Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
PEMBANGUNAN SEMULA LUBNAN MEMBOLEHKAN HIZBOLLAH MENDAPAT SOKONGAN SHIAH YANG DAHULUNYA DIATAS PAGAR
Wednesday, August 30, 2006
"The Independent" - Hizbollah telah memperlekehkan tentera PBB dan juga kerajaan Lubnan dengan berbelanja beratus juta dollar Amerika - yang kebanyakannya disediakan oleh Iran, semestinya - untuk membina semula Selatan Lubnan dan Beirut yang hancur lebur. Usaha pembangunan semula yang sungguh besar itu - secara percuma kepada semua warga Lubnan yang kehilangan rumah dan harta-benda gara-gara dimusnahkan oleh Israel selama lima minggu mereka menyerang negara itu - sudah pun menarik perhatian dan sokongan golongan masyarakat Shiah Lubnan yang dahulu memang tidak berapa selesa dengan Hizbollah.

Hizbollah telah berkata bahawa ia tidak bercadang melucutkan senjata mengikut keputusan resolusi Majlis Keselamatan PBB No. 1791. Petang semalam, Major General Alain Pellegrini, pemerintah utama Pasukan Pengaman Sementara PBB di selatan Lubnan - yang diharap-harapkan oleh Amerika dan British akan merampas segala senjata milik Hizbollah - dengan jelas secara peribadi memperakukan kepada saya di Ibu pejabat di Naoura bahawa "Israel tidak boleh mendesak kami mengambil senjata Hizbollah." Sambil menggambarkan gencatan senjata itu sebagai "terlalu rapuh" dan "amat berbahaya" beliau menyatakan bahawa kerja-kerja mengambil senjata Hizbollah "tidak tertulis dalam mandat" tugas mereka.

Buat masa ini dan dengan belum tibanya 8,000 orang askar tentera asing yang sepatutnya menganggotai Unifil dengan mandat yang 'tegas'. Setakat ini Hizbollah telah pun menang peperangan terhadap 'minda dan hati'. Majoriti tuan punya rumah di selatan Lubnan sudah pun menerima ataupun sedang menerima bayaran pampasan minimum di peringkat awal sebanyak $12,000 (6,300 pound sterling), sama ada untuk perabot baru ataupun untuk mengongkosi sewa rumah bagi keluarga, menunggukan pasukan tukang bina Hizbollah membina semula rumah mereka. Wang pampasan itu telah dibayar secara tunai - hampir semuanya dengan duit kertas baru dalam bentuk $100 - dan ini telah dibayar kepada 15,000 keluarga di merata Lubnan yang mengalami kerugian kerana rumah kediaman mereka dimusnahkan oleh Israel. Peruntukan sebanyak $18 juta dollar itu mungkin meningkat lagi apabila pembangunan semula dan pampasannya dibayar.

Peperangan selama 35 hari itu telah menjejaskan hartanah Beirut dalam lingkungan 20 km. persegi melibatkan 500,000 penduduk, kebanyakannya daripada kaum Shiah. Namun, wang terus datang mencurah. Sebagai contoh, ada seorang Shiah bernama Hussein Salim, yang memiliki sebuah apartmen empat tingkat. Setakat ini beliau telah menerima $42,000 dalam bentuk tunai sebagai pampasan kerugian dan kehilangan perabotnya. Malahan Hizbollah telah berjanji mahu membina semula seluruh kawasan bandaran dengan menggunakan dana sendiri - mungkin wang sumbangan Iran.

Antara janji-janji yang diberikan kepada mereka yang yakin dengan gencatan senjata itu ialah sikap Hizbollah menggalakkan penduduk Shiah menyewa perumahan di Khalde, di selatan Beirut, kerana ia bercadang melambatkan kerja-kerja membina semula projek Bandar itu untuk setahun lamanya. Ini adalah disebabkan keyakinan Hizbollah bahawa gencatan senjata itu tidak akan bertahan dan satu lagi peperangan Israel-Hizbollah akan meledak lagi serta menghancurkan perumahan yang baru diperbaiki.

Setakat in Hizbollah telah melihat kerosakan ratusan ribu rumah keluarga Shiah untuk mentaksir kerugian mereka. Pegawai kerajaan Lubnan, yang memang tidak dipercayai sangat oleh orang tempatan, telah juga mencatatkan kos pampasan tetapi setakat ini apa yang mereka lakukan hanya membaiki paip air dan talian elektrik. Saya telah melihat jentolak yang bekerja untuk 'Jihad al Bena' sebuah syarikat milik Hizbollah, membersihkan jalan raya daripada batu-batan dan merobohkan rumah yang sudah separuh runtuh. "Kami buat semua ini secara percuma buat masa ini, kerana kami tahu akan dibayar juga oleh Sheikh Nasrallah. Kami mempercayai beliau", kata pemimpin pasukan kerja itu.

Syed Hassan Nasrallah, Ketua Hizbollah, telah berjanji membayar ganti rugi mereka yang masih selamat. Ketika memandu melintasi kawasan selatan negara yang melebihi 100 batu jauhnya, memang jelas betapa besarnya tugas Hizbollah yang menyerlahkan kegagalan kerajaan Lubnan. Nun jauh di kawasan desa yang menghijau memang tidak ketara segala kerosakannya. Tetapi, apabila didekati kawasan itu ternyata kawasan yang hancur lebur laksana padang jarak padang tekukur. Ada antara kampung itu seperti Bint Jbeil dan Zibquin, yang separuh musnah.

Di Zibquin, saya dapat melihat satu runtuhan yang menyayat hati. Ada sebuah masjid purba yang berusia lebih 1,000 tahun yang orang Lubnan percaya mengandungi makam Zein Ali Yaqim anak Nabi Yakub (ataupun Jacob dalam fahaman agama Yahudi) dan cucu kepada Nabi Ibrahim. Jacob dan Ishmael adalah anak lelaki Nabi Ibrahim dan mereka berpecah belah kerana fahaman agama Yahudi dan Islam. Pada mulanya Ibrahim yakin bahawa Tuhan mahukan beliau mengorbankan anaknya Ismail tetapi Ismail kemudiannya yakin sebenarnya yang patut dikorbankan ialah 'Jacob'. Zein Ali Yaim sesungguhnya merupakan asal usul yang amat suci kepada orang Yahudi namun kotak (keranda) mayat beliau telah dialihkan ketika Israel mengebom masjid itu daripada luar.

Ledakan bom telah menghancurkan gerbang lama dan ribuan ketulan batu telah runtuh daripada tembok asal masjid yang berwarna hijau di bahagian yang curam, sehingga terbelah bahagian yang menyimpan makam mayat itu. Israel sanggup menghancurkan asal usul mereka," kata Hussein Barakat sambil jalan tertengkak-tengkak ke jalan raya di bahagian bawah. Husein Baraat berusia 69 tahun, dan merupakan satu-satunya penduduk Zibqain yang sanggup bertahan berseorangan di kampung semasa Israel menyerang. Dia menanggung luka di jari dan menjadi pekak sebelah kerana dilanda ledakan bom bertalu-talu.

Mayat orang awam dan pejuang Hizbollah masih lagi tertanam di bawah runtuhan bangunan yang roboh dan belum digali keluar. Minggu ini empat orang adik beradik pejuang Hizbollah telah mati bersama-sama sekali gus disebabkan serangan Israel di pekan Khaiam. Ramai sanak saudara yang tidak berupaya mencari mayat ahli keluarga mereka di bawah runtuhan batu. Di Siddiqin hanya di sebelah timur Qana, saya bertemu seorang pekedai yang menghabiskan berjam-jam mencari runtuhan dua buah kedai beliau yang menjadi debu oleh serangan udara. Dia juga percaya bahawa "Sheikh Hassan" akan membina semula rumahnya. Beberapa batu tidak jauh dari situ, saya menjumpai seorang wanita berusia 65 tahun merangkak naik laksana seekor kucing ke atas rumahnya mencari ahli keluarga yang sudah mati dan emas yang tersorok di celah rekahan batu di situ.

Tentera pejuang Hizbollah telah dikerahkan membina semula perkampungan itu. Pertubuhan gerila dan politik itu akan mendapatkan khidmat puluhan ribu pekerja untuk membina semula bandar yang runtuh di Beirut dan menjadikan tanah gersang Lubnan menjadi kawasan pertanian dan ladang tembakau yang pernah wujud dua bulan yang lalu.
posted by jasindaily online @ 4:57 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com