Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
PAK LAH Perdana Menteri Satu Penggal - maklum balas
Tuesday, May 09, 2006
Perlantikan Pak Lah adalah kerana TEORI 'RAHMAN' yang digunakan oleh pemimpin-pemimpin UMNO sejak dahulu. Akibat taksub teramat sangat, maka pemimpin menjadikan teori ini sebagai satu syarat dalam perlantikan pemimpin-pemimpin negara.

BAGAIMANA BELIAU DILANTIK?
Trajedi perlucutan jawatan Anwar Ibrahim, menimbulkan keraguan di atas teori tersebut, lalu perlantikan Abdullah Ahmad Badawi mengembalikan kepercayaan bahawa ia masih lagi diguna pakai. Kemungkinan besar ini adalah merupakan salah satu alasan perlantikan Pak Lah sebagai Perdana Menteri.

Persoalan disini, adakah Pak Lah sememangnya tersenarai atau beliau sekadar pemain simpanan yang menunggu masa untuk dikeluarkan? Karektor Pak Lah lebih kurang serupa dengan sikap Allahyarham Ghafar Baba. Manusia seperti ini, tidak boleh memimpin Negara dan kelayakan mereka hanyalah sebagai pak angguk dan pak turut kepada pemimpin nombor 1. Berceramah dikampung-kampung dan menggunakan bahasa kampung. Tetapi Mahathir tiada pilihan lain. Dengan jolokan 'cucu ulamak' ia mungkin dapat mengubati perasaan rakyat yang terluka akibat pemecatan Anwar Ibrahim.

Tetapi Pak Lah yang dilantik hanya sekadar syarat dan apabila tibanya waktu dan ketika, beliau perlu meletakkan jawatan secara hormat. Dan ini akan berlaku di dalam tempoh yang terdekat untuk memberikan laluan kepada Najib Razak pula.

MUSLIHAT PAK LAH
Akibat pemerintahan Mahathir yang semakin tidak popular. Pak Lah dapat menyeimbangkan keadaan dengan kemunculan beliau dengan 'Anti-Rasuahnya'. Sikap ini seperti ini adalah jelas bersententang dengan sikap PM sebelumnya dan rakyat berjaya diubah hati mereka untuk kembali menyokong perjuangan dan perlantikan beliau. Semangat beliau itu rupakan hanya lah senjata untuk mengembalikan kepercayaan rakyat dan tidak lebih dari itu. Selepas penangkapan ikan-ikan bilis, semangat itu semakin pudar dan penglibatan menantunya memberikan tanggapan yang berlainan. secara tidak langsung ia menjelaskan bahawa beliau adalah tidak ubah seperti pemimpin yang lain juga.

Untuk terus menjadi Perdana Menteri, beliau berhadapan dengan Pilihanraya yang terdekat, yakni pada tahun 2004. Akibat kepercayaan rakyat yang sudah luntur dan semakin hancur, beliau tiada mempunyai pilihan lain kecuali menggunakan 'Islam Hadhari' untuk mengambil hati rakyat yang semakin ramai beralih arah menyokong PAS. Sekali lagi rakyat tertipu dan dalam pilihanraya 2004, beliau memenanginya dengan majoriti yang agak tinggi. Kemenangan akibat penipuan oleh SPR dan bantuan hantu-hantu yang pulang kerumah untuk mengundi.

ISYARAT AWAL
Pak Lah tidak lama menjadi Perdana Menteri. Ini adalah kerana beliau sesungguhnya tidak layak dengan tanggung-jawab yang besar ini. Beliau mempunyai tarikh tamat yang terlekat di dahi beliau. Sepeti botol makanan yang ada tarikh luputnya. Namun beliau tidak terkecuali untuk menyapu bersih peluang yang ada didepan mata. Peluang ini diambil dengan menggunakan khidmat menantu beliau Khairi. Kekukuhan fakta pemberhentian awal Pak Lah adalah merujuk sikap Khairi yang cuba memonopoli peluang yang ada secara gelojoh. Sikap terburu-buru beliau seakan menunjukkan bahawa beliau sudah tiada masa dan peluang yang ada perlu disapu secepat mungkin.

Semua pemimpin tahu, akan sikap Khairi ini namun mereka mendiamkan diri dan kekadang memberi sokongan kerana semua tahu bahawa hanya inilah masa bagi beliau bertindak sedemikian.

ISYARAT DARI MENTERI
Najib tahu akan kondisi Pak Lah sebagai Perdana Menteri, tetapi beliau harus bersabar kerana masa dan ketika akan tiba. Pak Lah bukan lah tandingannya dan apabila masalah datang bertali arus, Pak Lah akan melangkah pergi dan Najib perlu menunggu sehingga Pak Lah mengah sendiri. Terkapar-kapar dan tidak bernafas.

Beliau sendiri tidak hormat akan perlantikan Pak Lah kerana beliau rasakan beliau adalah lebih bijak dari Pak Lah dan Pak Lah bukanlah saingan baginya. Kerana itu Najib memandang remeh atas apa yang Pak Lah cuba laungkan di dalam pemerintahan.

Sebagai contoh, istilah 'ISLAM HADHARI' dan CEMERLANG, GEMILANG dan TERBILANG. Najib tidak pernah menggunakan ayat-ayat tersebut di dalam ucapan beliau. Ini jelas menunjukkan bahawa tiada persetujuan diantara mereka dan baru-baru ini dalam Najib menerima surat perletakan jawatan Shahrir Samad, lagi sekali Pak Lah memberikan pandangan yang berbeza.

Najib mempunyai ramai penyokong kuat. Beliau adalah raja dikalangan angkatan muda. Sikap tidak bersetuju dengan Pak Lah juga menjadi ikutan kepada menteri-menteri yang lain dan sikap ini tidak ditonjolkan secara terang-terangan bimbang diketahui ramai. Khir Toyo, tidak dapat bersembunyi dari komplot ini kerana beliau adalah menteri yang sering menjadi tumpuan Pak Lah. Pelbagai kutukan diterima sejak Pak Lah memerintah, tetapi beliau tidak langsung mengambil hati malah tersenyum sendiri.

Beliau tahu bahawa masa Pak Lah akan tiba dan itu janji Najib. Dan kerana jaminan tersebut, Khir Toyo rasakan bahawa beliau masih ada peluang untuk terus menjadi MB dan saingan dari bekas Menteri di dalam Negeri, Noh Omar yang jelas menjadi orang kuat Pak Lah tidak lagi bisa meracun lagi.

KESIMPULAN
Pak Lah tidak lama, begitulah kesimpulannya. Namun peluang yang ada perlu dicapai dan disapu secepat mungkin. Perletakan jawatan Pak Lah akan menjadi reality dan pastinya Najib akan gelak besar kerana tidak lama lagi beliau akan menjadi naga yang besar untuk merebut peluang yang lebih besar.

Malang bagi rakyat, walau siapa pun yang memerintah, selagi masih kerajaan UMNO, ia akan tetap serupa. Perlantikan Najib tidak akan membawa sebarang perubahan malah beliau adalah lebih teruk dari PM sebelumnya.

Permainan politik ada dimana-mana, dan pastinya rakyat akan menjadi mangsa dalam percaturan dan permainan politik yang ada. Rakyat perlu berubah dari konsep yang diguna pakai. Rakyat tidak mahu tahu akan TEORI RAHMAN tetapi rakyat perlu tahu adakah masa depan untuk mereka. Rakyat tidak mahu kemajuan yang akan membawa mereka ke alam kesengsaraan. Dengan kerjasama SPR dan pihak POLIS, nampaknya Malaysia tidak ke mana kecuali ke lembah kehancuran yang lebih dahsyat. Rakyat tahu siapa Najib tetapi apakan daya, terlalu ramai yang masih lagi beku otaknya dan benak hatinya.

Kehadiran Najib kelak akan sedikit membuat perubahan dalam erti kata sebenar. Segala kepincangan di dalam pemerintahan Pak Lah ketika ini, akan cuba dibaiki. Beliau tidak banyak merancang ketika ini, kerana segala-galanya akan diluah apabila beliau dilantik sebagai PM kelak.

Tetapi taktik Mahathir atas perlantikan PAK LAH adalah lebih untuk menyeimbangkan pemerintahan Malaysia. Dari pemimpin yang hebat (Mahathir), ke pemimpin yang lemah (Pak Lah) dan kembali kepada kepimpinan yang sedikit baik (Najib). Namun jika diteliti, semuanya hancus dan tidak boleh diguna pakai. Perlu dihapuskan dan digantikan dengan produk baru yang lebih relevan dengan keadaan kemajuan dunia sejagat hari ini. Sehingga berjumpa lagi.
posted by jasindaily online @ 6:17 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com