Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Kenapa Pula Iran Tidak Wajar Memiliki Senjata Nuklear?
Tuesday, May 09, 2006
Tatkala kuasa politik antarabangsa mencari rembatan maut akan perkembangan senjata nuklear Iran, amat sedikit perhatian yang diberi terhadap Amerika dan British yang telah berjasa besar dalam penciptaan krisis ini ataupun apa langkah yang bakal diambil Israel untuk menjadikan keadaan itu lebih merumitkan.

Kebencian Iran terhadap Barat bukanlah terjadi secara spontan dari retorik Imam yang radikal sahaja. Ianya tumbuh dari apa yang rakyat Iran lihat sebagai hipokrasi sebahagian anggota masyarakat nuklear dunia, serta campurtangan AS dan UK dalam hal ehwal dalaman Iran lebih dari setengah abad. Iran memang merbahaya, namun British dan Amerika telah menjadikan mereka begitu. Dan situasinya jauh lebih buruk dari yang terpamir di depan mata.

Sejurus selepas Perang Teluk tahun 1991, Jerman telah memberi dua buah kapal selam kelas Dolphin berkuasa diesel kepada Israel. Kerajaan Israel telah bersetuju membeli kapal selam ketiga pada harga yang amat murah. Pada November 2005, Jerman telah mengumumkan yang ia telah menjual dua buah lagi kapal selam kepada Israel pada harga $1.2 billion (£660m).

Para penganalisa pertahanan telah mencadangkan yang bot kelas Dolphin itu merupakan lonjakan besar akan keupayaan Israel dalam melancarkan serangan dari laut sekiranya sistem pertahanan daratnya telah dihancurkan oleh senjata nuklear musuh. Malangnya, doktrin Bush akan serangan pre-emptif telah pun bertapak secara geopolitiknya: Israel dan Presiden Amerika tidak akan menunggu sehingga musuh melepaskan tembakan pertama mereka.

Pada awalnya, Israel telah dijangkakan untuk mempersenjatai armada kapal selamnya dengan misil popeye jarak dekat keluarannya sendiri yang membawa kepala letupan konvensional. Sekurang-kurangnya tiga penerbitan arus perdana di AS dan Jerman telah mengesahkan yang kapal-kapal tersebut telah dilengkapi dengan misil Harpoon buatan Amerika dengan berkepala nuclear. Setiap Dolphin itu membawa 24 buah misil.

Walaupun Israel belum lagi menerima dua buah kapal selam baru, ketiga-tiga buah kapal yang sedia ada dalam armadanya mempunyai potensi melancarkan 72 buah Harpoon. Stratfor, syarikat perniagaan perisikan Texas mendakwa yang Harpoon telah direka bukan setakat menjejak sasaran bersais kapal di laut bahkan juga boleh dipasang dengan sistem panduan yang lain.

Menurut wartawan ketenteraan bebas Gordon Thomas ianya sudah pun berlaku. Beliau telah melaporkan yang Harpoon kini telah pun dilengkapi dengan perkakasan ''over the horizon'' dari pengeluar AS bagi membeuatkan ia sesuai digunakan menyerang kemudahan nukelar Iran. Oleh kerana Teluk Parsi cetek airnya ini membuatkan kapal selam Israel mudah dikesani, dua darinya telah dilaporkan meronda di perairan dalam Teluk Oman, dalam jangkauan sasaran Iran.

Sekiranya Israel menghalakan senjata nuklear buatan AS kearah Iran, kedudukan pemimpin besar Negara itu, Ayatollah Ali Khamenei, menjadi lebih kuat disokong rakyatnya. Walaupun hakikatnya Israel telah membangunkan bahan nuklear sejak tahun 1958, Negara itu tidak pernah mengaku secara rasmi yang ia memiliki senjata nuklear. Para penganalisa menganggarkan yang Israel adalah kuasa nuklear kelima terbesar di atas bumi dengan kebanyakan teknologi sistem penghantarannya dibiaya oleh pembayar cukai AS. Bagi menyulitkan lagi usaha diplomatic yang sedang berlangsung, Israel sepertimana Pakistan dan India telah enggan menandatangani Nuclear Non-Proliferation Treaty walaupun ketika ia berkeras dalam khutbah antarabangsanya betapa Iran mesti disekat dari memperolehi apa yang sudah pun dipunyai Israel.

Sebelum Ariel Sharon disungkup masalah kesihatan, Der Speigel (akhbar Jerman) telah melaporkan betapa mantan PM Israel itu telah mengarahkan perkhidmatan perisikan Negara itu Mossad menyusup ke Iran dan mengenalpasti kemudahan nuklear untuk dimusnahkan. Jurnalis Seymour Hersh juga telah menulis betapa tentera AS sudah pun menyusup masuk ke dalam Iran memilih sasaran serta menjalankan kerja-kerja kotor bagi mewujudkan kekacauan politik. Ianya adalah taktik sama yang telah digunakan oleh AS dan UK lebih dari separuh abad lalu yang telah mendorong kita ke kancah nuklear semasa.

Dalam tahun 1953, Kermit Roosevelt telah mengepalai CIA dalam penyingkiran Mohamed Mossadeq, Perdana Menteri Iran yang dipilih secara demokrasi. Melayani akan perjuangan demi kepentingan umum yang telah ditindas di bawah pengaruh penjajah British, Mossadeq telah merancang untuk memiliknegarakan telaga minyak yang mewah dalam negaranya.

Dengan tudingan perisikan British, CIA melakukan pengeboman strategik serta ugutan politik terhadap pemimpin agama yang menjadi asas kepada penyingkiran Mossadeq. Shah Reza Pahlevi, boneka yang tali-temalinya digerakkan dari Downing Street dan Washington, telah menjadi diktator kejam yang kemudiannya memberi kemudahan kepada syarikat minyak multinasional akan capaian dalam simpanan minyak Iran. Lebih suku abad kemudiannya, rakyat umum Iran bangkit memberontak, memanggang Shah Iran sehingga cabut lari di malam hari, serta menobatkan Ayatollah Ruhollah Khoemeini.

Iran memiliki kekuatan yang perlu bagi mencipta pertelagahan hari ini dengan Barat. Termasuk anggota simpanan, tentera Iran mempunyai 850,000 anggota- cukup untuk menghadapi pasukan tentera Amerika yang terkucil di Iraq, walaupun AS menghantar pasukan simpanannya. Pehak Iran turut memiliki misil permukaan -udara dengan jarak jangkauan 1,500 batu dan mampu membawa kepala peledak nuklear.

Amerika tidak boleh menceroboh dan menduduki Iran. Tindakbalas Iran kemungkinannya ialah dengan menceroboh selatan Iraq yang didiami sepertimana Iran oleh puak Shiah yang mungkin mendaftar berjihad untuk menghuru-harakan lagi Iraq. Juga terdapat laporan yang mengatakan adanya ribuan kemudahan nuklear bawah tanah serta pengempar gas uranium di Iran, dan adalah mustahil untuk kesemuanya itu dimusnahkan. Namun pehak Israel mungkin sanggup mencubanya. Serangan Israel keatas Iran akan memberi sedikit kelapangan bernafas politik Bush di negaranya. Presiden boleh berterusan berdebat yang Israel berhak mempertahankan dirinya.

Bagaimana jika tindakan Israel itu akan membahayakan Amerika? Israel tidak boleh menyerang tanpa Amerika menjadi sekongkolnya. Jet-jet Israel perlu terbang membelahi ruang udara Iraq yang tentu sahaja memerlukan keizinan AS. Dan misil Harpoon buatan Amerika akan menjadi kepala peledak menghentam Iran. Ini tentu sahaja akan meletupkan kemudahan nuklear Iran sekaligus melancarkan tentera pengganas Iran ke dunia Barat.

Namun George Bush masih lagi tanpa legasi presiden yang boleh dibanggai.

Mangkuk hayun ini mungkin sanggup mengambil apa jua risiko untuk menempatkan namanya dalam sejarah sebagai insan yang berjaya menghentikan impian Iran dari memiliki senjata nuklear. Apa yang lebih ditakuti ialah bedebah ini menjadi orang pertama yang menarik pemicu nuklear sejak Hiroshima dan Nagasaki- lantas tempatnya akan pasti terpahat dalam buku sejarah.

James Moore is the author of three books about the Bush administration. His latest, 'The Architect', will be published in September by Random House of New York.
posted by jasindaily online @ 6:07 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com