Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
ISU KAUM HANYA ALASAN LINDUNGI PIHAK TERTENTU
Wednesday, July 26, 2006
Naib Canselor Universiti Putra Malaysia (NC UPM) Prof Dr Nik Mustapha Abdullah telah memberi alasan bahawa isu perkauman menjadi sebab kepada kejadian kekecohan di kafeteria Kolej ke 12 UPM, tempoh hari lalu.

Dalam satu sidang media yang diadakan oleh Prof Dr Nik Mustapha Abdullah pada 21 Julai, Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPM, Abdul Manaf Ariffin telah berjabat tangan dengan Bendahari MPP UPM, Alex Yong yang juga mahasiswa Aspirasi sebagai gimik keharmonian kaum dipulihkan.

Tindakan tersebut hanya helah bagi melindungi kumpulan mahasiswa yang jelas telah membuat kecoh dan berlagak samseng yang terlibat dalam isu keganasan kampus tersebut.

Isu perkauman bukan punca utama kepada kes keganasan kampus UPM, sebaliknya adalah hasil daripada kekangan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 yang gagal melahirkan generasi muda yang matang dan berfikiran terbuka. Akibat dari pemikiran yang tertutup inilah sebenarnya juga membenihkan sentimen perkauman yang sekian lama disemai di kampus.

Langkah Prof Dr Nik Mustapha Abdullah mengadakan sidang media tersebut nyata memperlihatkan motifnya untuk menutup punca asal berlakunya keganasan kampus UPM. Cubaan Prof Dr Nik Mustapha Abdullah memaparkan kes keganasan kampus ini sebagai pergaduhan sesama kaum Cina dengan Melayu dan diselesaikan dengan gimik ''jabat tangan" yang nyata bersifat luaran, sungguh tidak bertanggungjawab.

Tindakan tersebut bukan sahaja tidak mengembalikan hak mahasiswa untuk berpersatuan, berhimpun dan bersuara, sebaliknya ia telah mewujudkan ketegangan sesama kaum yang seterusnya merosakkan keharmonian dalam kampus.

Dalam perkembangan lain, 23 buah NGO dan parti-parti politik telah berkumpul pagi 25 Julai di hadapan Bangunan Pentadbiran UPM bagi menyerahkan memorandum kepada Timbalan Naib Canselor (Hal ehwal Pelajar) dan mengadakan dialog terbuka dengannya mengenai berbagai isu yang berlaku di UPM.

Kumpulan tersebut yang telah membuat temujanji lebih awal tetapi hanya dibenarkan menghantar 3 orang wakil tanpa wartawan. Mereka hanya diterima oleh kakitangan biasa UPM kerana Timbalan Naib Canselor (Hal ehwal Pelajar) enggan berjumpa dengan kumpulan tersebut.

Pihak pengurusan UPM perlu berani mendengar pandangan kumpulan sivil dan orang ramai. Institusi Pengajian Tinggi Awam ialah harapan negara jika negara mahu menjadi negara maju. Sikap tidak apa oleh pihak pentadbiran universiti terhadap gelagat samseng ahli-ahli Majlis Perwakilan Pelajar hanya akan memburukkan lagi krisis yang dihadapi oleh institusi pengajian tinggi.
posted by jasindaily online @ 6:01 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com