Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
MALAYSIA NEGARA DESTINASI DAN TRANSIT PERDAGANGAN WANITA
Tuesday, September 26, 2006
Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dalam satu pertemuan bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili hampir 400 juta penduduk di rantau ini, bercakap mengenai usaha pihak polis menangani perdagangan manusia.

Musa menyeru semua bekerjasama dengan pihak polis, mengiktiraf usaha mereka membantu membongkar kumpulan pelacuran menggunakan “hamba-hamba” yang diimport, dalam tahun-tahun kebelakangan ini.

Musa telah bertemu dengan NGO dari beberapa negara, termasuk Indonesia, Myanmar dan Thailand, bagi membincangkan masalah Malaysia sebagai destinasi dan pusat transit bagi wanita dan kanak-kanak yang diperdagangkan.

Usaha sedang dilakukan bagi merangka undang-undang anti perdagangan manusia yang lebih menyeluruh.

Musa berpandangan kekurangan data dan pengetahuan mengenai perdagangan sebagai halangan utama bagi membentuk pelan tindakan menyeluruh.

"Pengkalan data yang sedia ada perlu dikemaskinikan dan diperbaiki bagi memudahkan analisa dilakukan."

"Isu utama di sini ialah bagi memastikan bahawa mangsa tidak dilihat sebagai penjenayah dan mereka patut tidak diperdagangkan semula,"
beritahu Musa kepada lebih 200 aktivis dan pegawai kerajaan di Royale Bintang Hotel.

Forum tersebut telah dianjurkan oleh Tenaganita, sebuah kumpulan aktivis wanita.

Musa juga mencadangkan dibentuk satu pasukan khas antara jabatan bagi menangani aspek-aspek seperti rawatan perubatan, "kaunseling dan lain-lain bentuk bantuan untuk mangsa-mangsa yang mengalami trauma".

Musa menambah bahawa usaha-usaha memfokus kepada melindungi saksi dan memberikan tempat perlindungan kepada mangsa-mangsa.

Pengarah Tenaganita Irene Fernandez mengkritik kurangnya Akta Anti Perdagangan, dan menambah bahawa penggunaan undang-undang pencegahan terhadap anggota-anggota sindiket pelacuran yang disyaki tidak berkesan kerana hanya anggota bawahan ditahan.

"Akta yang ada (Ordinan Darurat) sudah lapuk. Akta-akta tersebut tidak dedahkan yang sebenar,"beritahu Irene.

Dia menekankan agar mangsa-mangsa perdagangan yang dipaksa melacur adalah mangsa dan mereka tidak sepatutnya disalahkan seperti penjenayah.

Sebagai contoh, Irene berkata dalam tahun 2005, 4,600 orang wanita asing telah ditahan kerana pelacuran dan ramai daripada mereka didakwa atas kesalahan imigresen walaupun mereka sebenarnya adalah mangsa sindiket jenayah.

Irene mengkritik bahawa buat masa sekarang, tiada program perlindungan bagi menggalakkan mangsa yang dipaksa melacur untuk menjadi saksi terhadap sindiket-sindiket, ataupun dakwaan terhadap pegawai pihak berkuasa dalam korupsi yang berkaitan perdagangan.

"Namun, ia adalah rahsia terbuka bahawa salah satu kunci utama yang menyuburkan industri pelacuran ialah korupsi dan penglibatan sesetengah pegawai-pegawai penguatkuasa," tambahnya.

Malaysia telah menandatangani perjanjian memerangi jenayah antara sempadan dengan tujuh buah negara, yang dilihat sebagai sumber mangsa-mangsa bagi perdagangan tidak sah itu.

Negara-negara itu termasuk Indonesia, Thailand, Pakistan, Bangladesh, Vietnam, Sri Lanka dan China.
posted by jasindaily online @ 7:38 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com