Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Siapa mangsa sebenar DADAH?
Monday, May 08, 2006
Kejadian yg wajib diambil iktibar... Berkesankah dgn memberi jarum suntikan percuma terhadap penagih dadah? Jarum suntikan adalah free tetapi tidak terhadap bekalan dadah... Akhirnya yg menjadi mangsa adalah isteri & anak2... Malang sungguh nasib anak2 yg comel ni... Semoga kehidupan mereka diberi pelindungan & mendapat kasih-sayang serta perihatin dpd manusia yg lain.

KUALA LUMPUR: Dua hari selepas Hasmah Mohamad, 24, mati dipercayai dibunuh suaminya, tiga anak mereka yang masih kecil menjadi mangsa perebutan hak penjagaan antara keluarga masing-masing.

Perebutan sehingga menimbulkan kekecohan di rumah bapa saudara kanak-kanak itu di Ampang, memaksa Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang kebetulan melawat mereka, campur tangan untuk meredakan keadaan.
Kekecohan bermula apabila ahli keluarga ibu dan bapa tiga beradik itu datang ke rumah bapa saudara mereka di Ampang Hiliran di sini petang semalam, untuk menuntut hak penjagaan.Seorang daripada ahli keluarga suami mangsa membantah tindakan abang sulung Hasmah, Azmi Mohamad, yang mahu membawa tiga kanak-kanak terbabit ke rumahnya. Abang ipar suami mangsa, Kamaruddin Abdul Ghani, 46, berkata dia difahamkan keluarga mangsa hanya mahu menjaga anak sulung, Nuramilia Nadirah, 4, tetapi enggan menjaga dua adiknya, Nuramira Nazura, 2, dan Nurul Suhada, lima bulan.
''Mereka hanya bersetuju menjaga anak sulung, manakala dua lagi adiknya diserahkan kepada kami. Saya juga kesal dengan tindakan keluarga Allahyarham Hasmah yang enggan memberi peluang kepada ibu saya melihat cucu kesayangannya, walaupun dia selama ini tinggal bersama pasangan itu dan tiga anak mereka.
''Sanggup mereka biar emak saya lumpuh menangis mahu melihat cucunya. Saya tidak mahu bertengkar dan rela jika hak penjagaan menjadi milik mereka secara mutlak selepas mendapat arahan mahkamah,'' katanya.
Hasmah meninggal dunia awal pagi Sabtu lalu, dipercayai dibunuh suaminya. Allahyarham ditemui berlumuran darah tersandar pada dinding rumahnya di tingkat tujuh Projek Perumahan Rakyat Ampang Hiliran di sini, sambil memangku erat anaknya berusia dua tahun yang menyusu badan.
Shahrizat menyaksikan sendiri ketegangan lebih 15 minit antara dua keluarga itu, terpaksa meminta mereka bertenang dan menjelaskan rasional mengapa hak penjagaan sementara diberikan kepada keluarga mangsa.Beliau hadir bersama Ketua Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Rafik Reshidullah dan Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Kebajikan Negara, Datuk Sayed A Rahman Sayed Mohd memaklumkan, lazimnya ketiga-tiga yang menerima nasib seperti itu diletakkan di bawah penjagaan JKM.
''Saya sudah jumpa keluarga kedua-dua belah pihak. Kita ada dua pilihan, sama ada meletakkan kanak-kanak itu bawah jagaan JKM, sementara proses perundangan dimulakan ataupun diserahkan kepada ahli keluarga, dengan pengawasan JKM.
''Selepas berbincang dengan keluarga kedua-dua belah pihak, kita memutuskan kanak-kanak ini diletakkan di bawah jagaan bapa saudara mereka, iaitu Azmi sementara menunggu keputusan mahkamah,'' katanya kepada pemberita.
Shahrizat berkata, kita akan memastikan bantuan disalurkan setiap bulan kepada ketiga-tiga kanak-kanak ini. Jadi, buat sementara ini, JKM khususnya Rafik akan menjadi pelindung kepada mereka.''Malah, anak sulung mangsa berusia empat tahun menjadi saksi utama kejadian awal pagi Sabtu lalu, juga diberi kaunseling khas kerana masih dalam trauma akibat kejadian itu,'' katanya.
posted by jasindaily online @ 9:51 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com