Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
KEGAGALAN MERKAVA YANG PERKASA
Friday, August 18, 2006
"Terdapat bunyi boom, kebakaran dan asap," Koperal Mizrahi cuba ingati, bahagian kanan mukanya terkyak dan hangus akibat kesan terbakar darjah pertama, tanganya terkoyak di beberapa tempat kesan dari terkena serpihan. "Seluruh muka saya diselaputi darah."

Bergerak dengan hanya menggunakan kerusi roda diwad orthopedik hospital Rambam, Haifa, Koperal Mizrahi diberitahu bahawa kereta kebal Merkava telah menyelamatkan nyawanya. Pada hujung minggu yang lalu, empat anggotanya yang berada dalam Merkava dari battalionnya telah terbunuh akibat dari serangan misile anti-kereta kebal Hizbullah.

Diraikan sebagai salah sebuah kereta kebal yang mempunyai perlindungan yang paling lengkap di duia dan mendapat jolokan sebagai kereta kebal yang paling perkasa bagi tentera darat Israel, kereta kebal Merkava kelihatan telah menjadi sasaran latihan bagi pasukan misile anti kereta kebal Hizbullah sejak tiga minggu yang lalu. Dan semasa gencatan senjata bermula minggu ini, petikan kepulan asap dari bangkai kereta kebal yang musnah masih dapat dilihat dan dikenang sebagai salah satu imej hasil dari peperangan yang telah berlaku.

"Kereta kebal tersebut merupakan simbol dalam peperangan ini. Dalam keadaan lain, 15 buah kereta kebal mampu menawan negara tersebut," kata Eyal Hurwitz, bekas komando infantri yang ditugaskan untuk melakukan misi khas di Lubnan. Sebagai rakyat Israel, saya tidak mampu untuk melihat kereta kebal yang meletup melalui siaran secara langsung yang disiarkan melalui TV. Ia benar-benar membunuh kami"

Pada penghujung peperangan yang dianggap oleh rakyat Israel sebagai peperangan untuk survival di mana mereka sepatutnya menghancurkan Hizbullah, sebaliknya negara tersebut telah bertukar dengan soalan marah tentang kenapa tentera mereka mengakhiri peperangan selama sebulan itu dengan cara yang amat memalukan.

Di pertengahan jalan, hief of Staff Ketenteraan Dan Halutz, telah tersalah anggar mengenai peperangan dengan Hizbullah di Lubnan, menjadikannya sebagai pertama kali dalam lebih dari tiga dekad di mana Jeneral tersebut telah dimalukan dihadapan umum di pertengahan peperangan. Apabila peperangan itu berakhir, Jeneral Halutz sendiri dijadikan sasaran kemarahan umum.

Avshalom Vilan, anggota Knesset dari parti dovish Meretz merupakan ahli politik pertama mengesa agar diwujudkan suruhanjaya negara bagi menyiasat seperti yang pernah diwujudkan selepas perang Lubnan dalam tahun 1982 dan peperangan 1973.

"Saya tidak boleh mengatakan bahawa ia adalah satu peperangan yang gagal kerana pada banyak masa tidak berlakupun peperangan kecuali empat hari terakhir," katanya. "Terdapat operasi di sini dan terdapat operasi di sana."

Seminggu memasuki peperangan, Vilan - seorang vetera dari unit komando elit Sayeret Matkal Israel - berjenaka dengan Perdana Menteri Ehud Olmert laknatullah bahawa tentera mereka seolah-olah mengambil masa.

"Saya memberitahu beliau, 'saya tidak dapat ingat peperangan yang lama di Timur Tengah," kata beliau cuba mengingati. "Terdapat andaian bahawa kami mempunyai banyak masa dan bahawa kami mempunyai cukup masa yang kami perlukan."

Di antara soalan yang menungu penyiasatan ialah perjelasan bagaimana kereta kebal kami yang begitu perkasa telah menjadi begitu terdedah kepada roket Hizbullah.

Kereta kebal Merkava mula dibina dalam tahun 1970 oleh Jeneral Israel Tal bertujuan untuk memastikan kekuatan tentera Israel untuk menghadapi tentera darat dari Mesir dan Syria.

Kereta kebal tersebut merupakan yang pertama direka dengan enjin dihadapan, bertujuan untuk mengelak serangan dari hadapan dan melindungi empat orang anggota tentera di dalamnya. Hari ini Merkava didatangkan dengan meriam 105 milimeter, dua machinegun di atasnya dan boleh memecut sehingga 50 batu sejam.

"Sesiapa saja yang anda tanya akan berkata keupayaannya mampu melindungi anggota di dalamnya melebihi mana-mana kereta kebal di dunia ini. kata Micheal Oren, seorang ahli sejarah dan senior fellow di pusat Shalem. "Tiada satupun kereta kebal yang dapat menyainginya dan ia dianggap sebagai powerhouse Israel. Di sini kita memiliki kereta kebal yang berharga $2.5 juta yang telah dikalahkankan oleh misile yang berharga $900.

Semasa konflit tersebut bermula, persoalan mengenai keupayaan Merkava boleh didengar di koridor Kirya, Pentagon Israel.

Itu semua kerana kereta kebal tersebut pernah beroperasi dikawasan yang lebih teruk dari itu. Ia amat kuat untuk bergerak di padang pasir yang berdebu, kereta kebal di Lubnan bergerak dikawasan bukit yang berbatu. Dan semakin perlahan kereta kebal itu bergerak semakin lemah operasi darat Israel terhadap Hizbullah.

Anggota Koperal Mizrahi mengambil masa selama lima jam untuk bergerak sejauh 15 batu dari sempadan Israel ke kampung Kila.

"Anda akan sentiasa rasa terdedah kerana ia adalah wilayah yang terbuka," katanya. Tiada banyak yang dapat dilakukan. Mereka bersembunyi dalam lubang dan melompat keluar untuk melepaskan tembakan."

Pakar ketenteraan berkata perisik Israel mengetahui lebih awal bahawa pejuang mujahiddin Hizbullah memiliki senjata misile buatan Rusia dan Peranchis.

Apa yang tidak jelas ialah samada tentera Israel mengetahui berapa banyak misile yang bakal mereka hadapi dan kecekapan pejuang Hizbullah menggunkan misile.

"Mereka tahu di mana hendak ditembak atau bagaomana untuk menembak," kata Koperal Mizrahi.

Tentera Israel enggan mendedahkan jumlah sebenar kereta kebal mereka yang terkena tembakan atau musnah, melalui akhbar Haretz minggu lalu menganggarkan sekurang-kurangnya 20 kereta kebal telah terkena tembakan.
posted by jasindaily online @ 5:34 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com