Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Temberang Besar UMNO!
Tuesday, May 09, 2006
Semua anggota pemuda Umno telah disarankan untuk mengibarkan bendera UMNO sebagai memperingati ulang tahun ke-60 parti itu pada Mei 11. Demikian yang dilaporkan oleh media arus perdana negara ini.

Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin telah dilaporkan berkata bahawa Pergerakan Pemuda UMNO sedang melancarkan satu kempen menggalakkan ahli-ahlinya mengibarkan bendera itu sehingga Mei 18. ''Kempen ini adalah satu simbol Persatuan kita dan cinta kita kepada UMNO, dan untuk generasi muda ia mesti merupakan satu simbol penghargaan kita kepada parti yang terus memperjuangkan agama, bangsa dan negara. '' demikian ucapan beliau pada pelancaran kempen itu di Pusat Dagangan Dunia Putra, minggu lalu.

Beliau menyebut bagaimana ada negeri-negeri yang mencetuskan cara yang menarik dalam kempen tersebut termasuk satu cadangan Pergerakan Pemuda Pahang yang mahu mengibarkan bendera UMNO di bot yang berulang-alik sepanjang Sungai Pahang. Bagi individu pula, kata beliau, memadailah kalau bendera parti dikibarkan di rumah dan pejabat sepanjang tempoh berkempen itu.

''Dengan cara ini mereka digalakkan berkarya dan menjamin bahawa usaha mereka menyerlah,'' katanya. Selain kempen itu, beliau berkata, pergerakan itu sedang menganjurkan satu peraduan menamakan bendera parti, yang sehingga kini belum mempunyai nama yang rasmi.

Peraduan ini terbuka kepada semua rakyat Malaysia. Pemenangnya nanti akan dihakimi bukan sahaja pada nama yang dicadangkan, tetapi juga kepada asas di sebalik nama yang dikemukakan. Mereka yang berminat mengambil bahagian boleh menghantarkan cadangan melalui SMS kepada 017-267-0337 ataupun melalui faks di 03-4044-2199 ataupun melalui e-mel ke bendera umno@pemuda.com.my. Tarikh tutup ialah Mei 18. (Lihat Senarai Penyertaan Pertandingan Menamakan Bendera Umno di Laman M@RHAEN)

Mula-mula sekali, usia UMNO bukanlah 60 tahun. UMNO yang didaftarkan pada 11 Mei, 1946 mati tanpa pusara menjelang ulang tahunnya yang ke-42. UMNO yang ada ini telah didaftarkan sejurus mahkamah mengharamkan parti UMNO asal pada 4 Februari 1988. Anak UMNO yang lama itu baru sahaja berusia 18 tahun. Mungkin juga namanya yang sama, tetapi ia merupakan UMNO generasi kedua dan merupakan satu entiti yang berbeza. Kedua, UMNO yang baru berusia 18 tahun itu sepatutnya menganjurkan hari jadinya pada bulan Februari, yakni tiga bulan yang lalu dan bukannya pada 11 Mei.

Kita mesti ingat bahawa mereka yang berjuang dalam UMNO asal, seperti ramai veteran yang ada termasuk mereka yang menjadi Perdana Menteri di negara ini, enggan menganggotai semula UMNO Baru (nama baru UMNO yang dilahirkan itu) dan akhirnya mereka semua mati tanpa menjadi anggota UMNO semula. Orang-orang ini beranggapan mereka bukan menganggotai semula parti UMNO lama, tetapi menganggotai satu parti yang baru. Mereka itu adalah seperti ayah kepada Ketua Pergerakan Pemuda UMNO; Hishamuddin dan Bapa Merdeka telah mengelakkan UMNO Baru dan menganggapnya sebagai satu parti murahan yang menciplak UMNO asli yang sengaja diharamkan dan digulung semata-mata untuk membolehkan musuh-musuh Perdana Menteri disingkirkan daripada parti. Dengan kata lain, sesungguhnya kerja-kerja mengharamkan parti UMNO asal dan mendaftarkan satu parti ciplakan UMNO adalah satu gerakan menghumban anggota parti secara haram.

Kita harus ingat, veteran UMNO termasuk Tengku Razaleigh Hamzah, Musa Hitam, dan Tunku Abdul Rahman telah mencuba mendaftarkan UMNO Malaysia sebaik sahaja mahkamah mengharamkan UMNO. Permohonan mereka telah ditolak dengan alasan nama 'UMNO' itu sudah diambil dan dapat digunakan. Satu minggu selepas permohonan UMNO Malaysia ditolak, Pendaftaran Syarikat telah memperkenankan pendaftaran UMNO Baru. Permohonan UMNO Baru telah dikemukakan selepas permohonan UMNO Malaysia ditolak dan bukannya sebelum kejadian itu. Ini bermakna penolakan UMNO Malaysia berasaskan nama itu tidak lagi boleh digunakan adalah satu pembohongan. Permohonan UMNO Baru telah dikemukakan hanya selepas tarikh itu sejurus permohonan UMNO Malaysia telah ditolak.

Satu perkara penting yang mesti diingatkan di sini ialah UMNO Baru perlu mengemukakan satu permohonan untuk menganggotai Barisan Nasional telah diadakan pada Februari 1988 di PWTC untuk menimbangkan permohonan UMNO Baru. Mesyuarat itu telah dipengerusikan oleh MCA. Mesyuarat Barisan Nasional itu telah membincangkan kemasukan anggota baru. Ini bermakna UMNO Baru adalah satu parti baru dan bukan sama dengan Umno yang asal.

Kemudian, Khairy bercakap mengenai jasa UMNO memperjuangkan agama, bangsa dan negara, mengikut urutan (susunan) berikut. Sejak bilakah perlembagaan UMNO itu diubah di mana agama menjadi objektif pertama parti, dan diikuti oleh bangsa dan negara? Sebenarnya bangsa yang didahulukan, diikuti dengan agama dan negara.

Anda mungkin menganggap ini satu perkara kecil sahaja. Tidak...!!!! Inilah yang menjelaskan apa sebenarnya yang diperjuangkan oleh parti dan apakah objektifnya dan apakah keutamaannya. UMNO tidak pernah meminda perlembagaannya kenapa pula Khairy mampu mengubahnya? Khairy cuba memandai-mandai bersaing dengan PAS dengan menunjuk-nunjuk bahawa objektif utama UMNO ialah agama. Ini tidak benar! Dan kerana itulah UMNO mengagungkan Ketuanan Melayu (semacam Apartheid).

Ini yang terdapat dalam Artikel 3 Perlembagaan UMNO:

FASAL 3: ASAS DAN TUJUAN
UMNO adalah sebuah parti politik yang berjuang mendukung cita-cita kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruah dan martabat bangsa, agama dan negara.

Lagi satu perkara yang amat mudah mereka warwarkan ialah kisah UMNO yang memperjuangkan kemerdekaan Malaya ataupun MERDEKA. Inipun tidak benar. Dalam semua mesyuarat para pemimpin UMNO pada 1940-an dan 1950-an yang mereka adakan dengan pihak British mereka tidak pernah mengemukakan isu kemerdekaan. Walaupun semasa mereka menentang penubuhan Malayan Union pada 1946, soal kemerdekaan tidak pernah dibangkitkan. Orang lain yang sebenarnya memperjuangkan kemerdekaan itu dan mereka semuanya telah ditangkap oleh British dan disumbat dalam penjara. Ada yang dihukum gantung kerana menderhaka. Ada yang ghaib dan didapati mati kemudiannya. Hanya selepas British merasakan bahawa Malaysia sebagai satu jajahan takluknya sudah semakin membebankan mereka dan bahaya negara itu jatuh ke tangan komunis barulah mereka bersetuju dengan kemerdekaan. Hanya selepas British membuat keputusan memberikan kemerdekaan kepada Malaya barulah UMNO mula berani membuka mulutnya.

Inilah satu 'fait accompli' yang diciplak oleh UMNO dan mendakwa bahawa itulah perjuangannya. Gelagat itu adalah sama dengan sikap seseorang yang mendakwa dia yang menyediakan masakan makanan yang sudah dihidangkan di meja makan, sedangkan dia tidak pun pernah masuk dapur dalam hidupnya.

Seterusnya kita telah melihat bagaimana Musa Hitam , yang pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan menentang Mahathir telah melepaskan jawatannya untuk bergabung tenaga dengan Tengku Razaleigh Hamzah dan menubuhkan Tim B. Beliau pernah berkata apabila sesuatu bola sudah menjadi kempis janganlah cuba menendangnya. Bola itu bukan sahaja tidak mahu bergolek jauh tetapi akan mencederakan kaki si penendangnya juga. Dia merujuk kepada serangan bertubi kali yang diarahkan padanya selepas dia diaibkan.

Semasa Rahim Tamby Chik dipaksa untuk bersara daripada jawatan Ketua Pemuda UMNO gara-gara skandal seks dengan seorang gadis bawah umur, dia juga telah diserang oleh Pemangku Pemimpin Pemuda Zahid Hamidi. Seorang panglima perang PAS, Mat Sabu turut mengejek Pemuda UMNO. Ketika dia menghenyak Rahim, Pemuda UMNO telah bangkit mempertahankannya, kata Mat Sabu. Kini Rahim tidak lagi berkuasa Pemuda UMNO yang menghenyak dia pula. PAS tidak berminat mengejek seorang yang tidak lagi berkuasa. Kami berbuat demikian hanya kalau dia berkuasa dan menyalahguna kuasa ataupun melakukan jenayah. Apabila dia sudah tidak lagi berkuasa apa guna menghenyaknya? Hanya Pemuda UMNO yang tidak berhati perut yang berani menghenyak orang yang sudah tidak berkuasa tetapi tidak berani berkata-apa apa semasa dia berkuasa.

Inilah dia apa yang sedang berlaku di Malaysia hari ini. Semasa Dr. Mahathir berkuasa, setiap orang memuji muja dia. Kini dia sudah tidak berkuasa, sesiapa sahaja berani bangkit bercakap mengenainya. Kenapakah orang semacam itu tidak mengutuk Dr. Mahathir semasa dia masih menjadi Perdana Menteri seperti yang kita lakukan terhadap pembangkang? Kenapa baru sekarang sanggup mengutuk beliau setelah dia tidak berkuasa untuk bertindak balas?

Malaysia-Today tidak mengutuk orang yang sudah tidak berkuasa. Mungkin satu ketika dahulu kita juga memang kritis terhadap Dr. Mahathir. Anda boleh baca banyak komen kami sebelum munculnya Malaysia-Today yang disiarkan oleh Laman Web Fee Anwar Campaign. Sejak Mahathir tidak lagi berkuasa, kami tidak lagi jadikan sasaran kritikan kami. Kita tidak menendang orang yang sudah jatuh. Kita cabar dia semasa dia gah dan berkuasa. Kita lakukan kerja itu secara terbuka bukan dengan menggunakan nama samaran dan membaling batu dan menyorok tangan.

UMNO sudah memilih berperang dengan Mahathir. Yang menyeronokkan dalam bab ini ialah orang yang hari ini mengkritik Dr. Mahathir adalah orang yang sama yang menganggap Abdullah adalah seorang 'idiot' (tolol). Mereka menyokong Paklah dan menentang Dr. Mahathir bukan kerana mereka ghairah dengan kegemilangan Perdana Menteri. Mereka menyokong beliau kerana tahu bahawa hanya Paklah yang akan menentukan siapa yang akan menjadi calon dalam pilihan raya umum yang dijangkakan pada tahun hadapan.

Pak Lah sedang membeli sokongan. Dia memberikan geran kepada setiap Anggota Parlimen sebanyak dua juta untuk dana pembangunan dan 10% diberikan sebagai bayaran muka. Jumlah dua juta Ringgit itu tidak bermakna apa-apa. Terdapat 200 anggota Parlimen Barisan Nasional dan mereka mempunyai tabung pilihan raya bernilai RM200 billion untuk digunakan sehingga 2010.

Dr. Mahathir sudah sedar betapa sokongan terhadapnya semakin berkurangan. Paklah membeli semua MP dan panglima perang UMNO. Memang ramai yang sanggup menendang bola kempis kalau mereka dijanjikan satu kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya umum dan beberapa juta sebagai dana pembangunan yang diizinkan secara peribadi oleh Perdana Menteri. Ini membuktikan satu perkara sahaja, betapa setiap pemimpin UMNO boleh dilelong.
Kalau pun Pemuda UMNO betul berani seperti yang mereka lagakkan, cubalah buat laporan polis terhadap Dr. Mahathir dan tuduh dia kerana rasuah. Buatlah kepada Dr. Mahathir apa yang telah dilakukan olehnya terhadap Anwar. Buatlah tuduhan itu sekarang ataupun tutup mulut dulu sahaja!!
posted by jasindaily online @ 6:11 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com