Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
SAMY BANGGA ISYTIHAR 21 SEKOLAH TAMIL BARI DIBINA
Tuesday, September 26, 2006
Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar telah memberitahu Parlimen pada April tahun ini, bahawa terdapat 148 bantuan penuh dan 375 separuh bantuan sekolah rendah Tamil, dengan itu sejumlah 523 sekolah rendah Tamil.

Baru-baru ini, Samy Vellu dengan megah mengumumkan dalam Parlimen bahawa sejumlah 21 sekolah baru Tamil telah dibina dalam lima tahun lalu dan kini dia memohon lagi 14 buah sekolah baru untuk dibina dalam lima tahun akan datang.

Kenyataan Samy Vellu dikhuatiri tidak benar, kerana bilangan sekolah Tamil di bawah RMK8 telah dikurangkan dari 526 dalam tahun 2000 ke 523 dalam tahun 2006, walaupun pengambilan pelajar sudah bertambah dari 88,810 dalam tahun 2001 ke 100,142 dalam tahun 2006.

Kenyataan Samy telah memeranjatkan pemimpin-pemimpin MCA kerana mereka tidak berjaya mendapat sekolah baru Cina kecuali memindahkan sekolah-sekolah yang telah ditutup kerana tiada murid.

Samy telah membuat kenyataan tersebut sebagai respon kepada Timbalan Menteri Pelajaran Nor Omar, yang memberitahu bahawa 180 buah sekolah baru yang dirancang bawah RMK9, tiada satu yang sekolah Tamil atau Cina.

Seorang pegawai kementerian pelajaran yang enggan dikenali telah memberitahu sebuah akhbar Cina bahawa kenyataan yang dibuat oleh Presiden MIC adalah tidak benar.

Malah, tiada sebuah sekolah Tamil pun yang telah dibina bawah RMK8 dan begitu juga dalam RMK9.

Pegawai tersebut juga menerangkan bahawa sekolah baru yang didakwa telah dibina sebenarnya hanya bangunan baru telah dibina dalam kawasan sekolah Tamil yang sedia ada.

Jadi, Samy Vellu telah berbohong dan wajar mohon maaf kerana telah membuat dakwaan yang palsu dan mengelirukan.
posted by jasindaily online @ 8:00 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com