Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
MUSA AMAN LANGGAR ARAHAN ABDULLAH
Sunday, July 30, 2006
Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi menyatakan kemarahannya terhadap Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman kerana telah secara terbuka melanggar arahannya mengenai pembinaan rumah kelab atas Pualau Sipadan.

Dato' Seri Musa Aman wajar menjelaskan kepada rakyat Sabah mengapa dia meneruskan juga projek rumah kelab tersebut walaupun PM menyatakan arahan mengenai projek tersebut yang akan memusnahkan kehidupan laut di pulau tersebut.

Musa Aman sepatutnya sedar bahawa Pulau Sipadan ialah kawasan yang sensitif persekitarannya. Di samping itu, Pulau Sipadan merupakan kemegahan rakyat Sabah kerana ia menarik ribuan pelancong ke situ kerana keindahan semulajadinya.

Memusnahkan flora dan fauna di dasar laut Pulau Sipadan juga bermakna memusnahkan tarikan pulau tersebut kepada pelawat asing. Dengan itu, akan mengurangkan pendapatan Sabah daripada pelancong-pelancong serata dunia ke Sabah.

Pada 14 Mei, sebuah tongkang daripada pembinaan telah jatuh atas dasar laut dan meranapkan 372.94 m persegi terumbu karang di bahagian utara pulau tersebut.

Musa pada mulanya telah mengarahkan pembinaan dihentikan tetapi kemudiannya membenarkannya untuk diteruskan, dengan syarat bahan mesra alam digunakan.

Penggunaan bahan binaan yang mesra alam tidak sebenarnya satu jaminan, kerana ia tetap akan merosakkan ekosistem pulau indah tersebut.

Selepas komen Perdana Menteri dilaporkan dalam media, semua pihak berkuasa yang terlibat enggan mengaku kesilapan mereka dan menuduh pihak lain yang bertanggungjawab.

Musa perlu segera menghentikan pembinaan kelab tersebut dan mengambil langkah sewajarnya memulihkan semula keindahan asal Pulau Sipadan
posted by jasindaily online @ 5:51 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com