Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
DR MAHATHIR TIDAK SETUJU PERTEMUAN EMPAT MATA
Thursday, October 26, 2006
Walaupun pertemuan empat mata antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Ahad menampakkan keikhlasan dan kemesraan antara mereka namun pada awalnya bekas Perdana Menteri itu mahu seorang saksi yang boleh dipercayai turut hadir pada pertemuan penting itu.

Bekas anggota Parlimen Pendang Datuk Othman Abdul yang merupakan antara orang penting yang mencetuskan pertemuan itu berkata, setelah dipujuk Dr Mahathir akhirnya bersetuju dengan pertemuan empat mata tanpa pihak ketiga.

"Dr Mahathir menunjukkan reaksi yang kurang senang ketika kami sampaikan kaedah pertemuan yang dipilih oleh Pak Lah (Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) itu," kata Othman yang juga anggota Mubarak (Persatuan Bekas Wakil-wakil Rakyat) ketika ditemui Bernama di kediamannya di Kampung Paya Kerchut dekat sini, Selasa.

Menurutnya, Dr Mahathir memberi memberi alasan pelbagai kemungkinan boleh berlaku jika tiada saksi yang boleh memberi keterangan terhadap apa yang dibincangkan.

Beliau berkata, Dr Mahathir menyatakan pertemuan itu diadakan bukan untuk tujuan bermaaf-maafan kerana baginya tiada sebarang kesalahan antara mereka dan beliau mahu mengambil kesempatan itu untuk memberi pandangan serta menasihatkan Abdullah bila berjumpa nanti.

Bagaimanapun Othman dan anggota Mubarak pada keseluruhannya menganggap pertemuan yang diatur mereka sejak lebih sebulan itu adalah satu kejayaan dan disifatkan sebagai hadiah paling bermakna kepada rakyat dan negara.

"Pertemuan seperti itu yang dimahukan oleh rakyat dan ianya telah terlaksana dan kami cuma menjadi orang tengah bagi mempercepatkan proses itu, hanya kedua-dua mereka sahaja yang tahu apa yang mereka perkatakan," katanya lagi.

Menurutnya, mengatur pertemuan antara kedua-dua tokoh pemimpin negara itu bukannya kerja mudah dan mengambil masa serta perlu membabitkan beberapa pihak lagi sebagai orang tengah untuk menjadi "jambatan" bagi mempercepatkan proses itu.

Selain Othman, dua orang lagi yang diberi tanggungjawab memainkan peranan tetap untuk berunding dengan Dr Mahathir ialah Pengerusi Mubarak Datuk Abu Zahar Ujang dan tokoh wanita Tan Sri Zaleha Ismail.

Beliau berkata, turut memainkan peranan secara tidak langsung bagi menjayakan pertemuan itu ialah Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad, Tan Sri Khalid Abdullah, Datuk Badri Yunus dan anak Dr Mahathir sendiri Datuk Mokhzani.

Beberapa siri pertemuan telah diatur bersama Dr Mahathir dan pihak-pihak lain dan sejak pertemuan pertama dengan Dr Mahathir pada 9 September dan yang terakhir pada 2 Oktober lepas, kesemua mereka menanti penuh debaran dengan harapan pertemuan itu akan menjadi kenyataan.

Kata Othman, sebelum itu terdapat dua kaedah lagi yang telah dirancangkan oleh Mubarak dan dipersetujui Dr Mahathir sendiri untuk pertemuan itu iaitu dengan menjemput kedua-dua mereka bercakap di hadapan anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno.

"Satu cara lagi ialah menjemput kedua-duanya berucap di hadapan menteri-menteri kabinet dari kaum Melayu, tetapi kedua-dua kaedah itu tidak disenangi Abdullah," katanya lagi.

Sebagai tenaga penting terhadap pertemuan itu, walaupun ianya dirahsiakan namun Othman akhirnya menjadian buruan kerana peranannya itu dan dihujani dengan panggilan telefon.

"Sebelum dua atau tiga hari pertemuan itu, saya menjadi sasaran pihak media dan majalah internet untuk mendapat maklumat sehingga saya terpaksa menapis setiap panggilan yang dibuat," katanya.

Bagi pihak Mubarak, katanya, pertemuan itu adalah langkah wajar untuk menjernihkan semula hubungan antara kedua-dua pemimpin itu dan sekurang-kurangnya apa yang bersarang di hati Dr Mahathir dapat diluahkannya.
posted by jasindaily online @ 12:00 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com