Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
HIZBULLAH PEMENANG DALAM PEPERANGAN DAN KEAMANAN
Tuesday, August 29, 2006
Hizbullah telah berjaya bukan sahaja sebagai satu-satunya kuasa Islam yang sanggup berhadapan dengan tentera pengganas Israel dan mengalahkan mereka, tetapi kejayaannya juga muncul dalam aspek yang lain.

Hizbullah mendapat reputasi yang tinggi kerana telah berjaya memberi khidmat yang baik kepada rakyat di selatan Lubnan, dengan melakukan rangkaian kerja sosial sehingga ke akar umbi. Dengan struktur perkhidmatan sosial yang tersusun dan dengan wang yang disumbangkan oleh Iran, Hizbullah kini terkedepan dalam membangunkan semula negara tersebut.

Dalam ucapan kemenangannya pada malam Isnin, pemimpin Hizbullah, Sheikh Hassan Nasrallah telah menawarkan sumbangan kewangan untuk membeli perabut yang sesuai dan bayaran sewa selama setahun kepada mana-mana rakyat Lubnan yang telah kehilangan rumah tanggan mereka dalam peperangan selama sebulan yang dilancarkan oleh tentera pengganas Israel.

"Hari ini adalah hari untuk menunaikan janji," katanya. "Kesemua saudara-saudara kami akan mula memberi khidmat kepada anda semua bermula esok." Sebagaimana Hamas di Gaza, Hizbullah dianggap jujur dan ikhlas dan sentiasa menunaikan janji mereka.

Hatta disaat tentera pengganas Israel mula berundur, beratus-ratus anggota Hizbullah telah keluar ke serata kampung di selatan Lubnan, mula melakukan kerja-kerja pembersihan, menyusun dan menilai kemusnahan yang telah berlaku. Dengan membawa bulldozer, mereka begitu sibuk memunggah himpunan runtuhan. Jalan-jalan yang tertutup dengan timbunan sisa bangunan kini telah mula dibuka dan boleh dilalui.

Anggota Hizbullah boleh dilihat diserata tempat. Para pemuda dengan walkie-talkie dan klipboard berlegar-legar disekitar bandar Bint Jbail di selatan Lubnan, membuat catatan tentang kemusnahan yang dialami.

Anggota Hizbullah juga bergerak dari pintu ke pintu di lain-lain kampung memeriksa penduduk dan bertanya mereka bentuk pertolongan yang mereka perlukan.

Walaupun Hizbullah merupakan pertubuhan Syiah, mesej Sheikh Nasrallah ditujukan kepada seluruh rakyat Lubnan. Ghaleb Jazi, seorang Sunni yang berkerja di logi simpanan minyak di Jiyeh berkata, Kerajaan mungkin melakukan beberapa kerja di atas jambatan dan jalanraya, tetapi apabila tiba soal membaikpulih rumah, Hizbullah memainkan peranan utama," katanya. "Nasrallah berkata semalam beliau akan membina semula, dan beliau akan menunaikannya."

Nehme Y. Tohme, anggota parlimen dari blok reformasi anti-Syiah dan merupakan seorang menteri berkata beliau telah diberitahu oleh pegawai Hizbullah apabila berakhirnya tembakan, Iran akan memberi bajet yang tidak terhad kepada Hizbullah untuk membangun semula negara tersebut.

Sheikh Nasrallah berkata dalam ucapannya bahawa "saudara-saudara kami di bandar-bandar dan kampung-kampung akan pergi kepada mereka yang rumah mereka mengalami kemusnahan yang teruk dan akan menolong mereka membangunkannya semula".

Beberapa buah bandar di selatan begitu teruk musnah sehinggakan pada hari Selasa penduduknya masih belum pulang semula ke rumah masing-masing. Seorang pejuang dari gerakan Amal, salah satu kumpulan militia Syiah berkata beliau telah diberitahu oleh anggota Nasrallah bahawa mereka akan mula menyenaraikan kemusnahan yang dialami di bandarnya, Kafr Kila di sempadan Israel.

Ucapan Sheikh Nasrallah telah dianggap oleh beberapa penduduk di Lubnan sebagai suatu rahmat bagi penduduk Lubnan dan menaikkan namanya dalam arena politik di Lubnan, menjadikan kumpulannya sama taraf dengan pegawai kerajaan.

Rami G. Khouri, seorang penulis untuk The Daily Star di Beirut, menulis bahawa Sheikh Nasrallah "kelihatan seperti seorang pemimpin negara dan bukannya sebagai ketua kepada sebuah pertubuhan di Lubnan yang terdapat banyak parti politik di dalamnya."

"Dari segi nada dan kandungannya, ucapan beliau lebih kelihatan seperti seorang presiden atau perdana menteri yang sedang memberi ucapan kepada sesebuah negara yang telah dilanda musibah kemusnahan dan penderitaan rakyat," tulis Khouri.
posted by jasindaily online @ 4:32 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com