Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
BUSH YANG MALANG
Tuesday, September 19, 2006
Orang mula merasa kasihan kepada Presiden George W. Bush. Dan ianya dengan alasan yang baik. Satu undian baru oleh Harris Interactive yang telah disiarkan dalam Financial Times mendedahkan betapa sekutu tradisi kita di Eropah menganggap AS sebagai ancaman yang jauh lebih besar kepada kestabilan dunia berbanding Iran, Iraq dan Korea Utara.

Dalam pendapat Kesatuan Eropah, paksi kejahatan ialah Amerika di bawah kuasa Bush.

Hampir dua kali ganda rakyat British, yang PM mereka Tony Blair bersekongkol dalam jenayah perang Bush di Afghanistan dan Iraq, melihat AS sebagai ancaman terbesar kepada kestabilan dunia berbanding Iran. Di Sepanyol tiga kali ganda jumlahnya rakyat menganggap AS sebagai ancaman berbanding Iran. Hanya di Itali sahaja Iran mengatasi AS sebagai ancaman terbesar, ini tanpa ragu disebabkan oleh propaganda yang dimuntahkan empayar media Silvio Berlusconi, Rupert Murdoch Itali.

Satu alasan lain bagi merasa kasihan kepada Bush ialah kerana bedebah itu dianggap oleh parti politiknya sendiri serta AG sebagai penjenayah perang. Republikan telah mengenal pasti betapa Bush telah melakukan kesalahan dengan melanggar Akta Jenayah Perang AS 1996 (undang0undang yang disasarkan terhadap mereka-mereka seperti Saddam Hussein dan Slobodan Milosevic). AG lantikan Bush, Alberto Gonzales serta anggota Kongres Republikan telah menghasilkan draf Undang-undang yang mensasarkan untuk melindungi Bush secara retroaktif dengan cara 'gutting' Akta Jenayah Perang 1996. parti Republikan berharap untuk meluluskan secara senyap undang-undang yang mencanggahi Perlembagaan itu sebelum mereka ditewaskan dalam pemilihan November ini.

Hakikat betapa undang-undang secara 'retroaktif' itu dilarang oleh Perlembagaan AS menambah luka kepada kehaprakan Bush. Bush juga dikasihani kerana majoriti besar rakyat Amerika tidak lagi percaya kepada tempoh kepimpinan Bush yang menaja "Perang menentang keganasan". Undian baru-baru ini oleh Ipsos-Public Affair yang dikeluarkan oleh Associated Press menunjukkan 60 peratus rakyat Amerika percaya yang pencerobohan Bush di Iraq telah mencetuskan lebih banyak keganasan dan hakikat yang rakyat Amerika menjadi semakin tidak selamat ekoran pencerobohan Iraq.

Pembicara di televisyen kini membincangkan sama ada Bush adalah seorang yang bodoh lagi tolol. Kekerapan perbincangan sebegitu mungkin akan meningkat apabila Bush telah membuat pengisytiharan seperti "pertempuran di Iraq kini menjadi pusat kepada pergelutan ideologi abad ke 21."

Bush mengundang lebih banyak perasaan kasihan, kerana bedebah itu sudah pun tewas dalam perang di Iraq dan Afghanistan.

Di Iraq, keturunan Kurdish di Utara telah menggantikan bendera Iraq dengan bendera Kurdish. Lain-lain kawasan di Iraq diperintah sama ada oleh pemberontak Sunnah mahupun militia Shiah. Kerajaan boneka AS tidak berkuasa dan tidak berani meninggalkan kubu yang diperkuat yang dilindungi AS, dan pada 5 September, pakatan politik dominan Shiah telah menyediakan undang-undang yang akan memecahkan Iraq kepada wilayah sendiri Kurdish, Sunnah dan Shiah.

Jelas yang tiada sesiapa telah memberitahu Bush yang ia membazirkan nyawa rakyat Amerika serta kewangan dalam perjuangan yang rakyat Iraq sendiri telah tinggalkan.

Bush masih lagi bermegah dengan kejayaannya menewaskan Taliban. Bagi mereka yang berkhidmat di peringkat tertinggi tertanya-tanya setiap hari tentang taklimat harian Bush. Apakah ia diberi taklimat? Saya rasa taklimat Bush tentu sahaja datang dari Dick Cheney, Richard Perle dan William Kristol. Di mana lagi yang ia boleh mendapat maklumat kelentung seperti itu?

Mungkin isteri Bush atau anak perempuannya boleh menyeludup masuk salinan laporan terbaru tentang Afghanistan oleh Majlis Senlis, kumpulan keselamatan serta pembangunan yang memantau situasi di Afghanistan dengan dekat.

Menurut laporan itu, "Afghanistan sedang menjunam ke dalam kancah keganasan yang tidak terkawal." Taliban sudah pun menguasai lebih separuh dari negara itu:

"Di sebalik usaha bersepadu masyarakat antarabangsa selama lima tahun yang ditumpukan dalam operasi ketenteraan, keadaan keselamatan Afghanistan lebih teruk dari tahun 2001. Taliban kini mencengkam dengan kuat separuh kawasan selatan negara itu. Rakyat Afghan percaya yang tentera AS dan NATO di selatan serta timur negara itu sedang ditewaskan oleh Taliban. Kesahihan akan kehadiran masyarakat antarabangsa di Afghanistan telah dicemari oleh ketidakupayaan mereka melindungi penduduk Afghanistan."

Bush telah dikhianati oleh kelompok neokonservatif yang telah ia lantik, lindungi serta naikkan pangkat. Undian pendapat awam di Arab serta dunia Islam menunjukkan betapa pencerobohan Bush, pendirian agresif terhadap Syrian dan Iran serta sokongan yang tidak berbelah bagi kepada keganasan Israel telah mencetuskan pergerakan politik Islam yang amat perkasa yang kata para pakar akan menyungkurkan kerajaan-kerajaan yang bersekutu dengan Amerika Syarikat.

Tindakan angkuh Bush telah menghenyak Arab moderat serta merosakkan ketokohan Amerika di negara-negara Islam dan dunia lainnya.

Bush tidak pun menewaskan sesiapa tetapi telah memusnahkan reputasi Amerika dan dirinya sendiri.
posted by jasindaily online @ 5:55 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com