Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
SIS DAN KAF DIKECAM
Monday, November 20, 2006
Sisters in Islam (SIS) dan Konrad Adenauer Foundation (KAF) dikritik oleh perwakilan Umno dari Pulau Pinang yang menuduh kedua-duanya cuba menggugat kedudukan Islam melalui program-program yang dianjurkan dan tindakan mereka. Shahbudin Yahya dari Tasek Gelugor berkata kedua-duanya bersama sebuah NGO Komas dan sebuah projek yang dipanggil Penang Global Ethics, adalah "mastermind" kepada cadangan diwujudkan Inter-faith Council (IFC). "Saya tidak mengatakan perkara ini tanpa asas; saya ada semua bukti-bukti saya. Mereka terbitkan buku-buku mengenai liberalisme dan pluralisme dalam agama, dengan bantuan KAF. Mereka terbitkan video-video," katanya lagi, sambil menunjukkan CD yang mengandungi klip video yang dikatakan.

"Ada tertulis di sini 'a production of Komas with support of KAF.' Sama dengan bahan-bahan lain. Ancaman kepada kestabilan Islam di Malaysia bukan saja daripada dalam tetapi ia dilakukakan dengan sistematik dan berperancangan dari luar, menggunakan orang dalam, Melayu dan orang Islam sendiri.

"SIS menumpukan usaha bagaimana melemahkan sistem kehakiman mahkamah Syariah. Mereka bangkitkan isu-isu, bukan bagi memperbaiki (mahkamah Syariah), tetapi bagi menimbulkan keraguan supaya orang ramai tolak mahkamah Syariah. Mereka fokus kepada satu dua kes dan cuba memperkecilkan mahkamah Syariah.

"Kalau benar mereka jujur mahu menolong kita, mengapa mereka tidak melihat kepada permasalahan orang Islam yang seperti penagihan dadah? (Sebab) mereka tiada minat dalam perkara seperti itu. Itu bukan tumpuan mereka. Saya cabar mereka, kalau mereka benar-benar ikhlas untuk membawa pembangunan kepada Islam, mari kita semua bekerja ke arah menyelesaikan isu-isu ekonomi dan gejala sosial orang Islam.

"Sebaliknya, IFC membincangkan kedudukan dan keistimewaan Islam dalam perlembagaan. Ia mempersoal artikle-artikle 11(4), 12(2), 74(2), 121(A) dan lain-lain. Inilah yang menjadi fokus mereka.

"IFC ialah gabungan berbagai badan-badan agama, yang menuntut hak yang sama seperti Islam di Malaysia. Pada masa yang sama, mereka mahu Islam diletakkan sama seperti lain-lain agama, termasuk Bahai. Bahai ialah agama falsafah yang menggabungkan beberapa prinsip yang diambil daripada agama lain termasuk Islam. Adakah mereka mahu letakkan (Bahai) sama dengan agama-agama lain? Pastinya tidak.

"Tetapi mereka sedang berusaha untuk melemahkan kedudukan Islam dalam perlembagaan. SIS mahu melemahkan institusi mahkamah Syariah. Dan Penang Global Ethics. Saya bangkitkan perkara ini khusus kepada anda kerana ia akan merebak ke negeri-negeri lain. Ini suatu ancaman. Projek ini cuba mendekati masyarakat supaya menganggap semua agama adalah sama. Tetapi akhirnya, apabila mereka rasa mereka tidak boleh bekerjasama, mereka akan kata, kita kena tinggalkan agama dan berpegang kepada apa yang dipanggil etika global.

KAF ialah sebuah yayasan politik bagi German Christian Democratic Party. Ia sudah berada di Malaysia selama lebih 30 tahun.

SIS sebuah NGO Islam yang mengembangkan tafsiran Islam yang liberal. Dikatakan anak Perdana Menteri Nori Abdullah adalah salah seorang ahli exco SIS.

Shahbudin mendedahkan lagi kerja-kerja NGO tersebut di sekolah-sekolah.

"Mereka (badan-badan bukan kerajaan tersebut) mengadakan aktiviti-aktiviti percuma untuk murid-murid sekolah. Mereka bawa murid-murid melawat gereja, tokong Cina, tokong Hindu dan masjid.

Kemudian mereka kata, semua ini (tempat-tempat ibadat) boleh wujud sama-sama tetapi tidak boleh bersatu. Jadi, kita mesti berpegang kepada etika global. Iaitu terima satu sama lain tanpa mengira perbezaan mereka. Menerima satu sama lain seperti mana yang mereka suka. Tiada ikatan agama di situ.

"Kerajaan perlu pantau NGO-NGO tersebut supaya mereka tidak mengambil kesempatan dengan pendekatan lembut kita untuk memusnahkan agama dan bangsa kita. Kerajaan mesti berwaspada kerana agensi-agensi kerajaan kita juga terlibat dalam program seperti itu.

"Ketua-ketua jabatan juga perlu berwaspada, termasuk sebuah universiti yang juga terlibat. Universiti Sains Malaysia. Saya cadangkan kerajaan memeriksa status KAF. Tolong lihat apa yang ia sedang lakukan.

"CD ini ialah rakaman sebuah drama pendek yang mempersoalkan hak dan keistimewaan orang Melayu – isu kuota, hak bukan Melayu mendapat pelajaran, untuk dapat biasiswa – tanpa berdasarkan fakta.

"Ini menimbulkan keraguan kalangan pelajar-pelajar universiti. Kerajaan perlu kenalpasti siapa dalangnya dan menghentikan apa jua yang dilakukan mereka."

Shahbudin meminta Ketua Pemuda Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang juga Menteri Pelajaran untuk bekerja keras mengukuhkan pendidikan Islam di sekolah-sekolah kebangsaan.

"Hishammuddin, tolong lihat perkara ini. Tolong adakan lebih banyak kelas-kelas JQAF (Jawi, Quran, Arabic dan Fardhu Ain) di sekolah-sekolah.

"Orang Melayu suka sangat hiburan. Tengok saja (teledrama Indonesia) Bawang Putih Bawang Merah. Ia mempunyai 3.8 juta penonton di Malaysia. Sementara Umno hanya ada 3.288 juta ahli.

"Lebih ramai yang menonton Bawang Putih Bawang Merah daripada bilangan ahli Umno walaupun ia cerita mengarut. Bagaimana mahu dikuatkan minda orang Melayu kepada tahap kelas pertama? Orang Melayu perlu ubah sikap.

Jangan biarkan minda kita dipengaruhi oleh drama-drama televisyen seperti ini."

Beliau juga menggesa Jabatan Pembangunan Islam (Jakim) untuk bangun dan lebih aktif dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab. "Jakim, tolong bangun. Mari bangun bersama kami. Jadi lebih aktif. Kami sayang Jakim, tapi tolong lakukan lebih lagi untuk bantu orang Islam. Jangan leka kerana hari ini Umno yang telah membantu Jakim menjaga Islam.
posted by jasindaily online @ 8:58 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com