Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Palestin...cukupkah sekadar berdiam diri?
Friday, May 12, 2006
Ketika artikel ini ditulis, lebih 165,000 kakitangan awam kerajaan Palestin (PA) masih belum menerima gaji mereka. Wang hasil kutipan cukai milik kerajaan PA bernilai USD 300 juta (sehingga kini) telah dibekukan oleh rejim Zionis Israel. Begitu juga halnya dengan bantuan bernilai USD 200 juta dari Arab Saudi dan Iran juga belum lagi dapat memasuki bumi Palestin (Gaza dan Tebing Barat). Bantuan bernilai USD 50 juta sumbangan Algeria pula telah di"sapu" oleh Bank Arabi yang untuk melangsaikan hutang kerajaan PA yang lalu (dibawah Fatah) telah berhutang dengan mereka dengan nilai ratusan juta dollar. Bantuan-bantuan yang dulunya mereka terima dari masyarakat antarabangsa juga kini telah disekat oleh kempen AS dan EU untuk "menghukum" rakyat Palestin.Apakah dosa rakyat Palestin sehingga dihukum sedemikian rupa?

Tidak lain dan tidak bukan hanya kerana telah mengundi pilihan mereka lewat pilihanraya Majlis Legaslatif PA pada bulan Januari yang lalu. Wakil-wakil HAMAS yang telah mereka pilih untuk menggantikan wakil-wakil Fatah yang koruspi dan tidak lagi boleh dipercayai bukanlah keinginan AS. Di atas pilihan yang demokratik tersebut, maka rakyat Palestin dihukum. Alasan AS mudah sahaja, jika PA mengiktiraf Israel dan meninggalkan "keganasan", maka segala bantuan akan diteruskan semula.
Bagaimana pula dengan pihak Israel?Seperti yang telah dikatakan oleh Dr Azzam Tamimi, pengarah Institute of Islamic Political Thought, AS dan EU hanya melihat isu Palestin ini melalui lensa Israel. Mereka hanya melihat kepentingan rejim tersebut tanpa melihat kepaa isu yang sebenarnya. Tuntutan PA di bawah pimpinan HAMAS, bahawa mereka bersedia untuk melakukan gencatan senjata jika rejim Zionis Israel bersetuju untuk mematuhi resolusi 242 PBB tidak pula diendahkan. Begitu juga dengan tawaran PA untuk melakukan gencatan senjata jika rejim Zionis bersetuju untuk mematuhi resolusi 194 berhubung pelarian Palestin dan juga melepaskan tahanan Palestin di penjara Zionis juga tidak mendapat tempat di hati rejim berkenaan. Bagi AS, apa yang diingini oleh rejim Zionis, itulah keinginan mereka. Apa sahaja yang menjadi ancaman kepada doktrin "Israel Security System", adalah ancaman kepada AS. Golongan Neo-Cons di AS akan sentiasa memastikan peraturan ini akan sentiasa dipatuhi oleh pembuatan dasar luar AS.

AS dan EU hanya melihat isu Palestin ini melalui kacamata Israel.
Kajian World Bank (Bank Dunia) terhadap keadaan rakyat Palestin jika rejim Zionis berterusan membekukan wang hasil pendapatan cukai mereka dan jika dunia berterusan mengenakan sekatan ekonomi terhadap karajaan PA yang baru:Pendapatan perkapita penduduk akan menurun sebanyak 30%. Ekonomi Palestin akan merudum sebanyak 27% pada penghujung tahun 2006. Ini bersamaan dengan keadaan ekonomi AS ketika dilanda krisis kewangan pada tahun 1929. Pengangguran di kedua-dua Gaza dan Tebing Barat akan meningkat sebanyak 39.6%. Bilangan mereka yang hidup dibawah tahap kemiskinan akan meningkat kepada 50%, dan ini merupakan 67% daripada jumlah keseluruhan penduduk Palestin di Gaza dan di Tebing Barat. Ibarat kata Dr. Omar Abdu al-Razeq, Menteri Kewangan PA sekarang, "Jika keadaan ini berterusan, bukan hanya sekadar krisis kewangan yang akan dihadapi oleh palestin, malah krisis sosial. Bukan hanya sekadar HAMAS yang akan jatuh, malah Palestin akan berada di dalam keadaan kucar-kacir".
Jika keadaan seperti ini berterusan juga, kemungkinan rakyat Palestin akan bertindak lebih agresif menentang Zionis. Kemungkinan juga akan berlaku kekacauan di kalangan rakyat. Apa yang berlaku pada 8 Mei 2006 di Khan Yunus merupakan bibit-bibit kemelut yang akan berlaku. Pihak-pihak Fatah yang kecewa akibat kekalahan mereka kepada HAMAS di dalam pilihanraya yang lalu tidak akan berdiam diri. Sejarah telah membuktikan bahawa mereka boleh bekerjasama dengan pihak musuh untuk membantai rakyat mereka sendiri. Hatta presiden PA sekarang pun, Mahmoud Abbas yang mewakili Fatah, lebih disukai oleh ahli Knesset (parlimen) Israel berbanding dengan rakyatnya sendiri. Muhammad Dahlan, anak kesayangan rejim Zionis di Gaza, juga tidak akan berdiam diri terhadap kerajaan HAMAS dan juga keadaan yang wujud. Rata-rata rakyat Palestin menunding jari mereka ke arah Dahlan di atas mana-mana serangan kumpulan Fatah ke atas kerajaan PA sekarang.

Jika keadaan seperti ini berterusan juga, kemungkinan rakyat Palestin akan bertindak lebih agresif menentang Zionis.

Ismail Hanneya, Perdana Menteri PA sekarang wajar menerima pujian. Bukan hanya sekadar beliau, malah menteri-menteri kabinet yang lain beserta ahli Majlis Legaslatif yang lain. Ketika diwawancara oleh mana-mana media antarabangsa adakah beliau akan tunduk dengan tekanan AS dan EU. Beliau lantas menjawab bahawa rakyat palestin tidak laparkan bantuan AS dan EU. HAMAS tidak akan menjualkan rakyat Palestin sepertimana mereka telah dijual oleh Fatah lewat perjanjian Oslo 1993. Bagi Hanneya, rakyat palestin masih lagi mempunyai rakan-rakan dari negara-negara Arab dan negara-negara umat Islam untuk membantu mereka. Persoalannya, di manakah negara-negara umat Islam?Setakat ini, beberapa negara Islam telah membuat janji untuk memberikan dana bantuan.
Antaranya, Qatar, Iran, Arab Saudi, Algeria dan beberapa negara lain. Walau bagaimanapun hanya Indonesia yang lebih nampak terkehadapan di dalam isu ini. Kejayaan mereka melancarkan kempen satu dollar dari seorang rakyat Indonesia untuk Palestin telah dilancarkan secara besar-besaran di Jakarta. Ianya bagaikan tamparan hebat kepada negara-negara umat Islam lain yang hanya sekadar diam membisu. Ia juga bagaikan tamparan kepada Kuala Lumpur yang menjadi pengerusi OIC sekarang ini. Bayangkan, Indonesia yang masih lagi merawat parut-parut Tsunami dan kini sedang menghadapi kemungkinan berlakunya gunung berapi Merapi yang ingin meledak, telah melakukan sesuatu. Di manakah rakyat Malaysia?Usah menunding jari ke arah orang lain. Tanyakan diri kita, apakah sumbangan kita keapda rakyat Palestin. Mungkin ada yang mengatakan, itu hal rakyat Palestin. Buat mereka yang mempunyai kedangkalan otak seperti ini, cukuplah mereka mengandaikan, bagaimanakah perasaan mereka, jika mereka berada di dalam keadaan rakyat palestin. Sudahlah barat memulaukan mereka, umat Islam pula tidak mengendahkannya.Di sini saya menyeru kepada umat Islam di seluruh Malaysia untuk menggerakkan usaha menderma ke tabung Palestin. Jika Indonesia, negara yang miskin berbanding dengan Malaysia boleh mengerahkan satu dollar dari setiap rakyatnya untuk Palestin, mengapa tidak kita?

Dr Yusuf al-Qaradawi telah mengeluarkan fatwa bahawa membantu rakyat palestin di waktu ini adalah kewajipan.

Dr Yusuf al-Qaradawi telah mengeluarkan fatwa bahawa membantu rakyat palestin di waktu ini adalah kewajipan. Sumbangan yang kita berikan adalah wajib, dan bukan hanya derma yang mendapat pahala sunat. Fatwa itu kemudiannya telah disokong oleh beberapa ulama lain di seluruh dunia.Masjid-masjid, surau-surau, jabatan-jabatan, pejabat-pejabat, restoran-resotan, sekolah-sekolah, IPTA/S-IPTA/S, kedai-kedai, NGO-NGO, persatuan-persatuan penduduk, persatuan-persatuan Siswa di seluruh negara, pertubuhan-pertubuhan pekerja, individu-individu, pemimpin-pemimpin, parti-parti politik, sesiapa sahaja, bantulah rakyat Palestin yang sekarang ini semakin menderita. Lancarkan tabung di derma Palestin di dalam lingkungan anda. Jika tidak anda siapa lagi?, jika tidak sekarang bila lagi?
posted by jasindaily online @ 9:29 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com