Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
PRESIDEN PAS KESAL NEGARA TIADA UNDANG-UNDANG MURTAD
Monday, October 09, 2006
Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang kesal dengan sikap pimpinan kerajaan yang tidak bertanggungjawab mempertahankan kesucian agama Islam tanpa mengadakan undang-undang murtad ke atas umat Islam.

Menurut beliau, kerajaan BN yang mempromosi Islam Hadhari seolah-olah takut membuat satu undang-undang yang menghalang orang Islam murtad.

Beliau berkata, PAS telah berperanan besar dengan menghantar memorandum kepada kerajaan menjelang kemerdekaan supaya menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi negara.

"Malangnya agama Islam ini telah ditafsir oleh Umno dengan fikiran dan ternyata merosakkan kesucian agama ini," katanya dalam ceramah memperingati Badar Al-Kubra dan Al-Quds pada hari Sabtu, 7 Oktober di Dewan Dato' Fadzil Noor, Markas Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar di sini.

Sebelum itu, beliau turut menghadiri jamuan berbuka puasa di dataran Markas Tarbiyah. Turut hadir Naib Presiden, Mohamad Sabu; Setiausaha Agung, Dato' Kamaruddin Jaffar; Bendahari, Dr Hatta Mohd Ramli; Ketua Pemuda, Salahuddin Ayub; Pengerusi Lajnah Antarabangsa, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi; Ketua Penerangan, Ustaz Ahmad Awang; AJK PAS Pusat, Ustaz Hassan Syukri dan Subky Latif.

Ustaz Abdul Hadi berkata, hari ini senjata umat Islam telah memakan diri sendiri sedikit demi sedikit kerana mereka telah diberi kemewahaan kebendaan.

"Ramai orang yang bodoh telah menjadi murtad sebaliknya golongan bukan Islam yang mengkaji agama Islam telah memeluk agama suci ini," katanya.

Selain itu dalam sesi tazkirah solat tarawih, beliau mengingatkan para jemaah bahawa puasa merupakan latihan untuk menjadikan seseorang itu bertakwa.

Katanya, orang yang bertakwa menjadikan al-Quran sebagai petunjuk oleh itu jika pada bulan Ramadan orang yang berpuasa tidak membaca al-Quran maknanya puasanya itu tidak bermanfaat.

Beliau berkata dengan sebab takwa manusia boleh meninggalkan perbuatan riba dan antara tanda-tanda orang bertakwa, mereka berani melaksanakan undang-undang qisas serta mencegah kemungkaran.

Katanya, jika puasa, tetapi menolak syariat Allah ia bermakna puasa seseorang itu tidak melahirkan ketakwaan.

Menurut beliau, antara tanda-tanda orang yang bertakwa, mereka sanggup bekerja kerana Islam, banyak bersabar dalam menghadapi segala kesusahan dan cabaran serta boleh menguasai fikiran ketika marah.
posted by jasindaily online @ 4:49 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com