Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
KURSUS PERGURUAN LEPASAN IJAZAH DIHENTIKAN SERTA MERTA
Thursday, August 31, 2006
Program Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) bagi guru sekolah menengah dihentikan serta-merta bagi mengatasi masalah lebihan graduan pendidikan.

Berkuatkuasa serta-merta, Menterinya Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kesemua 27 Institut Pendidikan Guru (IPG) akan hanya mengendalikan KPLI bagi guru sekolah rendah dan pra-sekolah.

"KPLI sekolah menengah akan dikendalikan oleh Institusi-instutusi Pengajian Tinggi Awam, termasuk Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI)," katanya dalam sidang akhbar selepas melancarkan Tabung Keamanan UPSI di Tanjung Malim malam tadi.

Ekoran itu, katanya, pengambilan guru KPLI sekolah menengah oleh kementerian berkenaan tahun ini dibatalkan dan mereka yang terpilih, akan ditawarkan mengikuti KPLI sekolah rendah dan pra-sekolah.

Kementerian Pelajaran menerima lebih 40,000 permohonan untuk mengikuti program KPLI sekolah rendah dan menengah apabila iklan pengambilannya dibuka tahun lalu. Daripada jumlah itu, kira-kira 10,000 telah ditemuduga baru-baru ini.

Menurut laporan Bernama, beliau bagaimanapun tidak memberitahu jumlah pengambil KPLI sekolah rendah pada tahun ini.

Lebihan graduan

Hishammuddin berkata, pemohon yang berjaya bagi KPLI sekolah menengah itu, akan ditawarkan KPLI sekolah rendah dan terpulang kepada mereka sama ada mahu menerimanya.

Keputusan itu, katanya, selaras dengan usaha mengatasi masalah lebihan graduan pendidikan dan Kementerian Pelajaran bersama Kementerian Pengajian Tinggi sedang membuat unjuran mengenai keperluan sebenar jumlah guru mengikut opsyen dan negeri.

Sebelum ini, kabinet mencadangkan supaya IPTA-IPTA hanya memainkan peranan melatih guru bagi ditempatkan di sekolah menengah, politeknik dan kolej komuniti.

Menurut Hishammuddin, proses pengambilan kira-kira 33,000 guru baru berikutan cadangan Kabinet supaya nisbah guru dinaikkan daripada 1.5 guru kepada 1.7 guru bagi setiap kelas, dijangka diselesaikan sebelum akhir tahun ini.

Setakat ini, katanya, tidak ada sebarang masalah untuk mengisi jawatan tersebut walaupun ia membabitkan perjawatan baru yang turut melibatkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Mengenai isu graduan pendidikan yang masih menghadapi masalah penempatan, beliau berkata, mereka memang diutamakan untuk mengisi kekosongan tersebut, khususnya bagi yang telah lama menamatkan pengajian.

Ingatan pada graduan

Bagaimanapun dalam masa yang sama graduan itu juga jangan ingat bahawa mereka seharusnya diambil berkhidmat sebagai guru secara automatik hanya disebabkan lulus dalam bidang pendidikan.

Menurutnya, 306 graduan pendidikan dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang sebelum ini mengganggur walaupun telah menerima ijazah, telah diambil menjalani latihan sebelum penempatan.

Dalam pada masa yang sama, beliau juga mengingatkan para graduan pendidikan yang bakal diambil berkhidmat kelak supaya tidak bersikap memilih mengenai lokasi yang bakal ditempatkan.

Katanya, mereka harus terima keadaan ini jika mahu berkhidmat kerana kekosongan tempat hanya wujud di beberapa negeri sahaja khususnya yang melibatkan kawasan pedalaman.

Selain itu katanya, Kementerian Pendidikan akan mewujudkan pengambilan guru secara berpusat untuk mengatasi kekurangan guru di negeri-negeri dengan opsyen matapelajaran yang dipilih oleh mereka

Dari Malaysiakini
posted by jasindaily online @ 4:31 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com