Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
BAGAIMANA ZAHRIN DIPECAT, TAPI MAHATHIR BOLEH DILEPASKAN?
Sunday, November 05, 2006
Tidak ada apa-apa tindakan terhadap Tun Mahathir, tegas Presiden Umno sebaik sidang Majlis Tertinggi (MT) Umno pada 3 November tamat. Namun, kata beliau, itu bukan bermakna Umno lemah. Umno tetap akan memantau perkembangan dan boleh bertindak jika perlu, kerana, kata beliau, tidak ada sesiapa yang kebal.

Sebagai orang luar, apa yang saya boleh fahami ialah, niat untuk mengambil tindakan itu ada. Namun, kerena bimbangkan kesan balasnya, tindakan tersebut tidak diambil sekarang.

Seperti khabar angin, Rais difahamkan memberikan pandangan dalam mesyuarat tersebut tentang tindak balas ke atas pimpinan Abdullah jika tindakan ke atas Tun diambil menjelang persidangan Umno dua minggu sahaja lagi.

Berbeza dengan sidang MT pada 28 September lalu. Seorang ahli Umno, Zaharin Yasin telah dipecat daripada Umno atas kesalahan mengkritik pimipinan Umno, terutama melalui bloknya Sang Kelembai.

Adakah pada pertimbangan Umno, kesalahan Zaharin jauh lebih besar dari apa-apa kesalahan yang mungkin Tun M lakukan dalam kritikan terbuka yang disifatkan berbisa oleh Presiden Umno sendiri.

Jika Presiden Umno sendiri telah dengan jelasnya menyifatkan suntikan kritikan Tun adalah racun berbisa, mengapa 'ular berbisa' Tun boleh lepas dan Zaharin terpecat?

Adakah Umno tidak kelihatan lemah kerana sanggup mengambil tindakan hanya kepada mangsa seperti Zaharin dan hanya akan memantau orang seperti Tun? Kecuali Umno menganggap perbuatan Tun tidak salah.

Jika perbuatan Tun tidak salah, bermakna ada kebenaran dalam kritikan Tun walau pun ia pedas dan pemimpin Umno mesti menerima teguran Tun atau, jika sekalipun teguran Tun adalah bersifat fitnah semata-mata, Umno tidak akan bertindak kepada 'dewa' seperti Tun walaupun ia bersalah.

Sudut mana antara dua sudut itu dilihat, Abdullah keluar dari sidang MT pada 3 November itu sebagai lebih lemah. Sama ada ada kebenaran dalam kritikan Tun terhadap Abdullah atau kritikan Tun adalah merosakkan tetapi tidak ada tindakan berani diambil ke atas beliau oleh Abdullah.

Isu pokok ialah rakyat sedang menilai daya kepimpinannya. Persepsi umum ialah daya kepimpinannya amat lemah.

Selepas sidang MT itu, Presiden Umno mengumumkan pelbagai projek yang mengikut beliau, bernilai berbillion ringgit. Utusan dan Berita Harian keesokan harinya menyiarkannya di muka depan.

Nampak Presiden Umno itu kian terdesak tetapi beliau masih gagal memahami bahawa daya kepimpinannya yang lemah itu tidak boleh dibaiki dengan perisytiharan "ala Ghafar Baba" seperti itu.
posted by jasindaily online @ 7:38 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com