Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
SITUASI PALING MEMALUKAN BAGI UM
Monday, October 09, 2006
Universiti Malaya, universiti tertua dan berprestij di negara ini suatu masa dulu. Tetapi kini, ia sedang menghadapi situasi yang memalukan.

Pertama, usaha universiti tersebut bagi berada dalam 200 buah universiti yang terulung di dunia mengikut The Times Higher Education Supplement (THES) World University Rankings 2006, tidak kesampaian. Sebaliknya, ia jatuh lagi 23 tangga ke bawah ke tempat ke-192 daripada kedudukan ke-169 dan daripada tangga ke-89 dalam tahun 2004.

Penyenaraian THES ialah satu-satunya senarai di mana Universiti Malaya berada. Tiada satu universiti dari Malaysia berada dalam senarai Newsweek's 100 Best Universities, Shanghai Jian Tong Universities' 500 Top Universities atau Webometrics Rank (WR) of 3,000 Premier Universities.

Jika Universiti Malaya tidak mampu berpaut di kedudukan yang sedia ada dalam senarai THES di masa akan datang, ia tidak lagi akan menjadi antara universiti yang berdaya saing di peringkat antarabangsa.

Keduanya, Universiti Malaya telah kalah dengan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), yang mencapai kejayaan yang memberansangkan termasuk dalam liga THES 200 universiti terbaik dunia, di kedudukan ke-185, melompat 104 tempat ke atas daripada kedudukan yang ke-289 tahun lalu.

Syabas kepada UKM tetapi memalukan bagi UM, kerana ia menandakan gugurnya kedudukannya sebagai universiti terulung negara selepas sambutan ulangtahunnya ke-30, tahun lepas.

Baru tahun lepas, ketika sambutan ulangtahun UM, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mencabar UM bagi meningkatkan kedudukannya daripada 89 kepada 50 universiti teratas dalam senarai THES pada tahun 2020.

Setelah tiga tahun lamanya, Perdana Menteri menyeru kepada revolusi pelajaran bagi membolehkan pelajaran di Malaysia mencapai taraf dunia dan menjadikan negara pusat kecemerlangan serantau dalam pelajaran, pentadbiran masih tidak menampakkan keazaman politik (political will) bagi melaksanakannya. Tiada usaha membebaskan universiti-universiti daripada budaya 'mediocre' dan bebaskan pensyarah-pensyarah dan pelajar-pelajar mengejar kecemerlangan akademik dan idealisme siswa.

Universiti-universiti Malaysia patut meletakkan kecemerlangan akademik paling utama dan tidak berkompromi dengan perkara yang bukan akademik
posted by jasindaily online @ 4:51 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com