhadap apa-apa isu dibangkitkan yang boleh digunakan untuk kepentingan rakyat dan agama Islam. Tindakan PAS mengeluarkan laporan khas penerangan mengenai Jambatan Bengkok dari perspektif PAS sendiri patut dialu-alukan. PKR sendiri menyokong penubuhan IFC dan juga turut memberi sokongan kepada golongan ini untuk mengadakan road show ke seluruh Negara [di Johor baru-baru ini] untuk menjelaskan kepada rakyat apa pentingnya penubuhan IFC ini.

Peranan PAS sekarang ini ialah memperkemaskan gerak kerja parti. Pemimpin perlu turun padang bertemu rakyat. Kita tidak boleh mengharapkan kekuatan orang lain. Kita mesti berdiri di atas kaki sendiri. Bila-bila masa sahaja kawan seperjuangan kita sekarang ini boleh melarikan diri dari kita. Siapa sangka kumpulan 11 yang diketuai oleh Roslan Kasim boleh meninggalkan perjuangan KeADILan [kini dikenali sebagai PKR] masuk UMNO semula. Sekarang, kemungkinan kehidupan mereka senang lenang atau pun sekurang-kurangnya senang mencari makan kerana ada connection dengan golongan pihak berkuasa, berbanding ketika mereka berjuang dalam KeADILan dulu. PAS perlu ingat, kawan tidak selamanya kekal terutama kepada golongan yang tidak ada ideology tetap perjuangan. Golongan ini senantiasa meneropong peluang-peluang yang ada di hadapan bagi memenuhi impian kehidupan masing-masing

Oleh itu, seluruh pemimpin, ahli dan pendokong PAS jangan takut untuk menghadiri sebarang majlis-majlis yang dihadiri oleh Mahathir, malah kalau dijemput kita juga perlu hadir di program-program yang dianjurkan oleh UMNO untuk 'majlis pok amai-amai' bagi Abdullah. Kita perlu dengan jiwa yang tenang menghazam apa yang diperkatakan oleh Presiden PAS:

http://www.harakahdaily.net/v06/index.php?option=com_content&task=view&id=2876&Itemid=28 http://www.harakahdaily.net/v06/index.php?option=com_content&task=view&id=3396&Itemid=28

Akhir kata, gunakan aqal untuk berfikir, jangan guna otak lembu seperti para pemimpin ada ahli-ahli UMNO lakukan sekarang. Mereka hanya sokong kepada orang yang berkuasa yang boleh memberi kekayaan. Sokongan mereka tidak berprinsip. Hidup seperti lalang ditiup angin. Sekejap ke kanan dan sekejap ke kiri. Kuasa, kedudukan dan kekayaan menjadi matlamat hidup. Persetankan apa yang akan terjadi terhadap bangsa dan Islam, Negara hendak tergadai, lantaklah, yang penting aku dan anak-menantu aku serta kroni-kroni akan hidup senang lenang, biarkan rakyat marhaen merana. Melayu mudah lupa dan senang diperbodohkan, bila tiba pilihan raya, jenguk ke kampong-kampung, hulurkan duit sekupang dua, beras, gula-kopi, kain pelikat dan apa sahaja yang sepatutnya boleh diberi, undi tetap di dalam tangan. Kemenangan akan tetap dimiliki. Gunakan seluruh institusi kerajaan untuk membuta dan memekakkan rakyat dengan berita-berita UMNO-Gemilang, Cemerlang, Terbilang, tetapi sebenarnya TEMBERANG.

"SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA"

"PROTES SAMPAI TURUN"

posted by jasindaily online @ 4:26 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com