Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Kerana terlampau memuji Dr Mahathir
Tuesday, May 16, 2006
Saya tak dapat lari dari menyangka Uncle M adalah seorang 'lama' bekas kakitangan awam yang mungkin pernah mendapat habuan semasa pemerintahan TDM. Ini adalah sangkaan yang mendorong saya memberi sedikit komen kerana cara penilaian tinggi Uncle M terhadap TDM mengimbau kembali segala retorik tentang betapa TDM adalah umpama seorang pemimpin yang turun 'dari langit'. Kita masih teringat betapa TDM sering dijulang sebagai:
1)Berjaya menangani krisis ekonomi dan matawang pada tahun 1979, dengan menolak pinjaman Bank Dunia dan menambat nilai Ringgit.
2)Membawa pembangunan dengan beberapa buah projek meganya, barulah Malaysia mula di kenal dan "dihormati."
3)Berjaya bukan saja "mengejutkan" kuasa-kuasa Barat, akan tetapi juga "membuka" kedua-dua mata mereka, iaitu termasuk mata hati mereka dengan penolakan pinjaman Bank Dunia.
4)Berjaya menjual nama Malaysia dan menjadikan TDM terkenal di dunia.
5)Menjadikan Malaysia dihormati Barat kerana kekuatan mestilah dilawan dengan kekuatan. Inilah juga yang dihormati Singapura.
6)Memperkasakan Malaysia di mata dunia sebagai menentang pengaruh media Barat yang tanpa sokongan/pendedahan mereka sesebuah negara itu akan terpencil.
7)"menggegarkan" dunia dengan kenyataan-kenyataan lantang dan usahanya terhadap membangunkan Malaysia sebagai sebuah negara maju setara dengan negara-negara lain di dunia
8)Teras pemerintahan beliau menjadikan Malaysia "duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi" dengan negara-negara maju lainnya.
Kalau kita perhatikan kesemua pujian yang diberi oleh Uncle M adalah salinan daripada apa yang digembar-gemborkan oleh media kerajaan saban hari sejak dulu. Hampir kesemua senarai pujian tersebut memberi fokus ke arah mengangkat mertabat TDM (tentulah mereka dikaitkan dgn mertabat negara) ke taraf dunia.
Dengan lain perkataan penilaian utama atas segala usaha sepanjang pemerintahan TDM adalah untuk menunjuk-nunjuk kepada dunia. Yang dikhuatirkan 'dunia' mungkin tidak ambil kisah pun tentang usaha TDM dan siapa beliau sebenarnya. Rakyat terutama di negara maju yang lain memang terdedah dengan segala macam maklumat tentang negara luar melalui internet dan segala macam saluran media yang semakin canggih.

Kita di Malaysia pun mudah saja untuk mengetahui apa yang terjadi di negara luar, dan apa yang dibuat oleh pemimpin luar negara. Pemimpin yang baik dan berjasa wajar disanjung. TDM memang banyak melakukan perubahan yang memberi faedah kepada rakyat. Namun perbuatan terlalu kerap menyanjung beliau atas sebab-sebab 'luar negara' harus sekali sekala dipertikaikan.
Sanjungan serupa ini telah bertukar menjadi retorik politik kerana sebagai rakyat biasa amat mudah untuk melihat unsur-unsur 'kipasan' dan 'pemujaan' yang berlebihan. Pada masa yang sama faedah yang sampai kepada rakyat di segenap pelusuk negara daripada segala usaha TDM itu tidak berapa dapat dilihat berbanding dengan jumlah perbelanjaan negara. Malahan banyak juga faedah dan keadaan lebih baik yang sedia ada diambil balik atau diburukkan seperti biasiswa pelajaran, bantuan SAR, mertabat Bahasa Melayu, integriti antara kaum, jurang kaya-miskin, amalan rasuah & politik wang, dsb yang berleluasa tetapi tidak akan dibincangkan di sini.
Satu soalan yang 'valid' untuk "mengendorkan" segala retorik pujian tersebut ialah, benarkah sebab utama Malaysia semakin dikenali adalah TDM atau adakah Malaysia semakin dikenali atas sebab-sebab pencapaian yang baik ataupun sesetangahnya adalah juga sebab kerajaan TDM dahulu melakukan perkara-perkara yang hanya 'pemimpin zalim' saja tergamak melakukannya.
Ini mungkin adalah 'bad news' yang mengangkat martabat TDM dan Malaysia di mata dunia. Atau mungkin lebih baik kita tutup sahaja episod "penyenaraian jasa-jasa" TDM ini sepertimana kenangan tentang Tunku yang hanya dibuka sekali-sekala, sebagai artifak untuk generasi akan datang. Sekian.
posted by jasindaily online @ 6:14 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com