Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Pak Lah Lelaki UMNO terakhir
Friday, May 19, 2006
MELAYU cuba untuk merungkai sejarah punca dan sejarah penubuhan UMNO yang kononnya dirayakan untuk kali ke 60. Ulangtahunnya sahaja, sudah ada penipuan. Semua orang tahu tapi UMNO buat-buat tidak tahu. Hendak mengaku tapi malu.

UMNO yang direstui Tertubuhnya UMNO adalah dibawah restu British. British tidak pernah dan tidak pernah cuba merestui mana-mana pertubuhan untuk menentang mereka. Senario yang berbeza pada penubuhan UMNO, selain direstui, pemimpinjuga seperti diajar untuk melakukan sesuatu. Rata-rata pemimpin awal UMNO adalah lulusan universiti penjajah, universiti di BRITAIN. Adakah kaitan ini sengaja atau tidak disengajakan?

Penubuhan UMNO seperi sudah dirancang, bermula dengan penubuhannya, perjuangannya dan cara pemerintahannya, ia mirip kepada cara British. Ia adalah jenayah terancang anjuran British dan kerjasama oleh pengkhianat bangsa. Kerana itu setiap pergerakan Tunku Abdul Rahman dalam pencari sokongan dan perbincangan dengan komunis sentiasa dibawah pengawasan British.

Bangsa Melayu tidak pernah cuba fahami dan tidak pernah cuba bukakan minda untuk cuba menyingkap dan berteka-teki untuk melatih diri berjaga-jaga sebelum terkena.

Kelahiran filem dokumentari LELAKI KOMUNIS TERAKHIR tiba-tiba menjadi tajuk utama sembang masyarakat dan ia juga ditentang oleh kerajaan. Belum pun tahu isi kandungan, masyarakat sudah memberikan liputan bahawa filem itu seolah-olah cuba menaikkan nama Chin Peng lantas dibimbangi akan mengajar masyarakat untuk menentang kerajaan. Ada yang takut pada bayang-bayang.

Bayang-bayang sejarah silam. Sejarah yang menyimpan seribu rahsia sebuah parti kerajaan. Ulangtahun ke 60, bukan untuk UMNO kerana UMNO baru, usianya hanya setahun jagung. Sebenarnya ulangtahun 60 tahun adalah ulangtahun kejayaan UMNO menyimpan rahsia dari rakyat jelata.

MELAYU BUTA SEJARAH

Terlalu banyak sejarah yang dipendam dan disimpan. Sejarah tentang Hang Tuah dan 5 sahabat, sejarah Kesultanan Melayu Melaka, sejarah tentang pejuangan bangsa, sejarah asal-usul Melayu dan lain-lainnya. Seperti yang penulis katakan sebelum ini, Sejarah tidak menipu, yang menipu adalah mereka yag menukar sejarah dan mendiamkan sejarah. Tetapi adakah ianya sejarah atau sebuah cerpin untuk sekadar mengajar rakyat untuk taat pada pemimpin. (Betul kata penghantar email:
Dato@gudanggaram_16)

CINA CELIK SEJARAH

Bangsa tidak akan maju tanpa sejarah. Cina bangun dengan gagah kerana mereka tahu sejarah ketamadunan bangsa mereka. Mereka ada yang perlu dibanggakan. Sejarah Maharaja Xia sehingga berikutnya, Sejarah pembenaan TEMBOK BESAR, Sejarah perubatan, sejarah peperangan dan lain-lainnya. Sejarah mengajar dan menjadi panduan mereka. Ini satu kenyataan, dimanawalaupun mereka jelas dibawa kuasa komunis dan pernah kalah dalam peperangan, kini mereka bangun menggegarkan dunia dengan segala strategi yang disusun. Kalah atau menang dalam sejarah, tidak penting, tetapi yang penting mereka mempunyai sejarah.

Begitu juga dengan bangsa JEPUN. Bukan sahaja Kalah, mereka juga dibom dan jenerasi mereka hancur, bangsanya lebur.

Berbeza dengan bangsa Melayu. Kekadang malu untuk menjawab pertanyaan tentang Melayu, kerana Melayu sendiri tidak tahu sejarah dan tidak mempunyai sejarah. Apakah sejarah Melayu sememangnya tiada atau sengaja ditiadakan?

MELAYU BERCAKARAN

Bangsa Melayu berselisih pendapat dalam pelbagai perkara. Kerana itu bangsa Melayu tidak boleh maju. Masa mereka banyak dihabiskan dengan pedebatan yang tiada bukti dan fakta yang sah. Masing-masing ada pendirian, menuruti apa yang mereka baca dan menurut hukum akal mereka. Sedangkan alasan yang diketengahkan tergantung dan tidak berkesudahan. Memadai dengan pertanyaan tentang Hang Tuah. Maka jawapan bercambah-cambah. Tiada sehaluan dan bila ditanya mana buktinya. Melayu ternganga, mata berkerdipan. Bingung dan tongong.

Begitu juga dengan kerajaan, mereka mengaku untuk memperjuangkan bangsa. Tetapi bukti tiada. Setelah hampir 49 tahun merdeka. Melayu hanya indah pada rupa dan maju pada khabar. Realitinya tanah terjual, perniagaan terbengkalai, ekonomi dan maruah tergadai. Melayu senyum puas hati, kononnya UMNO pejuang sejati.

Sejarah Tanah Melayu banyak yang dibawa pergi, Sejarah tidak membuktikan Melayu adalah penduduk asal, sejarah tertulis hanya memberi ruang dan peluang kepada semua bangsa untuk mengaku Malaysia ini Negara KITA. Ia perlu di kongsi bersama, itu kata BRITISH. UMNO bersetuju membuta tuli. Kemudian pura-pura perjuangkan bangsa.

USAHA PENDEDAHAN SEJARAH

Sekitar tahun 70an dan 80an. UMNO kelihatan bimbang. Pelajar Universiti cuba membongkar sejarah. Mereka sedar apa yang mereka baca selama ini, bukan sejarah yang sebenar. Pelajar yang ketika itu bebas bergerak dan tidak dikongkong seperti kini, membongkar banyak rahsia sejarah sebenar. Ahmad Boestaman, Pendita Zaaba, Rahim Kajai, Dr. Burhannudin Helmi dan perjuangan mereka diiktiraf. Fenomena ini membimbangkan UMNO, bukan sahaja nama dikenang tepi turut menjadi nama Jalan-Jalan.

Pejuang yang nyata pernah dipenjara dan pernah didera, oleh British dan UMNO, kerana dituduh pengkhianat bangsa dan mempunyai kefahaman dan haluan yang berbeza. Dituduh kelak menjadi huru-hara dalam negara.

Selepas itu, sejarah Melayu dikupas, satu persatu. Terlalu banyak sejarah yang berbeza. Kita dibingungkan dengan kononnya pembukaan Pulau Pinang adalah oleh Kapten Francis Light pada 1786, sedangkan Melayu sudah lama ada, hidup menjadi petani dan penangkap ikan.

Mungkin Mat Salleh ni tidak lebih dari tumpang membuang air besar, tetapi digelar pembuka Pulau Pinang. Mana satu yang datang dulu? Sekali lagi bangsa Melayu berbalah dan bercakaran sehingga kini.

Selepas pendedahan demi pendedahan dibuat, tiba-tiba ia dihentikan seolah-olah ada pihak-pihak yang tidak senang akan perkembangan ini? Adakah tamatnya pendedahan ini sama tamatnya usaha menayangkan filem, LELAKI KOMUNIS TERAKHIR?

UMNO BIMBANG dan KETAKUTAN

Umno yang ditubuhkan selama 60 tahun memonopoli undi untuk terus digelar kerajaan Malaysia. Namun bangsa Melayu masih seperti dahulu. Susah dan tidak senang-senang. Yang senang adalah bangsa Melayu yang terpilih, kerana setiap peluang ada yang menunggu di pintu halaman. Bukan kawan, tiada peluang dan jangan hendak berangan. Itu lah UMNO, memerintah cara kuno.

Bila sebut sahaja RMK 9, pemimpin berkata, Melayu mesti rebut peluang. Tapi yang datang masih rakan masih taulan. Rakyat tenung bulan, harap bulan jatuh ke riba. Bukan bulan yang jatuh, tapi riba yang jatuh kerna tidak sanggup tunggu bulan.49 tahun UMNO memerintah tetapi sejarah Melayu tidak cuba dibongkar.

UMNO tidak cuba untuk menyelongkar sejarah Melayu kecuali asyik bercerita tentang kemerdekaan, asyik cerita kejayaan. Bila menyambut kemerdekaan akan ada filem yang sama diulang-ulang.Seolah-olah sejarah Melayu bermula sekitar 1957.

UMNO terapkan, sejarah Melayu adalah sejarah UMNO. Mulanya UMNO, maka mulanya Melayu.Banyak bukti dan fakta sejarah yang masih ditangan British.

Semua rakyat tahu, tetapi KERAJAAN tiada usaha untuk berunding, meminta agar sejarah bangsa dikembalikan. Melayu tidak mempersoalkan kerana bangsa Melayu hidup untuk terus bercakaran dan berdebat sampai hari kiamat.

2006 yang meloyakan

Ditahun ini, terlalu banyak kepincangan, terlalu banyak pendedahan. Baru kini Melayu tahu, selama ini Melayu ditipu. Usaha kerajaan gandakan, untuk pulihkan nama kerajaan. Akibat sikap pemimpin yang tamak, yang ditutup semakin terbuka, yang dipendam semakin terdedah. Pemimpin serba salah, hilang akal hilang fikiran. UMNO tunggu untuk dikapankan.

BUDAYA UMNO

Budaya UMNO merosakkan bangsa. Diasuh untuk terus angguk dan mengiyakan pemimpin. Yang disemai benih, yang suburnya lalang. Telalu banyak lalang menjadi pemimpin. Beruntung benar kalau pemimpin itu maju kehadapan, tetapi malang sungguh apabila pemimpin yang berfikiran songsang dan akibatnya seluruh bangsa akan tunggang dan langgang. Budaya UMNO tidak pentingkan pertukaran fikiran. Apa yang UMNO mahu adalah, setuju apa pun yang aku kata.. Yang baik dikatakan baik, danyang buruk juga tetap dikatakan baik. Budaya UMNO, budaya pelik. Budaya Mahluk asing.

Melayu menyimpan banyak soalan, tetapi soalan tidak pernah dijawab kerana UMNO tidak mahu menjawab soalan kerana UMNO bimbang Melayu tahu.

Kerana disuruh ikut kata ketua, maka lahirnya hikayat Hang Tuah yang berpihak kepada Sultan lalu rakan sendiri ditentang. Mahu rakyat menentang Sultan, maka lahirlah hikayat Sultan mati dijulang. Rupanya bukan sekadar dongeng, bukan sekadar hikayat, tetapi British mahu rakyat ikut dan buat.

MELAYU HENTIKAN BERMIMPI

Sikap dan perangai pemimpin bukan perkara penting dalam memilih pemimpin. Kerana itu banyaknya pemimpin tidak berguna masih diterima memegang kuasa. Bangsa Melayu adalah bangsa angguk, bangsa lalang. Bangsa Melayu banyak mengangguk dari berusaha untuk menyelongkar muslihat sebenar pemerintah atau sejarah. Bangsa Melayu kini tiada jati diri kerana tiada asal dan tiada usul. Sejarah kepahlawanan bangsa Melayu tidak tepat dan ianya setakat cakap-cakap dan bukan realiti, tiada bukti

Perlu apa bukti? Biarkan Melayu bercakaran untuk menegakkan kefahaman masing-masing, tanpa penghujung, tanpa penamat. Launglah sekuat mana pun, Melayu tetap akan jadi Melayu dan kerna melayu benarkan melayu menipu

Bingung untuk membuka minda Melayu, agar bezakan yang mana TULEN yang mana palsu.

Mahu ditegur, kita ditengking. Mahu dimarah, kita yang parah. Mahu disergah, kita di jerkah. Mahu di nasihat, kita digelar pengkhianat. Mahu di perli, kita yang dikeji. Puas di cabar, sedikit pun Melayu tidak sedar. Digunakan pelbagai kaedah, tapi tidak langsung berfaedah. Hendak biarkan Melayu tertipu, dayus benarlah Aku.

Aku menulis bukan untuk berkelakar, tetapi biar Melayu sedar, jangan jauh tersasar. Biar sampai bila-bila, selagi hayat dikandung badan. Melayu berbalah pada perkara benar. Melayu setuju pada segala tipu. Melayu parah kerana tiada sejarah. UMNO ketawa kerana Melayu merana. UMNO tidak mahu melayu berjaya kerana ia akan membuat UMNO sengsara.

UMNO biarkan Melayu terus sesat, terus berdebat. Penuhkan ruang internet untuk memaki sesama sendiri. Asyik bercakaran, bangsa lain maju terus ke depan. Apabila MAKAN pun sudah kurang, pakaipun jarang-jarang, tanah dibeli orang, baru MELAYUpenuhkan jalan, untuk bangun menentang berjuang. Jika tidak jangan harap kerana Melayu asyik leka untuk mencerca sesama bangsa.

13 Mei, kononnya Melayu berperang tetapi sebenarnya Melayu diserang. Tidak diserang, Melayu tidak menyerang. Tidak makan, baru Melayu bangun menentang. Itu lah Melayu yang aku kenal sejak dahulu.

Bangun lah Melayu, Rayuan dari bangsa mu Perjuangan bukan untuk aku mahupun dirimu, tetapi untuk masa depan anak cucu.Kenapa biarkan UMNO menipu? Kenapa Melayu asyik ditipu? Kenapa layan karenah kerajaan, mereka hanya melalaikan Buang UMNO ketepi, supaya Melayu berhenti bermimpi Pandang pada reality, Lihat pada yang pasti Melayu ditipu dan dibohongi, hasilnya Melayu bercakaran sesama sendiri

Yang Muda kutuk Si Tua, Yang Tua nasihat si muda Sopan bukan lagi santun dan santun bukan mahu lagi bersopan. Kutuk yang berpanjangan, nasihat yang tidak dipertimbangkan Buang pada yang sopan, lupakan pada yang santun

Apa sebenarnya yang UMNO perjuangkan?

Sudah 49 tahun memerintah, Melayu asyik ketinggalan Tunggu apa lagi Melayu, Tunggu 2020 yang tidak lagi tentu

2006 1957 = 49 tahun
2020 2006 = 14 tahun
49 tahun + 14 tahun = 63 tahun
Melayu asyik memberi UMNO peluang, Tetapi UMNO asyik berpeleseran. Malaysia bukan Negara besar, Perancangan Kerajaanasyik tersasar Lihat pada Cina, lihat pada Jepun, pernah dibom pernah dipimpin, pernah diserang, pernah dijajah, tapi mereka bangun untuk memerintah
Melayu bukan minta kaya, Tetapi Melayu minta sekadar setara
Susah benarkan kerajaan tunaikan? Sehingga kos berbillion-billion dibelanjakan? Sehingga makan bertahun-tahun untuk ditunaikan? Semakin banyak janji ditabur, Semakin bertambah Melayu yang mundur.
Aku ingin melihat sedarnya Melayu, sebelum ajal datang menjemputku.
Aku tidak bangunkan rakyat Amerika, Aku tidak bangunkan rakyat Afrika, apa yang aku ingin bangunkan adalah bangsaku, bangsa yang selama ini berbangga kerana ditipu. Hentikan penipuan UMNO, Kuburkan UMNO bersama. Anugerahkanlah Pak lah, LELAKI UMNO TERAKHIR.
posted by jasindaily online @ 7:21 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com