Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Nampak makin ramai penulis UMNO telah tidak percaya kepada PAK LAH. Anda bagaimana??
Monday, May 15, 2006
Kami Sokong Pak Lah!
Contributed by
NihazMohdYusoff

Melihat persoalan, kritikan dan teguran yang tidak kunjung henti mengenai dasar-dasar dan tindakan-tindakan kerajaan akhir-akhir ini terutama dari laman ini, mungkin ramai berkata bahawa ada di kalangan penyokong UMNO tidak lagi menyokong Pak Lah.

Ini tidak benar. Saya sendiri masih menyokong Pak Lah, saya masih menyokong UMNO. Ini kerana sokongan saya kepada Pak Lah dan UMNO adalah bertunjangkan kepada perasaan cinta saya kepada bangsa dan negara.

Namun, sekiranya 'sokong' itu membawa kepada rebahnya bangsa dan negara ini, maka saya mungkin terpaksa menilai semula pendirian saya.

Tidak perlu saya ungkit atau ulang-ulang lagi apa yang telah ditulis oleh para penulis disini mengenai jambatan bengkok, ECMLibra, pembatalan beberapa projek mega, layanan istimewa kepada 'passport Anwar Ibrahim', mahupun sikap untuk 'berlembut' dengan Singapura di mana Tun M telah sebelum ini bertegas menjulang maruah negara. Ini kerana tulisan para penulis di sini mengenai semua persoalan ini sudah cukup lengkap dengan fakta dan kenyataan Tun M sendiri lebih lagilah lengkapnya.

Apa yang ingin saya utarakan di sini ialah bukannya samada KMU atau saya menyokong atau menentang Pak Lah, tetapi lebih kepada kenapa seolah-olah Pak Lah menentang kepimpinan terdahulu dan baru sekarang hendak ditonjolkan?

Kenapa saya berkata demikian? Kerana itulah yang saya nampak. Bagi saya, sebarang 'kekalahan' kepada Singapura adalah juga 'kekalahan' pertama yang tanpa sedar menuju kepada kekalahan yang lebih besar kepada kuasa jahat dunia yang mana mereka ini tidak jemu-jemu cuba menidakkan hak kita untuk mempunyai maruah!

Saya keliru kerana saya sangkakan saya menyokong kerajaan yang sama dalam pilihanraya yang lalu - kerajaan dengan dasar-dasar dan prinsip-prinsip yang sama yang akan membawa bangsa dan negara saya menembusi halangan minda meneroka kejayaan. Tetapi hari ini langkah saya tidak selaju dahulu. Saya teragak-agak tetapi tergesa-gesa, lalu kelam kabut dalam percubaan saya untuk mencernakan keputusan-keputusan yang dibuat kerajaan. Sekali-sekala saya bimbang tersalah langkah, bimbang terlangkah ke belakang dan takut tidak sampai ke destinasi yang saya sangka sedang saya tujui selama ini.

Baru-baru ini, saya bertanya kepada sahabat saya, (seorang wartawan di media perdana), tentang pendapatnya mengenai pendirian Anwar terhadap kepimpinan Pak Lah kini. Jawabnya, mengikut pendapatnya, Anwar sememangnya menyokong Pak Lah. Tetapi, saya membantah, kerana bagi saya, Pak Lah yang sebenarnya menyokong Anwar kalau pun tidak semenjak dahulu, ia mungkin hanya bermula kini. Walau betapa hebat sekalipun percubaan mengambil hati pembangkang, Keadilan tidak mati, dan Pas tidak mungkin undur diri - Melayu tetap berpecah undi.

Susunan strategi politik mengejar populariti, menampilkan keperibadian 'warak', penggunaan media dalam percubaan untuk 'mencapai' populariti global serta 'kelembutan' terhadap musuh-musuh negara yang langsung serta tidak langsung ini mengingatkan kita kepada politik siapa? Tentu sahajalah Anwar Ibrahim! Politik Anwar adalah politik ala artis majalah - gah di luar, tetapi kosong di dalam - tiada bakat, tiada kualiti. Politikus begini perlu naik lif untuk ke atas, dan itulah yang diajar Anwar kepada pengikutnya dan orang-orang yang mengaguminya.
Jika kita ingin berguru, bergurulah dengan orang yang telah berjaya, bukannya dengan orang yang kalah. Jika kita perlukan nasihat, mintalah dari orang yang berpengalaman, bukannya dari budak yang mentah.

Orang yang bijak tentu sekali memohon nasihat, tunjuk ajar, panduan dan pedoman dari orang yang terbukti lebih bijak dan telah berjaya. Orang-orang yang kurang bijak atau ego sahaja yang tidak mahu mengakui kebijaksanaan dan kejayaan orang lain dan berguru daripada mereka. Dan hanya orang-orang yang bodoh sahaja yang akan berguru daripada orang yang kalah atau orang yang tidak berpengalaman langsung.

Kita faham, bukan mudah untuk mengambil alih kepimpinan dari seorang pemimpin yang diiktiraf pemimpin agung di tahap dunia. Ini kerana, tidak dapat tidak, dunia akan membuat perbandingan di antara yang sekarang dengan yang dahulu.'
Oleh itu, kekuatan yang hebat amat perlu untuk menangani cabaran psikologi sahaja, belum lagi cabaran nyata iaitu pentadbiran dan pengurusan negara. Kadangkala, mungkin timbul perasaan terdesak untuk memadamkan populariti dan penghormatan dunia terhadap pemimpin terdahulu. Hati-hatilah, kerana perasaan itu namanya ialah perasaan 'dengki'.

Adalah lebih mudah untuk menganani cabaran psikologi ini dengan menerima hakikat kehebatan pemimpin terdahulu itu daripada menentangnya. Bukankah lebih bijak dan lebih mulia untuk rendahkan diri dan ikhlas meneruskan kejayaan yang dibawanya sebelum ini? Mengakui kehebatan orang lain tidak membuatkan kita menjadi kurang hebat. Orang-orang yang hebat adalah terdiri dari orang-orang yang sedia mengakui kehebatan orang lain dan menghormati mereka, bukan menentang mereka.

Maaf jika artikel ini agak 'mendalam'. Tetapi, apa yang perlu diperkata, mesti diperkatakan juga. Kita tidak mahu pemimpin kita menyangka kita memilih dan menyokong mereka kerana populariti. Kerana jika ini benar, tidak perlulah lagi kita mengadakan pilihanraya tetapi diadakan sahaja program reality "Malaysia's next....... Minister" bagi setiap portfolio dan diundi melalui SMS di mana yang paling glamour pasti menang. Namun, sesekali menjengah karenah politikus kita di segmen 'parlimen' dalam berita-berita TV, nampaknya seolah-olah itulah yang terjadi - para pemimpin kita seolah-olah terdiri dari anak-anak muda yang gila glamour - bercakap untuk glamour, malah meletak jawatan juga untuk glamour??!!!
posted by jasindaily online @ 4:17 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com