Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
RAKYAT PERLU AWASI AGAR PENGGABUNGAN RASAKSA "TIDAK DILARIKAN"
Wednesday, November 29, 2006
Rakyat perlu mengawasi penggabungan raksasa Sime Darby Berhad, Golden Hope Plantations Berhad dan Kumpulan Guthrie Berhad serta anak-anak syarikat ketiga-tiganya demi memastikan penggabungan itu "tidak dilarikan" oleh pihak-pihak yang berkepentingan peribadi, kata bekas Ketua Pengarang Kumpulan The New Straits Times Press (NSTP) Dato' A Kadir Jasin.

Mengulas penggabungan itu dalam blognya, beliau berkata, dalam masa terdekat, sebarang tindakan yang membawa kepada pembuangan pekerja, penjualan atau penswastaan aset dan perlantikan ahli lembaga atau pengurusan kanan dari kalangan "orang yang disyaki" akan menyebabkan motif kerajaan dan PNB dicurigai.

Perkara-perkara tersebut, katanya, wajib dipastikan tidak terjadi kerana sejak akhir-akhir berlaku urusniaga yang menimbulkan syak wasangka dan kontroversi yang membabitkan watak-watak yang dikaitkan dengan kerajaan, khasnya dengan Perdana Menteri.

"Justeru itu, sambil kita memberi keyakinan kepada kerajaan dan PNB untuk melaksanakan penstrukturan korporat yang penting ini, kita perlu menjadi mata dan telinga agar projek raksasa ini "tidak dilarikan" (hijacked) oleh pihak-pihak yang berkepentingan peribadi," katanya.

Wajib berjaya

Bagi PNB, katanya lagi, penyusunan semula yang diamanahkan kepada kumpulan perbankan CIMB dengan menggunakan sebuah syarikat yang diwujudkan khas bernama Synergy Drive Sdn Bhd adalah permulaan kepada suatu usaha raksasa yang wajib berjaya.

"Tiada ruang untuk gagal di sini," kata beliau.

Kadir memetik CIMB yang menyatakan, apabila selesai dilaksanakan pada suku keempat tahun hadapan (2007), penggabungan itu akan mewujudkan sebuah syarikat raksaksa yang kelima terbesar di Bursa Malaysia dengan modal pasaran dianggarkan sebanyak RM31.4 bilion, pekerja seramai 107,000 orang, ladang seluas 600,000 hektar.

"Ini akan menjadi syarikat raksaksa itu pemilik ladang terbesar di dunia yang diniagakan di pasaran saham. Cabaran terbesar ialah mempertingkatkan produktiviti ladang kelapa sawitnya yang kini masih terkebelakang berbanding dengan beberapa buah syarikat perladangan lain di negara ini," katanya.

Tidak semua berjaya

Menurut Kadir, cabaran jangka panjang terbesar ialah menjamin agar syarikat gergasi ini tidak rebah kerana berat badannya sendiri.

"Kebimbangan ini tidak boleh ditolak bulat-bulat kerana tidak semua penggabungan mega di dunia berjaya menghasilkan syarikat yang berdaya maju," katanya.

Kesimpulannya, kata beliau, kerajaan dan PNB menanggung risiko politik dan ekonomi yang tinggi melaksanakan penggabungan raksaksa ini.

Bagaimanapun, Kadir menyifatkannya sebagai risiko yang boleh dan perlu dihadapi demi menjamin kesinambungan sebuah gagasan besar yang bermula dengan pelancaran DEB pada tahun 1970.
posted by jasindaily online @ 10:14 AM  
1 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com