Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
HIKAYAT MUHAMMAD MUHD.TAIB DAN ILUSI DOLAH BADAWI
Wednesday, November 29, 2006
Assalamu'alaikum wm.wrt.

Amat meranjatkan apabila Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri [PM], Abdullah Ahmad Badawi [Abdullah] melantik Ketua Penerangan UMNO, Muhammad Muhd.Taib [Muhammad] sebagai Senator pada hari Jumaat 17 November lalu. Muhammad bukanlah manusia yang layak untuk dipertimbangkan ke jawatan tersebut. Beliau termasuk golongan ‘iblis’ yang kerjanya merompak khazanah rakyat semahu-mahunya dan menyalahguna kedudukan serta berlindung disebalik kuasa yang ada sedikit masa dahulu. Keazaman politik beliau selepas upacara angkat sumpah jawatan Senator adalah mainan kata-kata sahaja. Rakyat kenal benar siapa Muhammad, beliau adalah lanun dan perompak berdaulat.
Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_10.html

Berdasarkan Perlembagaan Malaysia merujuk perkara 45 [2] : Yang DiPertuan Agong diberi kuasa oleh perundangan untuk melantik Ahli Dewan Negara yang disebut sebagai 'Senator' yang terdiri daripada 2 orang ahli tiap-tiap satu negeri, termasuk 2 orang bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan seorang bagi WP Labuan. 40 lagi ahli dipilih dan disaring [menjaga kepentingan UMNO di situ] oleh PM Abdullah. Berasaskan perkara 45 [2] ini, Muhammad tidak layak dilantik sebagai Senator. Beliau hanya layak berkhidmat dalam UMNO [seperti sekarang ini] yang penuh dengan seribu kekotoran. UMNO boleh diibaratkan sebagai tong najis. Di sinilah tempat yang paling sesuai bagi Muhammad yang kononnya untuk berkhidmat kepada agama, bangsa dan negara.

Muhammad pernah diberi amanah sebagai wakil rakyat, ADUN Batang Kali dan dilantik sebagai Menteri Besar [MB] Selangor dari tahun 1986 hingga 1997. Sepanjang beliau berkuasa, beliau telah mempergunakan kuasa tersebut sepenuhnya untuk kepentingan peribadi dan kaum-kerabatnya, bukan untuk kepentingan rakyat yang terus merana dan merempat serta papa-kedana di bumi Selangor yang dikatakan mewah dan maju itu sehingga ke saat ini.

Rakyat Selangor yang miskin dan papa-kedana [pemimpinnya hidup dengan penuh kemewahan hasil rasuah dan menggunakan kedudukan bagi mencari kepentingan peribadi] dijadikan seperti binatang. Rumah-rumah setinggan yang didirikan oleh rakyat marhaen untuk berlindung dari hujan dan panas diroboh dan diranapkan tanpa peri kemanusian bagi memberi laluan kepada orang kaya untuk menjadi bertambah kaya. Dalam masa yang sama, rumah-rumah mewah milik pemimpin UMNO dibina tanpa mengikut undang-undang dibiarkan tidak disentuh seperti kes ketua samseng dan perompak bertaraf high level, Zakaria Mat Deros, ADUN Pelabuhan Klang tidak dirobohkan. Yang miskin papa-kedana, biarkan dalam kemiskinan bagi memudahkan pemimpin-pemimpin yang korup mendapat milege politik pada masa pilihan raya nanti.

Muhammad yang pernah menjadi pemimpin nombor satu di Selangor amat bijak mengamalkan berbagai bentuk penyelewengan, menyalahguna kuasa dan kedudukannya sebagai MB yang mempunyai kuasa eksekutif untuk memperkayakan diri sendiri dan kaum kerabatnya.

Sebelum beliau tertangkap di Lapanganterbang Brisbane, Australia pada 22 Disember 1996, rakyat khususnya ahli-ahli UMNO yang merupakan 'tunggul kayu' hidup menganggap beliau adalah pembela bangsa Melayu dan agama. Hero Melayu selepas era Allahyarham Dato' Harun Idris.

Muhammad bukan berasal dari golongan bangsawan yang hidup dilimpahi dengan kemewahan semenjak turun-temurun seperti yang dinikmati oleh Najib Tun Razak dan Hishamuddin Hussein. Muhammad berasal dari keluarga petani yang hidup serba sederhana ala kekampungan seperti kebanyakan rakyat biasa yang lainnya. Beliau berkelulusan sastra dari Universiti Malaya [UM] yang layak untuk makan gaji sebagai guru biasa. Beliau berkahwin dengan Asbi Rohani Binti Asnan yang juga sebagai seorang guru yang sama-sama mengajar di sekolah yang sama, sebelum beliau melibatkan diri sepenuhnya dalam politik UMNO yang kotor lagi bernajis.

Muhammad seorang yang bijak menguasai suasana, pandai memperdayakan dan memperbodohkan rakyat yang dalam kedudukan 'buta dan pekak' yang tidak dapat membuat pertimbangan dan pilihan yang tepat kerana kekurangan maklumat [UMNO adalah penjenayah terhadap kebebasan maklumat], yang mana satu intan dan yang mana satu pula kaca akibat daripada tekanan, ugutan dan ancaman serta rasuah politik yang berluasa [money politic-tidak diiktiraf sebagai rasuah mengikut tafsiran yang dibuat oleh UMNO] yang menenggelamkan yang haq dan menimbulkan yang bathil.

Muhammad telah berjaya memunapulasikan agenda perjuangannya yang bertemakan 'Melayu Baru'. Agenda peribadi beliau ini amat mempersonakan kepada sesiapa yang tidak mengerti dan faham apa yang tersurat dan apa yang tersirat dalam agenda peribadinya itu untuk menang [beliau memang menang] dalam pemilihan Naib Presiden UMNO dalam team Wawasan pimpinan Anwar Ibrahim pada tahun 1996.

Ramai tokoh-tokoh ekademik [professor kangkong] yang memberi ulasan, menganalisa dan membuat penilaian terhadap agendanya itu, seperti biasa [sehingga kini begitulah perangai mereka membodek dan mengampu untuk mencari kekayaan dan pangkat] memberi gambaran bahawa Muhammadlah pembela bangsa Melayu tulen. Muhammadlah pemimpin Melayu yang akan memperbaikki dan menaikkan taraf kehidupan majoriti orang-orang Melayu yang berada dalam kehidupan yang amat daif.

Kebetulan beliau juga merupakan jaguh yang terlibat dalam krisis UMNO-MCA pada tahun 1987 yang membabitkan isu ketuanan Melayu yang ditimbulkan oleh Lee Kim Sai yang ketika itu merupakan Ketua Pemuda MCA. Kesan daripada isu tersebut, berlakunya penangkapan secara borong pemimpin-pemimpin pembangkang dalam Operasi Lalang. Sayang, seribu kali sayang, rupa-rupanya Muhammad adalah pengkianat bangsa dan agama. Jadi, janganlah percaya apa yang beliau ucapkan pada hari beliau menggangkat sumpah sebagai senator pada hari Jumaat 17.11.2006 yang lalu. Beliau mempunyai agendanya tersendiri dalam keadaan kepimpinan Abdullah yang lemah dan bermasalah.

Keburukan peribadinya dan tujuan beliau berjuang dalam UMNO terbongkar apabila beliau tertangkap di lapanganterbang Brisbane, Australia kerana beliau membawa masuk wang tunai dalam jumlah yang besar ke Australia tanpa membuat sebarang declaration, maka terburailah hati busuknya itu yang selama ini berselindung disebalik semangat perjuangan yang berpura-pura dan palsu.

Rakyat Malaysia amnya dan khususnya ahli-ahli UMNO yang haprak terkejut beruk kerana Muhammad baharu sahaja memenangi jawatan Naib Presiden UMNO. Dalam kejadian tersebut, rakyat melihat dan menilai kekayaan yang dimiliki oleh Muhammad dan keluarganya ketika itu dan membuat kesimpulan bahawa beliau dan keluarganya merupakan dikalangan pemimpin UMNO yang terkaya di Malaysia ketika itu. Dalam brife casenya sahaja mengandungi wang tunai berjumlah RM2.4 juta, itu tidak termasuk harta-harta dan simpanan dalam bank-bank yang ditinggalkan di Malaysia. Berapa billion agaknya harta Muhammad dan keluarganya di Malaysia khususnya di negeri Selangor yang dikatakan darul ehsan itu?

Seorang penulis bernama Sean Parnell telah menulis dalam The Brisbane Courier Mail bertarikh 28 Jun 1997 di bawah tajuk : "Politician’s property empire still growing", beliau telah menyatakan bahawa Muhammad Muhd.Taib :

"The international property empire of an embattled Malaysian politician continues to grow despite concerns over how he funds the massive land purchases.

"Tan Sri Muhammad Muhammad Taib, a vice president of the ruling United Malays National Organisation, resigned as chief minister of Selangor in April citing The Courier-Mail’s reporting of his activities as a reason for his decision.

"On December 22 last year, Mr. Muhammad was detained at Brisbane International Airport as he was about to board a plane to New Zealand with the equivalent of A$1.26 million in Singapore, Malaysian and New Zealand currency in his luggage.

"Customs officials have alleged that they were not told about the cash, and Mr. Muhammad will appear in committal proceedings in Brisbane’s Federal Court on August 19 on charges of failing to declare cash above A$5000 and making a false declaration.

"The Courier-Mail has revealed Mr. Muhammad and his wife spent a week in Australia - checking on a luxury house being built on the Gold Coast and a 4500ha property in western Queensland - then flew to New Zealand for two weeks after Mr. Muhammad had appeared in court.

"The properties - registered to his wife in her maiden name of Asnan - were purchased last year for more than $3 million.

"It has been discovered more than $3 million of property has been purchased in New Zealand over the past year and registered to Ms Asnan…

"Land title searches have revealed six properties on New Zealand’s north island - in total more than 140 ha - registered to Ms Asnan.

"Documents show a 4573 sq m property in Pakurunga was purchased on June 18 last year; a 1713 sq m property in Otahuhu was bought on November 27 last year for $550,000; and four properties in Mataitai, totalling 144ha, were bought between November 29 last year and March 11 this year.

"Purchase price for the Pakurunga and Mataitai properties were not disclosed on transfer documents, although stamp duty payments indicate a total transaction for the Mataitai properties of about $2.1 million.

"The Pakurunga property was purchased from Hasan B.M.Taib of Singapore, who is Mr. Muhammad’s younger brother. Hasan purchased the property in 1990 for $520,000."


Tambah laporan itu lagi :

1. that the RM2.4 million cash for which he was arrested in Brisbane was intended to purchase furniture and fittings for his new Gold Coast home;

2. that he is building a RM2 million Gold Coast home at Sovereign Islands in the name of his wife, Asbi Rohani Binti Asnan;

3. a RM5 million ranch in Queensland in the name of his wife, Asbi Rohani Binti Asnan; and

4. that he had paid RM16 million as a divorce settlement with Tengku Puteri Zahariah Bte Sultan Abdul Aziz Shah (Ku Yah).

Sebut nama Ku Yah [anak ke 5 hasil perkahwinan bekas Yang DiPertuan Agong dan bekas Sultan Selangor Almarhom Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dengan Raja Nur Saidatul Ihsan binti Tengku Bendahara Badar yang merupakan sepupu baginda], mengambarkan Muhammad Muhd Taib merupakan seorang yang tidak ada moral dan mempunyai akhlak yang buruk serta mempunyai nafsu seks yang kuat.

Sebagai pemimpin ketika itu [MB selangor], beliau sanggop menipu Sultan dan membawa lari Ku Yah berkahwin di Selatan Thailand. Tidak pernah mendapat restu daripada Sultan dan akhirnya mereka bercerai setelah nafsu serakahnya puas setelah mendapat seorang anak lelaki. Beginikah budi pekerti seorang pemimpin, Kalau Sultan dia sanggop bercakap bohong dan menipu, apatah lagi dengan rakyat marhaen di bawah.

Akhirnya, tembelang Muhammad pecah. Mulut tempayan boleh ditutup, tetapi mulut manusia tidak boleh ditutup [walaupun dirasuah sebanyak mana pun]. Perkahwinan Ku Yah dengan Muhammad ini menimbulkan kemurkaan yang amat sangat ke bawah Duli Allahmarhom Sultan. Allahmarhom tidak mahu berjumpa muka dengan beliau dalam apa jua acara rasmi atau pun tidak rasmi. Pentadbiran kerajaan negeri terjejas, maka dilantik seorang Timbalan MB yang menjadi penghubung di antara kerajaan dengan Sultan bagi melincinkan pentadbiran gara-gara nafsu iblis yang terlekat pada badan si Muhammad ini.

Pertembungan Muhammad dengan Sultan Selangor dapat dipulihkan apabila ada campur tangan daripada mantan PM ke-4, Dr.Mahathir Mohamad [yang kini dikeji dan dihina oleh para pemimpin UMNO termasuk Muhammad sendiri yang mengambil kesempatan menyokong Abdullah]. Kebetulan ketika itu, Sultan baru kematian Sultanah Tengku Ampuan Rahimah yang mangkat pada tahun 1993. Sultan yang kesunyian ini diketemukan dengan Siti Aisyah Abdul Rahman, maka hubungan Sultan dengan Muhammad kembali pulih seperti sedia kala.

Kembali kepada kisah Muhammad yang kena tahan di Australia, beliau telah didakwa di mahkamah di Australia, tetapi mahkamah menerima dan membebaskan beliau dengan alasan bahawa beliau adalah seorang buta huruf dalam Bahasa Inggeris dan tidak faham peraturan dan undang-undang Australia yang ditulis dalam Bahasa Inggeris. Beliau juga dibebaskan oleh mahkamah di Malaysia yang melibatkan kes rasuah sebidang tanah kerana tidak cukup bukti. Walaupun begitu, manusia yang bernama Muhammad bin Muhd.Taib ini mempunyai sejarah hitam dalam kerjaya politiknya yang penuh penipuan, penyelewengan, menyalahguaan kedudukan untuk kepentingan peribadi dan keluarga

Akibat perangai hapraknya itu, beliau pernah menerima usul undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri selangor pada 14 April 1997 yang dikemukakan oleh YB Teng Chang Khim ADUN Bukit Gasing, Ketua Pembangkang dari DAP. Beliau tidak mendapat sokongan sepenuhnya daripada EXCO [di kalangan anggota UMNO, kecuali dari MCA] dan lain-lain ahli dewan. Dari 23 ADUN [termasuk dirinya sendiri dan speaker dewan] yang hadir [jumlah ADUN seramai 48 orang], beliau menerima 3 undi menyokong dan 28 undi menentang [speaker tidak layak mengundi dan MB, beliau sendiri berkecuali]. Keputusan ini memaksa beliau melepaskan jawatan MB yang disandangnya hampir 10 tahun itu pada hari yang sama.

Perlantikan beliau sebagai Senator ada kaitan dengan desas-desus menyatakan bahawa Abdullah akan mengadakan rombakan karbinet dan akan membawa masuk semula Muhammad dalam kerajaan bagi mengambil tempat yang akan dikosongkan oleh Nor Mohamed Yakcop yang akan tamat tempoh dua penggalnya nanti [satu penggal 3 tahun]. Perkara ini berasaskan perlantikan semula Nor Mohamed Yakcop sebagai Senator berkuatkuasa pada 8 Januari tahun 2007 seperti diperuntukan oleh Perlembagaan perkara 45 [3A]. Kalaulah perkhabaran ini menjadi kenyataan, maka penuhlah karbinet Abdullah dengan manusia-manusia yang bersifat iblis yang bergelomang dengan amalan rasuah, menyalahgunaan kuasa dan menggunakan kuasa untuk kepentingan peribadi serta keluarga.

Manusia macam Muhammad ini tidak perlu diberi peluang sekali lagi untuk diberi kuasa kerana dengan kuasa yang ada sekali lagi itu, takut nanti beliau akan menyalahgunaan kuasa tersebut untuk kepentingan peribadi, tambahan pula dalam Islam Hadhari yang ada had dan harinya membenarkan rasuah politik berlaku [tidak memberi kuasa kepada BPR untuk menyiasat dan melindungan perasuah yang berprofil tinggi], menggunakan kedudukan mengejar kekayaan dan kemewahan [rujuk kes-kes yang melibatkan anak-menantu dan kenalan Abdullah serta ahli karbinetnya] dan mengekploitasi institusi-institusi milik kerajaan untuk kepentingan peribadi. Bak kata bidalan : Anjing kalau tidak makan tahi, dihidunya juga.

Generasi lama, kini dan akan datang akan mengenangnya sebagai satu-satunya bekas MB [setakat ini] yang dikutip semula untuk diberi kuasa. Dalam kepala orang Melayu perasuah adalah satu perbuatan yang jijik dan kotor sekali. Perasuah samalah dengan perogol atau penzina. Mereka yang terlibat dengan jenayah itu tidak mudah untuk dimaafkan. Semuanya akan musnah,jika individu yang korup menjadi PM atau ahli karbinet.

Rakyat telah mendengar, membaca dan melihat apa yang berlaku ke atas pentadbiran Negara ini. Pentadbiran Negara bercelaru. Berbagai masalah muncul satu demi satu. Kadar jenayah meningkat, penyakit social yang melibatkan muda-mudi membimbangkan, kadar pengangguran tinggi, kemasukan ke ITPA-ITPA ditambah berlipat kali ganda, pembinaan kampus-kampus baru IPTA diperhebatkan tidak selaras dengan peluang-peluang pekerjaan yang ada, perkembangan politik dan ekonomi tidak menentu. Para pemimpin UMNO berlumba-lumba menunjukkan kekayaan dan kemewahan masing-masing. Merujuk kepada kekayaan yang mereka miliki, tidak sepadan apa yang mereka terima daripada hasil gaji dan elaun yang mereka dapat.

Indeks rasuah Malaysia terus merudum, kali ini menggelungsur ke tangga 44 daripada 163 negara dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International yang diumumkan baru-baru ini. Kedudukan Malaysia tahun lalu ialah pada tangga ke 39 dari 158 negara. Malaysia hanya mendapat lima mata sahaja dari 10 mata maksimum tahun ini, dari 5.1 mata tahun lalu. Kedudukan negara pada tahun 2004 juga pada tangga ke 39, merudum dari tangga ke 37 tahun 2003.

Terkini, majalah antarabangsa The Economist [melalui The World in 2007, sebuah terbitan tahunan] menerbitkan Indeks Demokrasi 2006. Indeks ini mengukur tahap demokrasi 167 buah negara di dunia. Pengukuran tahap ini melibatkan lima indikator atau petunjuk iaitu yang melibatkan proses pilihanraya, hak asasi dan kebebasan, proses pengurusan kerajaan, penglibatan politik dan budaya politik.

Dari ukuran yang dibuat kajian ini telah mengkelaskan 167 buah negara itu kepada 4 kategori iaitu: pertama negara demokrasi penuh iaitu melibatkan 28 buah negara, kedua negara yang demokrasinya tercemar iaitu melibatkan 54 buah negara, ketiga negara yang bercampur-campur amalan demokrasinya iaitu melibatkan 30 buah negara dan akhirnya negara otokratik atau kuku besi iaitu melibatkan 55 buah negara. Negara yang berada di tangga teratas adalah Sweden manakala negara di tangga tercorot adalah Korea Selatan. Malaysia berada ditangga ke 81. Iaitu lebih teruk dari India [35], Mongolia [56], Sri Lanka [57], Filipina [63], Indonesia [65 dan Bangladesh [75].

Adalah dipercayai seksyen 27 Akta Polis 1967 menjadi penyebabnya. Akta ini membelenggu dan mengekang kebebasan dan demokrasi khususnya terhadap kegiatan parti-parti politik pembangkang, tetapi sebaliknya UMNO bebas dan terlepas dari sebarang peraturan serta diberikan keistimewaan [sila rujuk kes terbaru yang berlaku pada malam 2.11.2006, program Ceramah Kebangkitan Rakyat Terengganu, di Batu Burok, Kuala Terengganu yang melibatkan Anwar Ibrahim]. Hakikatnya, melalui Akta ini, UMNO telah mempergunakan dan memperalatkan pasukan polis bagi mengekang dan menghalang kegiatan parti-parti pembangkang.

Kesimpulannya, Abdullah apa sudah jadi? Ucapan berdegar-degar di Perhimpunan Agung Umno di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 15 November lalu yang berbunyi "Kata dikota, Janji Dilaksana" mungkin merupakan satu illusi semata-mata, sekiranya factor Muhammad Muhd.Taib dan kebebasan bersuara, kebebasan media dan kebebasan berhimpun tidak diambil peduli asyik dengan bangga mengaku : "AKU SEORANG PERDANA MENTERI". Negara ini akan hanyut ditelan zaman.
posted by jasindaily online @ 10:16 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com