Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
KENAPA EROPAH HARUS MELINDUNGI ISRAEL??
Monday, August 28, 2006
"The Independent" - Pada mulanya angka 15,000 orang askar telah disebut-sebut untuk memperkasakan Pasukan Pengaman Sementara PBB di Lubnan – UNIFIL. Kini angka itu mengecut menjadi 7,500 sahaja dan ia tidak akan diberi mandat untuk menentukan Hizbollah melucutkan senjata mereka. Lagi pun Hizbollah tidak akan rela berenggang dengan senjata.

Peranchis akan menghantar 200 orang askar, kemudian mereka hantar 400 orang. Kemudian Itali menjanjikan 3,000 orang. Selepas itu Peranchis pula mahu menghantar tambahan 2,000 lagi, menjadikan keseluruhan askarnya di Lubnan menjadi 2,600. Ini termasuk satu kompeni yang masih kekal dengan Unifil sejak Peranchis diusir keluar daripada pertubuhan pendamai itu pada 1986, selepas mereka memerangi pejuang Shiah di sebuah perkampungan Lubnan di Marake (sejak itu nama kampung itu tidak disebut lagi kecuali sekali-sekala di BBC). Kini Belgium pula akan menghantar 700 orang askar.

Bagaimana dengan Turki? Rupa-rupanya kaum Armenia di Lubnan menolak kemunculan mereka - dan mereka memang ada asas - walaupun BBC tidak akan memberitahu apa gerangannya. Sebenarnya tentera Turki pernah melakukan penyembelihan kaum Armenia yang beragama Kristian sehingga setengah juta terkorban pada 1915. Alangkah hebatnya plot yang sedang dinukilkan ini apabila kita mula-mula mahu buka temberang besar lagi.

Sesungguhnya inilah lagaknya yang menyangkuti setiap mereka yang berada di Lubnan. Kelentung lagi dan menipu diri sendiri. Inilah yang membarah di Timur Tengah dan juga di Barat. Inilah yang berlegar di kalangan negara EU yang kini cuba menghantar askar muda mereka untuk dikorbankan di Lubnan. Mereka akan menjaga keamanan, itulah kelentungannya, mereka akan menentukan adanya gencatan senjata dan mereka akan menyelamatkan nyawa.

Demikianlah besarnya Ho-Ho-Ho daripada dunia yang sebenar. Askar Nato/Unifil yang diperbesarkan itu tidak akan menjamin "kedamaian". Ia hanya akan menjaga satu zon 'penampan' untuk melindungi Israel setelah Israel gagal segagal-gagalnya untuk melucutkan senjata tentera pejuang Hizbollah tajaan Iran selama beberapa minggu yang berlalu. PBB akan menafikan bahawa itulah zon penampan untuk Israel - tetapi seandainya itulah zon penampan untuk melindungi orang Lubnan (yang menanggung kehilangan nyawa yang lebih besar berbanding penduduk Israel) sudah tentu zon penampan itu diletakkan dalam kawasan Israel. Jadi, sesungguhnya zon itu adalah bertujuan untuk melindungi Israel.

Rakamkan betapa orang Arab sanggup menerima peraturan ini. Rakamkan juga kenapa kita telah menerimanya dan betapa kita mudah akur dengan perancangan Israel bahawa keselamatan Israel dan keriangan mereka adalah lebih penting daripada keselamatan dan keriangan berjuta umat Islam yang menetap di rantau itu. Askar kita (orang Eropah) akan dikerah untuk melindungi Israel. Apakah kita fikir Arab tidak faham akan perkara ini? Apakah kita fikir kerajaan Barat tidak faham akan perkara ini semasa mereka berfoya-foya membuat pertimbangan sama ada mesti menghantar askar ke Timur Tengah?

Tidak perlu dikatakan lagi, Amerika dan Britain tidak mahu terlibat dalam perkara ini. Selepas Iraq dan Afghanistan, mereka tidak ada selera lagi mempertahankan Israel, apalagi Lubnan. Tugas Amerika dan Britain sekarang ialah menolak keseluruhan Eropah agar terjerumus di paya yang telah mereka cipta dan wujudkan melalui ketidak adilan dan sikap pengecut mereka di Timur Tengah. Presiden Bush menjanjikan bantuan 'kepada tentera Unifil - bererti itulah dia risikan Israel, dan kita memang amat faham akan perkara itu. Lord Blair daripada Kut al-Amara (Tony Blair lah tu.....penterjemah) tidak menawarkan seorang pun askar Britain untuk dikorbankan, gara-gara keberanian beliau mengorbankan begitu ramai askar British di Iraq dan Afghanistan.

Akan tetapi ketika para pemimpin politik Eropah masih terhangguk-hangguk minggu ini, siaran BBC World Service sudah pun menyiarkan pelbagai pendapat untuk para pengikut siarannya. "Nampaknya" kata juruhebah mereka di 'The World Today' masyarakat Eropah (saya memang mual dengan perkataan ini) "sedang sedia melaksanakan apa yang mereka janjikan." Dengan kata lain, mereka semua itu (Wops, Frogs anda Bocehe) tidak termasuk yang kita panggil 'Dagos' dan warga Finland dan Norwegian yang tidak pernah tahu bersyukur, memang tidak ada hati perut dan pengecut laksana tahi ayam apabila ada kaitan dengan prinsip Eropah.

Memang jelas sekarang betapa prinsip ini semuanya merupakan korbanan nyawa askar untuk menepati Resolusi PBB yang direncana oleh Amerika dan Peranchis (dengan sedikit campur tangan Lord Blair) di New York. Masyarakat Eropah tidak pernah tertekan dengan kerugian ketenteraan ataupun mandat yang tidak jelas. Kerana mereka pernah mengalaminya di Bosnia.

Apa yang sedang berlaku di Eropah ialah semakin banyak negara yang tidak terbabit dengan Deklarasi Balfour ataupun Perjanjian Sykes Picot ataupun peperangan Timur Tengah 1948 ataupun 1976 mahupun Perang di Lubnan 1982 ataupun pengeboman Israel ke atas Lubnan pada 1993 dan 1996, ataupun peperangan 2006 yang baru sahaja tamat dan 'petit invasion' (penaklukan kecil) selepas Hizbollah mencemar masuk kawasan penampan adalah dalam keadaan lelah dan mengah dengan segala kekotoran yang disebabkan perang Arab-Israel.

Sebahagian besar negara Eropah tidak ada kena-mengena dengan Balfour Declaration (Pengisytiharan menempatkan Yahudi di bumi Palestin - penterjemah). Sebahagian Eropah memeram peranan yang tidak boleh dimaafkan dalam episod Holokaus Yahudi. Beberapa dekad terus berlalu, dan generasi yang ada sudah diminta belayar ke Timur Tengah sedangkan mereka tidak berasa bersalah kerana dosa ibu dan ayah yang merelakan penyembelihan Yahudi di Eropah. Seperti juga dengan warga Turki sekarang yang tidak merasa apa-apa atas dosa nenek moyang mereka yang menyembelih satu setengah juta orang Kristian Armenia satu ketika dahulu. Kalau kita bersifat lembut, masyarakat Eropah sudah merasa letih dan lesu apabila diminta menebus dosa lama yang dilakukan oleh nenek moyang mereka. Mungkin sudah tiba masanya, kata mereka, untuk Israel dan Arab menebus sendiri segala kesan peperangan bodoh mereka.

Memang tidak ada yang bermoral dalam isu ini. Presiden Bush mendakwa bahawa Israel telah menang semasa berperang dengan Hizbollah, dan telah menundukkan penyokong pertubuhan itu di Iran dan Syria. Itulah juga yang didakwa oleh Israel.
Kini, masyarakat Eropah, mungkin juga termasuk Turki dan sudah tentu tentera Lubnan yang tidak berguna, sepatutnya mencapai kejayaan yang gagal dicapai oleh Israel. Kalau mereka gagal - seperti yang diramalkan, kerana NATO tidak akan pergi berperang mengganyang Islam - Israel akan menuduh mereka sengaja melupakan Israel yang tidak bermaya.

Peranchis akan diberi ingatan - seperti yang telah berlaku kepada mereka di bawah mandat pertama Unifil dahulu, bahawa sesungguhnya adalah Vichy Peranchis yang menyerahkan Yahudi kepada Nazi, dan Belgium akan diberi ingatan bahawa setengah negara mereka dahulu adalah pro-Nazi. Rakyat Itali akan diberi ingatan bahawa mereka telah melantik fasisme mencengkam kuasa, begitu juga nanti Sepanyol akan diingatkan bahawa Francao adalah seorang fasis.
Orang Arab akan diam membisu sambil melihat bagaimana Eropaha akan berpaling tadah dan belot terhadap mereka sekali lagi. Yang menang nanti ialah Syria dan Iran dan mereka semuanya yang memang marah terhadap ketidak-adilan dan sikap kita yang bermuka-muka mengenai apa yang kita sebut 'demokrasi'.
posted by jasindaily online @ 5:59 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com