Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
MELAYU MUNDUR KERANA PEMIMPIN - SYED HUSIN
Thursday, December 07, 2006
PULAU PINANG: Timbalan Presiden Keadilan, Prof. Dr Syed Husin Ali menggariskan tiga perkara yang bersangkut-paut dengan sifat kepimpinan, sebagai penyebab kedudukan orang Melayu Pulau Pinang, khasnya dan keseluruhan Melayu amnya semakin teruk.

Pertama, menurutnya, di Pulau Pinang dan di negeri-negeri lain, para pemimpin tidak mempunyai keazaman politik (political will) yang cukup teguh untuk membela nasib golongan bawahan, walaupun retorik membela Melayu cukup kuat kedengaran termasuk di Perhimpunan Umno.

Kedua, pemimpin pemerintah tidak mempunyai tenaga untuk membendung, apatah lagi menyekat kuasa pasaran yang boleh memiskinkan lagi golongan miskin Melayu dan kaum lain.

Dan yang ketiga, katanya ialah pemimpin kerajaan, kebanyakannya lebih mengutamakan keuntungan diri, keluarga dan suku-sakat mereka.

"Badan-badan yang ditubuhkan untuk membela orang Melayu sering diperalatkan untuk keuntungan sendiri. Ramai yang menjadi korup, menjual saham yang diperolehi dan mengutip komisyen dari kontrak yang mereka dapat," tegasnya.

Sebab itu, katanya halatuju dan pendekatan Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9), yang tidak banyak berbeza dengan lapan rancangan sebelum ini, tidak akan membuahkan hasil yang diharapkan.

Ketika menyampaikan ucaptama dalam Kongres Kebangkitan Melayu Pulau Pinang, di Hotel Naza, di sini, Ahad, Syed Husin menegaskan, golongan berkenaan memperalatkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) untuk memperkayakan segelintir elit politik dan kroni mereka, daripada menaikkan taraf rakyat Melayu dan kaum lain di kampung dan di bandar.

Golongan terbabit, katanya, lantang melaungkan isu 'agenda Melayu' bertujuan memberi lebih banyak peluang kepada peniaga dan pengusaha besar Melayu, yang terdiri daripada pemimpin Umno atau rapat dengan pucuk pimpinan Umno.

Sehubungan itu, tegas Syed Husin, untuk membawa perubahan bagi rakyat teramai yang masih ketinggalan, kebanyakannya orang Melayu, sistem sosio-ekonomi yang didominasikan unsur kapitalis yang mengutamakan segelitir golongan atasan perlu diubah.

"Ini boleh dilakukan dengan menghapuskan korupsi serta ketamakan, dan benar-benar membela golongan rakyat yang terbanyak untuk menaikkan taraf ekonomi, pelajaran, kesihatan, perumahan, sosial dan akhlak mereka.

"Pendekatan ini sesuai dengan konsep kepedulian rakyat yang diutarakan oleh Anwar Ibrahim,"
ujarnya.

Program anjuran Sekreteriat Kongres Melayu Pulau Pinang dan Teras Pengupayaan Melayu (TERAS) itu turut membincangkan dua kertas kerja bertajuk "Masalah Melayu Pulau Pinang," oleh Profesor Dr. Amir Hussin Baharudin (USM) dan "Islam Penyelamat Umat Melayu Pulau Pinang," oleh Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa
posted by jasindaily online @ 8:41 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com