Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
PARTI KEADILAN RAKYAT DEDAH KELEMBAPAN ALI RUSTHAM
Monday, August 28, 2006
MELAKA: Disebabkan kelembapan pengurusan dan tindakan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam terutama dalam menangani kes-kes yang mudah, namun Ali Rustam memakan masa yang panjang untuk menyelesaikannya.

Antara kes yang menimbulkan kemarahan kepada rakyat Melaka ialah masalah peniaga medan selera Melaka Sentral dan kes gaji pemain bolasepak Melaka (MAFA).

Parti Keadilan Rakyat yang mengumpulkan maklumat mengenai kedua-dua isu itu mendapati, cara permasalahan tersebut ditangani hanya menunjukkan betapa tidak profesionalnya cara pengurusan Ali.

Menurut Ketua Angkatan Muda Melaka, Md. Yusof Abdullah, Ketua Menteri Melaka bertindak dengan cara tidak profesional dalam menangani permasalahan tersebut.

Dalam kes peniaga medan selera Melaka Sentral, Yusof berkata, peniaga dikenakan kadar sewa yang tidak setimpal dengan saiz gerai serta kadar persaingan yang tinggi.

"Pada masa ini, kadar sewaan yang dikenakan adalah sebanyak RM 680.00 sebulan yang mana berbanding dengan purata pendapatan kasar sebulan sekitar RM 1500 akan menghasilkan pulangan bulanan sebanyak RM 400 atau kurang setelah ditolak sewa dan utiliti," kata Yusof.

Tambahnya lagi, "pendapatan itu hanya lebih sedikit dari kadar kemiskinan iaitu yang digariskan oleh Kerajaan Negeri Melaka."

Menurut beberapa orang peniaga yang ditemui, mereka telah berniaga di antara 20 – 30 tahun di kawasan tapak lama dengan penghasilan yang agak munasabah tetapi dengan perpindahan di tempat baru menjadikan mereka tidak mampu walaupun untuk membayar sewa.

Menurut pemerhatian yang dijalankan oleh keADILan, daripada sejumlah 50 gerai yang beroperasi, sepuluh daripadanya telah menutup perniagaan dan beberapa lagi akan menurut di dalam tempoh terdekat.

Menurut Yusof yang juga Pemangku Ketua Bahagian keADILan Bukit Katil, perkara itu telah disampaikan oleh persatuan peniaga-peniaga Medan Selera Melaka Sentral kepada pengurusan Melaka Sentral Sdn Bhd sejak 21 Februari 2006 dan disusuli pada 30 Mac 2006.

Malah, menurut Yusof lagi, rayuan juga telah dikemukakan kepada Ketua Menteri Melaka pada 30 Mac lalu dan disusuli sekali lagi pada 11 Mei dengan mengemukakan alasan-alasan seperti ruang kecil (lapan kaki persegi dan empat buah meja) yang tidak membolehkan mereka menempatkan pelanggan yang mencukupi untuk sesuatu masa, kadar kunjungan yang rendah, ruang masak yang kecil serta kedudukan kedai yang tidak berada di laluan yang mudah dan memberi keselesaan kepada pengunjung. Malahan, kerusi yang dibekalkan yang dikatakan berharga RM45 sebuah tidak berkualiti dan mudah pecah serta memudaratkan pelanggan.

Walau bagaimanapun, pihak pengurusan Melaka Sentral Sdn Bhd hanya memberikan jawapan pada 18 Mei 2006 dengan mengekalkan kadar sewa tersebut.

Yusof mempersoalkan kelambatan Ali Rustam selaku ketua Menteri Melaka, mengambil masa yang begitu panjang untuk hanya memberi jawapan yang tidak diperlukan oleh peniaga.

"Yang lebih menyedihkan, ada beberapa peniaga yang tanpa segan silu telah menunjukkan surat-surat pajak-gadai dan surat 'Along' sebagai bukti bahawa mereka terpaksa berhempas-pulas dan bergolok-bergadai hanya untuk membayar "sewa kedai" kepada syarikat milik kerajaan negeri Melaka," kata Yusof lagi.

Pengurusan Pasukan Bolasepak Melaka

Yusof juga mendedahkan kelemahan pengurusan dan pentadbiran Ketua Menteri Melaka ini juga terserlah di dalam pengurusan pasukan bolasepak Melaka.

Menurut Yusof, isu tunggakan gaji dan pembayaran kos-kos pengurusan telah berlarutan dalam satu tempoh yang panjang.

"Ketua Menteri Melaka selaku Presiden MAFA telah menyelar pemain-pemain seolah-olah prestasi buruk mereka berpunca dari sikap mereka yang hanya mementingkan pendapatan atau gaji yang tinggi dan tidak mempertingkatkan kemahiran dan corak permainan mereka," kata Yusof.

Bagaimanapun, laporan beberapa akhbar tempatan menjelaskan bahawa pengurusan MAFA tidak mampu membayar gaji yang telah mereka tawarkan kepada pemain-pemain.

Yusof mendakwa pihak pengurusan telah menyalahgunakan kuasa yang ada pada Ketua Menteri untuk mengarahkan ketua-ketua jabatan menjalankan operasi meminta sumbangan daripada syarikat-syarikat yang berurusan dengan kerajaan negeri.

Menurut salah seorang pengarah syarikat yang terbabit, pihaknya yang berurusan dengan beberapa jabatan telah dipanggil oleh ketua-ketua jabatan tersebut untuk memberikan sumbangan bagi tujuan membantu pengurusan MAFA menyelesaikan masalah kewangan mereka.
posted by jasindaily online @ 5:50 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com