Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
MAS, AIR ASIA HADAPI SINDROM PENAFIAN
Monday, August 28, 2006
Penafian oleh kedua-dua MAS dan Air Asia mengenai kelewatan dalam jadual penerbangan tidak akan membersihkan imej mereka. Sikap demikian hanya menunjukkan bahawa pihak pengurusan kedua-dua syarikat penerbangan tersebut sedang mengalami sindrom penafian mengenai ketidakpuasan dan kekecewaan orang ramai akan perkhidmatan yang diberikan.

Mereka tidak perlu bertemu Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Chan Kong Choy kerana apa yang mereka perlu lakukan ialah bertanya kepada para penumpang atau kakitangan mereka mengenai peningkatan aduan tentang kelewatan penerbangan.

Malah, Menteri Pengangkutan mesti disalahkan kerana terlalu lembab dan lewat dalam menangani isu berkaitan dan menghadapi risiko usul RM10-potongan gaji dalam mesyuarat belanjawan Parlimen, jika dia gagal mengakhiri kekerapan berlaku kelewatan dalam penerbangan sama ada MAS atau Air Asia.

Usul potongan RM10 ialah kaedah yang digunakan dalam Parlimen bagi mengutuk Menteri kerana gagal, tidak efisien atau cuai dalam menjalankan tugasnya, walaupun usul potongan RM10 tidak diluluskan, ia akan menjadi titik hitam dalam rekod Kementeriannya.

Chan berkata dia telah menerima aduan "hampir setiap hari" mengenai kelewatan penerbangan di kedua-dua syarikat penerbangan.

Lebih dari tiga minggu lalu, pada 1 Ogos, MAS mengumumkan kenaikan dalam tambangnya, sedangkan tahap perkhidmatannya yang menurun dengan kelewatan penerbangan yang sering berlaku, telah menimbulkan masalah kepada penumpang-penumpang.

Chan wajar membentangkan dalam Parlimen dan memaklumkan kepada awam, statistik bilangan penerbangan MAS yang lewat setiap hari bagi empat minggu yang lalu berbanding bulan sebelumnya dan tahun sebelumnya.

Ketua MAS Idris Jala telah melaporkan kepada akhbar bahawa MAS mahu bertemu Menteri Pengangkutan mengenai dakwaan kelewatan penerbangan MAS.

Jika Idris tidak menyedari akan banyaknya aduan mengenai penerbangan MAS yang lewat dalam dua bulan yang lalu, ia hanya menunjukkan ketidakmampuannya dan ketidaksesuaiannya sebagai penjaga syarikat penerbangan nasional tersebut.

Perkhidmatan MAS yang mengecewakan sungguh tidak dapat diterima apabila berbilion ringgit wang pembayar cukai telah dileburkan sepanjang sedekad bagi membaikpulih MAS – yang terakahir RM850 juta, pembiayaan oleh kerajaan untuk skim "MAS mutual separation" (MSS) bagi mengurangkan pekerja dan atur semula laluan penerbangan.

Idris sepatutnya menjelaskan langkah MAS melaksanakan MSS yang menelan belanja RM495.5 juta, mewujudkan 141 'separuh jutawan', dengan 23 pekerja diberi ‘golden handshakes’ dari RM600,000 sehingga RM700,000 setiap orang.

Di bawah skim MSS tersebut, kakitangan MAS yang berjaya, telah mendapat tiga atau lebih kali ganda bayaran yang mereka akan terima jika mereka masih berada dalam MAS sehingga tamat perkhidmatan mereka.

Jika ini berlaku kepada 141 orang yang telah dibayar MSS lebih daripada RM400,000, MAS sebenarnya mampu jimat RM48 juta, atau RM330 juta daripada keseluruhan skim MSS yang dijalankan, melibatkan RM495.5 juta, jika mereka dibenarkan menghabiskan terma perkhidmatan masing-masing.

MAS mesti buktikan bahawa wujud pertanggungjawaban, ketelusan dan integriti dalam skim pembayaran MSS terutama RM495.5 juta yang diambil daripada dana awam bagi membantu MAS mengurangkan kos dan menjadi syarikat penerbangan yang berdaya saing dan bukan melahirkan 'separuh jutawan' segera.
posted by jasindaily online @ 5:39 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com