Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
PANTANG LARANG TERAKHIR
Thursday, August 17, 2006
Peristiwa Holokaus Yahudi merupakan salah satu daripada segelintir pantang-larang (taboo) yang masih kekal dalam masyarakat Barat, sama taraf dengan perbuatan sumbang mahram (incest) dan jenayah seks dengan golongan kanak-kanak (pedophilia). Kebanyakan orang akan menunjukkan reaksi yang berbeza daripada amarah kepada ketakutan, terkejut dan kebencian, apabila didedahkan dengan mana-mana ancaman yang ada kaitannya dengan Holokaus. Malahan semasa membincangkan sebab musabab yang mencetuskan pelbagai tahap perasaan yang tidak selesa. Ramai orang yang tidak menyedarinya betapa kesinambungan kisah Holokaus itu adalah bertujuan untuk memberikan beberapa kepentingan perkasa kepada pihak tertentu dan kerana itu ia merupakan sesuatu yang sungguh mahal harganya kepada masyarakat sejagat.

Nilai pantang-larang Holokaus Yahudi dalam masyarakat Barat sengaja dikuatkuasakan tanpa banyak bezanya dengan pantang-larang yang diamalkan dalam masyarakat Polynesia. Kegagalan mematuhi hukum-hakamnya akan mengundang banyak bencana baik dari segi social mahupun ekonomi. Apalagi dengan peminggiran, serangan fisikal d an ada kalanya kehilangan jiwa. Mempercayai perkara itu berkaitan dengan Holokus Yahudi seperit yang kita sedia maklum, ia merupakan satu gerakaan yang diarahkan oleh negara secara bersistem dan penuh birokrasi dimana telah berlaku pendakwaan dan pembunuhan kira-kira enam juta orang Yahudi oleh regim Nazi dan para sekutunya dengan cara menggunakan gas dan pendekatan lain- dan betapa perkara itu benar-benar terjadi (kononnya) menentukan apakah seseorang itu dianggap seorang Nazi ataupun Anti-Semit (dengan lain perkataan memamng jahat dan berbahaya kepada masyarakat).

Pantang-larang yang bersifat politik ataupun bersejarah semacam ini tidak dapat kekal bertahan kalaulah ia tidak berguna kepada kepentingan pihak yang mempunyai kuasa. Yang paling ketara ialah pentingnya ia kepada Israel. Laporan akan pembunuhan enam juta Yahudi yang sudah tentu mendapat simpati ramai dan menyokong kepada penubuhan sebuah negara yahudi di Palestin masih lagi menjadi bahan yang baik untuk membantu menampan sebarang kritikan terhadap cara orang Yahudi melayan bangsa Palestin dan jiran-jirannya. Yang kurang ketara ialah usaha puak kiri dalam politik yang cuba menjuarai dominasi puak kanan. Yang penting lagi ialah minat kuasa Sekutu (Allied) terutamanya AS dan UK, mewajarkan jenayah perang mereka yang dilakukan ke atas bangsa Jerman semasa Perang Dunia Kedua. Siapakah yang rinsing akan kemusnahan yang sengaja dilakukan ke atas bangunan awam Jerman sehingga hancurnya 90% bangunan itu, hingga menyebabkan terbunuhnya 600,000 orang awam berbanding dengan pembunuhan enam juta Yahudi yang kononnya mati kerana gas beracun?

Kesinambungan kesan pantang-larang Holokaus Yahudi 60 tahun selepas berakhirnya Perang Dunia Kedua, adalah berputik daripada harga yang sungguh mahal. Pertama ia menjadikan sukar untuk dunia mengakui pendapatnya menuduh Israel bertanggungjawab dengan layanan buruk terhadap orang Palestin. Sebarang kritikan terhadap dasar Israel ke atas Palestin mudah didinginkan dengan tohmahan Anti-Semitisme, dengan andaian bahawa si pengkritik sengaja mahu 'menyempurnakan' tugas Hitler menghapuskan bangsa Yahudi. Ini tidak semestinya dilakukan secara sengaja. Dalam banyak kes ia hanya merupakan kesan satu paranoia terhadap Holokus. Kedua, Ia memudahkan kerja-kerja kerajaan Amerika menggunakan pengeboman dari udara terhadap mana-mana orang awam dalam peperangannya. Pembunuhan lebih daripada 3,000 - 4,000 orang awam setiap bulan di Iraq kebanyakannya melalui serangan udara Amerika tidak akan menjadi tanpa keyakinan di kalangan orang tentera dan poltik AS bahawa pembunuhan orang awam melalui serangan udara bukanlah satu jenayah perang. Ia dianggap sebagai bencana biasa yang tidak boleh dielakkan yang berakar umbi kepada kerja-kerja mengebom di Jerman dan Jepun semasa Perang Dunia Kedua.

Kajian sejarah tidak ada kena mengena dengan menafikan kebenaran. Ia adalah mengenai sesuatu hakikat, tidak kiralah apa kesannya. Kegagalan puak kiri dalam politik untuk memulakan kajian semula kisah Holokaus itu sengaja menafikannya daripada memiliki satu senjata berbisa terhadap musuh politiknya. Ia seharusnya menghentikan segala perbalahan terhadap musuh politik yang sudah memakan masa 60 tahun lamanya dan mulakan segala cara yang ada untuk bertarung dalam peperangan yang terkini


Andrew Winkler is the editor/publisher of Sydney based dissident blogs The Rebel Media Group and ZioPedia. Andrew can be contacted under editor@therebel.org This email address is being protected from spam bots, you need Javascript enabled to view it. You can find his articles For Evil to Prevail, Deadly Chess Game, The Bigger Picture and Reply to Jorge Hirsch's "Nuke Iran, Blame the Jews" on this site.
posted by jasindaily online @ 6:01 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com