Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Hari Guru dicemari dengan gejala moral yang kian buruk
Wednesday, May 17, 2006
KUALA LUMPUR, 16 Mei (Hrkh) - Hari ini warga pendidik meraikan Hari Guru. Sewajarnya semua guru bergembira tetapi seorang guru sekolah berasrama penuh dengan rela hati mendedahkan kepada Harakahdaily bahawa gejala moral di sekolah semakin buruk bagai bisul yang mahu meletup.

Beliau yang meminta namanya dirahsiakan kini bertugas di sebuah sekolah ternama di selatan tanah air, berkata sesuatu mesti dilakukan segera sebelum masyarakat dan negara hancur."Soal moral pelajar sekolah asrama sekarang amat mencemaskan. Merokok adalah perkara biasa di kalangan pelajar lelaki tetapi yang lebih teruk daripada itu pun ada. Saya malu untuk mendedahkannya," katanya.

"Pelajar perempuan pun ada yang merokok dan masalah disiplin usah dicakaplah," katanya yang sudah hampir 20 tahun menjadi guru.Jika masalah di sekolah berasrama penuh meruncing, tidak dapat saya bayangkan apa yang berlaku di sekolah harian," katanya.

Beliau mendakwa apa yang terjadi di sekolah hari ini adalah manifestasi daripada apa yang berlaku dalam masyarakat.

"Masyarakat semakin hilang nilainya. Aneka maksiat dan gejala moral semakin menjadi-jadi. Jenayah berat seperti bunuh, rogol, rompak, ragut dan sumbang mahram begitu lumrah.Natijahnya budak-budak sekolah pun terheret sama. Ada yang menjadi samseng dan gengster dan ini sungguh menakutkan," katanya.

"Di luar sana kerap juga berlaku jenayah kolar putih seperti rasuah dan penipuan oleh pemimpin termasuk cakap tak serupa bikin yang kerap didedahkan oleh akhbar. Ini menyebabkan pelajar terikut-ikut sama," katanya.

Guru itu juga bimbang apa akan jadi pada generasi akan datang jika tiada langkah berkesan diambil dalam memulihkan kembali integriti dunia pendidikan.

"Kebanyakan murid tidak hormat langsung pada guru. Apabila guru menasihati mereka, mereka boleh telunjuk tangan dan berkata; 'boleh jalanlah!'," katanya.

Sementara itu seorang lagi guru yang juga enggan namanya disiarkan, mendedahkan bagaimana pihak pentadbir sekolah menyembunyikan kes-kes besar seperti pelajar mengandung.

Katanya, pihak sekolah menyelesaikan isu itu secara sendiri-sendiri seperti memberi cuti kepada pelajar terbabit untuk bersalin tetapi membenarkan mereka menduduki peperiksaan awam kemudiannya.

Beliau juga mengakui soal disiplin amat sukar ditangani di sekolah malah diperburukkan lagi dengan tindakan sesetengah ibu bapa 'orang besar' yang bertindak 'menyerang guru dan sekolah jika ada kes membabitkan anak mereka.

Beliau berharap sesuatu mesti dilakukan segera bukan saja dalam dunia pendidikan tetapi masyarakat dan negara sebelum keadaan menjadi lebih buruk yang akan menjerumuskan negara ke lembah kehancuran.
posted by jasindaily online @ 4:23 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com