Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
HANYA PM, TPM DAN TIGA YANG LAIN SETUJU GABUNG UTUSAN-NSTP
Thursday, December 07, 2006
Hanya Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, timbalannya Dato' Seri Najib Tun Razak, Bendahari Umno Dato' Azim Zabidi dan dua lagi ahli Majlis Tertinggi Umno (MT) yang menyebelahi rancangan besar untuk menggabungkan Utusan Melayu (M) Berhad dengan The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP), lapor Business Times Singapura (BT) 5 Disember lalu.

Kegagalan mendapatkan persetujuan dari mesyuarat MT itu akhirnya menyebabkan sidang akhbar dan majlis taklimat mengenai penggabungan tersebut pada 4 Disember dibatalkan.

Pada hari yang sama dengan pembatalan itu juga, Perdana Menteri yang juga Presiden Umno dilihat memberikan isyarat supaya penggabungan itu diteruskan juga apabila berkata, "Saya rasa melalui penggabungan sahaja, mereka (Utusan dan NSTP) dapat membina keupayaan".

The Straits Times Singapura (ST) sebelum ini melaporkan, cadangan tersebut telah dibentangkan selepas Perdana Menteri dan timbalannya mempersetujui penggabungan itu.

Bagaimanapun, menurut akhbar itu, setelah ahli-ahli Majlis Tertinggi Umno (MT) membincangkan kebaikan dan keburukan penggabungan tersebut, hanya lima daripada 48 daripada mereka yang bersetuju dengan cadangan tersebut.

"Kebanyakan dari kami tidak selesa dengan cadangan itu," Ahli MT, Dato' Shahrir Samad dilaporkan oleh ST sebagai berkata.

Jumaat lalu, urusniaga saham kedua-dua gergasi media itu telah digantung sehingga pengumuman penggabungan dibuat.

Menurut BT, para pemimpin Umno menyatakan, saham kedua-dua gergasi media media itu telah digantung urusniaganya kerana mereka yang terlibat mengatur penggabungan tersebut begitu yakin bahawa semuanya telah beres.

Mereka telah mendapat persetujuan dari Presiden dan Jawatankuasa Pengurusan Umno yang dipengerusikan oleh Najib, BT melaporkan seorang pemimpin kanan parti itu berkata. Lantaran itulah mereka fikir penggabungan itu telah diluluskan lalu mengambil tindakan mengggantung urusniaga saham Utusan dan NSTP.

Bagaimanapun, lapor BT, mereka tersilap apabila hanya Presiden, Timbalan Presiden, bendahari dan dua ahli MT yang lain yang bersetuju dengan penggabungan itu.

Menurut BT, penolakan MT terhadap penggabungan itu dikatakan berpunca dari kebimbangan akan terjejasnya cara Utusan yang bebas dan sokongannya terhadap agenda Melayu.

NSTP selama ini secara umumnya dikuasai oleh mereka yang setia kepada Presiden Umno manakala Utusan pula dikuasai oleh Umno sendiri yang diwakili oleh Presiden, Timbalan Presiden, Setiausaha Agung dan Bendahari parti itu, lapor BT.

Perkara tersebut menimbulkan satu lagi kebimbangan, kata pemimpin berkenaan kepada BT, mungkin kerana persepsi bahawa Utusan akhirnya akan dikuasai oelh orang yang sama yang menguasai NSTP.

Pengerusi Lembaga Pengarah NSTP ialah Dato' Seri Mohamed Jawhar Hassan yang tidak begitu dikenali manakala Timbalan Pengerusi pula ialah Dato’ Kalimullah Hassan. Kalimullah, yang juga adalah Penasihat Editorial NSTP, sangat dikenali sebagai sahabat rapat menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin.

Menurut bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Kalimullah pernah dibantah oleh pihak polis untuk dilantik sebagai Setiausaha Akhbar Allahyarham Tun Ghafar Baba kerana mengesyaki beliau adalah seorang agen Singapura.

Malaysia Today pernah mendakwa, Kalimullah juga mempunyai hubungan yang rapat dengan kerajaan Singapura terutama Menteri Dalam Negerinya, Wong Kan Seng, yang mengguasai operasi perisikan negara itu.

Dalam perkembangan berkaitan, rundingan mengenai cadangan penggabungan antara Utusan dan NSTP itu masih berjalan dan besar kemungkinan penggabungan akan berlaku berikutan kenyataan Perdana Menteri 4 Disember lalu.

Malaysiakini melaporkan, akhbar harian The Edge hari ini memetik Mayban Securities Research sebagai berkata Utusan dan NSTP akan menjadi anak syarikat kepada sebuah syarikat induk baru di bawah cadangan penggabungan tersebut.

"Sekiranya penggabungan itu menjadi kenyataan, proses dijangka siap dalam tempoh enam hingga sembilan bulan, iaitu pada pertengahan tahun 2007," kata Mayban Securities Research.
posted by jasindaily online @ 8:33 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com