Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Kerajaan digesa perangi gejala minum arak secara terbuka
Wednesday, May 10, 2006
Kerajaan Barisan Nasional (BN) 'Terengganu Bestari' digesa supaya mengambil langkah yang lebih berani dan berkesan bagi membendung gejala meminum arak secara terbuka yang melibatkan orang Melayu Islam.
Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS negeri, Ariffin Deraman berkata, ini kerana dalam masa tidak sampai dua tahun kerajaan BN memerintah, gejala keruntuhan agama itu telah melanda rakyat negeri ini yang berani meminum arak secara terbuka.
Katanya, berdasarkan laporan akhbar, gejala meminum arak secara terbuka bukan sahaja berlaku di kalangan remaja malah sudah melibatkan golongan profesional Melayu, kakitangan awam dan swasta yang semakin menjadi-jadi.
Menurutnya, akhbar pernah mendedahkan beberapa kedai milik bukan Islam di Jalan Tok Lam, Jalan Engku Sar, Jalan Air Jernih, Jalan Cherong Lanjut dan Jalan Sultan Zainal Abidin yang ke semuanya di bandar ini dikatakan 'hidup' dan beroperasi setiap malam walaupun sering diserbu
Sebelum ini, katanya laporan demi laporan mendedahkan kegiatan judi yang semakin berleluasa manakala beberapa premis perniagaan turut dilaporkan mempamerkan arak untuk dijual.
Tambahnya, kegiatan itu tidak mungkin dapat dilakukan secara terbuka sekiranya pihak kerajaan mengambil langkah yang lebih tegas bagi membendungnya.
Selain itu, katanya, dua buah pasar raya di Kuala Terengganu juga turut mengiklankan penjualan arak kepada umum secara terbuka dan bebas apabila menjelang sambutan perayaan bukan Islam beberapa ketika dahulu.
Menurutnya, gambar tin dan botol arak jelas dicetak bersama barangan lain sebagai promosi jualan istimewa sempena sambutan itu.
''Apa yang sangat mendukacitakan, helaian iklan itu diedar melalui akhbar ke segenap ceruk bandar dan diselitkan ke semua kenderaan tanpa mengira pemiliknya Islam atau sebaliknya,''katanya.
Beliau berkata, situasi itu amat berbeza dalam masa lebih empat tahun Terengganu di bawah pemerintahan PAS di mana penjualan dan peminuman arak telah dapat dikawal dengan sebaik-sebaiknya.
''Kerajaan Islam Hadhari BN negeri dengan dasar liberal nampaknya menyuburkan kembali tabiat meminum arak di kalangan orang Islam atau lebih tepat lagi orang Melayu,'' ujarnya kesal.
posted by jasindaily online @ 5:49 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com