Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Samy Vellu patut berundur
Saturday, May 20, 2006
Umum tahu Presiden MIC, Dato Seri S.Samy Vellu Samy kini sedang berdepan dengan gelombang perubahan dalam parti MIC yang mahukan Samy berundur dari parti secara terhormat.

Samy pada suatu ketika dahulu pernah mengakui telah gagal memimpin masyarakat India namun begitu kenapa masih ingin terus berkuasa walaupun telah membuat perakuan secara terbuka atas kegagalan diri memimpin masyarakat India ke arah kegemilangan? Kenapa masih ingin terus memimpin MIC tanpa satu hala tuju yang jelas?

Selepas 25 tahun memimpin parti, sikap tamak Samy terus meningkat dan sanggup berdolak- dalik kononnya tidak mempunyai timbalan yang bekerja keras bersama presiden. Adalah sangat memalukan, setelah satu tempoh waktu yang panjang memimpin parti, Samy mengharapkan timbalan presiden berundur tetapi beliau sendiri enggan berbuat sedemikian.

Sepatutnya Dato Seri yang patut berundur dan memberikan laluan kepada timbalan.

Kerajaan BN telah memberikan pelbagai bantuan misalnya pemberian saham Telekom untuk masyarakat India tetapi apa kesudahanya dan kemana perginya saham-saham tersebut yang bernilai berjuta-juta ringgit? Malah kerajaan juga telah memberikan kelulusan untuk membina universiti tetapi universiti itu tidak didaftar di bawah sayap pendidikan MIC.

Pelbagai bantuan yang disalurkan hilang ditengah jalan tanpa sijil kematiannya. Satu kesilapan yang dibuat oleh kerajaan ialah menyalurkan semua bantuan tersebut melalui Samy dan bukannya melalui jabatan-jabatan kerajaan.

Untuk pengetahuan Samy masalah utama masyarakat India kini adalah diri beliau sendiri. Keangkuhan dan kerakusan untuk terus berkuasa dalam politik masyarakat India telah menjejaskan perancangan kerajaan untuk memajukan masyarakat India. Segala perancangan menemui jalan buntu kerana kepentingan politik Samy.

Politik masyarakat India tidak berubah kerana keangkuhan Samy. Ketika parti-parti politik lain terus menerus berusaha untuk membuat pembaharuan dan perubahan, MIC satu-satunya parti yang tidak melakukan sebarang perubahan dan masih mentadbir parti mengikut sistem 'kangany' (sistem yang digunakan oleh British untuk mentadbir pekerja-pekerja buruh dari India di Tanah Melayu sebelum kemerdekaan).

Ketika parti-parti lain sedang menumpukan perhatian untuk mendapatkan tenaga muda sebagai generasi pemimpin yang baru, kepimpinan Samy dalam MIC hanya berminat untuk menghalang kemasukan golongan terpelajar. Semuanya kerana kekhuatiran Samy terhadap generasi terpelajar yang mungkin akan mengkritik kepimpinan Dato Seri yang autokratik secara terbuka.

Malah kepimpinan berdasarkan gaya diktaktor telah menghilangkan minat generasi muda untuk menyertai parti MIC. Pemimpin yang patut berundur adalah Samy Vellu dan dia harus membenarkan pemimpin yang lebih berwibawa dan mempunyai sokongan padu dari masyarakat India menerajui kepimpinan parti.

Selagi tidak berlaku pemodenan dan pembaharuan dalam pentadbiran dan politik MIC selagi itu masyarakat India tidak dapat berdiri sama tinggi dan sama taraf dengan masyarakat lain di Malaysia.
posted by jasindaily online @ 9:29 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com