Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
PROTON TERUS RUGI
Thursday, August 31, 2006
Nampaknya zaman pemerintahan Islam Hadhari ini terus memberikan mimpi buruk kepada Proton. Kalau di zaman 'Penerapan nilai-nilai Islam dan Bersih, Cekap dan Amanah dulu Proton gah sebagai syarikat pengeluar kereta nasional nombor satu di Malaysia kini kegemilangan itu gagal dipertahankan.

Nampaknya dakwaan pembangkang dan Tun Mahathir terhadap kelemahan kerajaan dan pentabiran Proton dalam mengendalikan syarikat itu ada benarnya.

Media melaporkan bahawa Proton Holdings terus mencatat kerugian selepas cukai sebanyak RM58.649 juta bagi suku tahun pertama yang berakhir 30 Jun lalu.

Jumlah kerugian itu semakin meningkat berbanding dengan kerugian RM12.661 juta bagi tempoh yang sama tahun sebelumnya.

Proton melalui situasi yang tidak menentu sejak setahun yang lalu ketika ia berusaha untuk memulihkan kemerosotan penguasaan pasaran ekoran persaingan hebat daripada kereta keluaran asing.

Proton berkata, kerugian itu adalah ekoran kemerosotan jualan kereta keseluruhannya di negara dan kekurangan barisan model kereta baru apabila syarikat itu menjangka memperkenalkan model baru mulai 2007.

Kerugian pracukainya meningkat kepada RM95.536 jua dari RM7.361 juta apabila perolehan merosot kepada RM1.418 bilion daripada RM2.054 bilion sebelum ini.

Jualan kereta Proton bagi suku pertama mencatatkan 32,200 unit berbanding dengan 44,367 unit bagi tempoh yang sama tahun lalu, kata Pengarah Urusan Proton, Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir.

Model terbaru Proton ialah Savvy – yang dilancarkan tahun lalu tidak mendapat sambutan yang menggalakkan (kiri) – manakala yang terkini ialah Satria Neo yang diperkenalkan baru-baru ini.

Syarikat kereta nasional itu mengakui menghadapi persaingan hebat di dalam negeri serta pasaran eksport dan berkata Proton akan melancarkan enam model baru dalam tempoh dua tahun bagi mengatasi kemerosotan jualannya.

Penguasaan pasaran kereta Proton telah merosot kepada 41 peratus pada 2005 kepada 60 peratus pada 2002.

Tahun lalu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang melancarkan Proton pada 1980-an, mengingatkan bahawa penguasaan pasaran Proton boleh merosot sehingga 10 peratus jika kerajaan tidak mengambil langkah mengawal import kereta.

Sumber : Malaysiakini.
posted by jasindaily online @ 4:37 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com