Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Guna wang rakyat selamatkan Pantai Holdings Bhd
Wednesday, August 30, 2006
KUALA LUMPUR 28 Ogos - Pantai Holdings Bhd. (Pantai Holdings), yang dikuasai sebuah syarikat Singapura, kini kembali dimiliki negara.

Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) muncul sebagai pemegang saham utama Pantai Holdings dengan pengambilalihan sebahagian kepentingan syarikat itu daripada firma Singapura, Parkway Holdings Ltd. (Parkway).

Pengambilalihan itu, yang dimeterai oleh syarikat pelaburan milik kerajaan tersebut dengan Parkway hari ini, sekali gus mengembalikan penguasaan syarikat konsesi itu ke tangan pelabur tempatan.

Keputusan tersebut selaras dengan kehendak pelbagai pihak yang mahukan pemilikan Pantai Holdings dikembalikan kepada pelabur tempatan memandangkan syarikat itu menguasai dua konsesi kerajaan, Fomema dan Pantai Medivest.

Amat dikesali, mengapa pertama sekali saham Pantai Holdings telah dijual kepada pelabur Singapura? Siapakah yang telah meluluskan penjualan tersebut. Parkway telah membeli 30.68% saham Pantai yang sepatutnya mencetuskan tawaran awam mandatori, tetapi Parkway telah dikecualikan. Siapa yang telah memberi pengecualian tersebut?

Khazanah telah membazirkan wang rakyat sebanyak RM394.9 juta bagi membeli saham-saham tersebut semula.

Menurut Khazanah, urus niaga tersebut menyaksikan anak syarikat milik penuhnya, Pantai Irama Ventures Sdn. Bhd. (Pantai Irama) menandatangani perjanjian jual beli bersyarat dengan Parkway dan anak syarikatnya, Swiss Zone Sdn. Bhd. (Swiss Zone), bagi mengambil alih 134.7 juta saham Pantai Holdings pada harga RM2.65 sesaham.

Pantai Irama dianggarkan membayar sebanyak RM356.955 juta bagi membeli saham-saham tersebut.

Parkway pula kemudiannya akan membeli 49 peratus kepentingan dalam Pantai Irama dengan meletakkan saham-saham Pantai Holdings pada harga yang sama iaitu RM2.65 sesaham, kata Khazanah dalam kenyataannya di sini hari ini.

Selain itu, Pantai Irama turut membeli secara langsung lebih 30.92 juta saham-saham Pantai Holdings yang mewakili 6.6 peratus kepentingannya, dipercayai di pasaran terbuka pada harga antara RM2.30 hingga RM2.40 sesaham atau kira-kira RM72 juta.

Ia bermakna Khazanah membelanjakan lebih RM429 juta bagi menguasai kira-kira 35 peratus kepentingan dalam Pantai Holdings, tanpa mengambil kira pelaburan semula Parkway di dalam Pantai Irama.

September lalu, Parkway membeli 31 peratus Pantai Holdings pada harga RM311.8 juta.

Parkway sebenarnya mendapat dua kali laba. Pertama, saham yang dibeli semula oleh Khazanah ialah pada harga RM356,955 juta, sedangkan Parkway telah membeli daripada Pantai pada September lalu, dengan harga RM311.8 juta. Kedua, walaupun Parkway telah menjual sahamnya dalam Pantai, ia membeli pula 49% saham daripada Pantai Irama.

Khazanah dalam kenyataannya menyatakan, syarikat itu, Pantai Irama, Parkway dan Swiss Zone turut menandatangani Perjanjian Pemegang Saham yang menetapkan bahawa Khazanah akan memegang kepentingan majoriti dalam Pantai Holdings.

Pengarah Urusan Khazanah, Datuk Azman Mokhtar berkata, “Khazanah akan memiliki ekuiti majoriti manakala tanggungjawab operasi dan pengurusan untuk hospital akan dikendalikan melalui kontrak pengurusan yang akan ditandatangani dengan Parkway kelak, tertakluk kepada kelulusan pemegang saham Pantai Holdings.

Nampaknya, Parkway akan terus memonopoli pengurusan hospital-hospital milik Pantai dan akan mengenakan bayaran bagi perkhidmatannya dalam sektor tersebut. Sama ada untung atau rugi, Parkway tetap akan mendapat bayaran pengurusannya, yang mana selepas itu baru dibahagikan keuntungan kepada dua.

Khazanah juga telah melabur dalam Apollo Hospital di India tanpa kepakaran pengurusan. Dalam hal ini, Khazanah bergantung kepada Parkway sekali lagi bagi membantu mengurus pelaburannya dalam Apollo Hospital di India.

Persoalannya, mengapa Khazanah terlalu bergantung kepada kepakaran Singapura untuk mengurus pelaburannya di India? Siapa yang mengesyorkan pelaburan tersebut?
posted by jasindaily online @ 4:55 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com