Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
BPR diminta siasat Ahli Parlimen Jasin
Monday, May 15, 2006
JASIN: Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) yang diketuai oleh Ketua Bahagiannya, Shamsul Iskandar Mohd Akin meminta agar Badan Pencegah Rasuah (BPR) membuat siasatan ke atas Ahli Parlimen Jasin, YB Datuk Mohd Said Yusof atas pengakuan beliau yang cuba mengganggu tugas Jabatan Kastam dan Eksais Diraja Malaysia (KDRM).
Menurut Shamsul yang juga seorang peguam berkata, perlakuan Ahli Parlimen tersebut jelas bercanggah dengan Akta Rasuah 1967 dan Kanun Keseksaan kerana mencampuri urusan pihak berkuasa dengan sengaja.Mengikut Seksyen 15 akta tersebut, seseorang boleh dihukum atas kesalahan 'salahguna kuasa oleh pegawai Kerajaan'.
Shamsul berkata, laporan itu dibuat di bawah Seksyen 15 Akta Anti Rasuah 1997 yang boleh membawa hukuman penjara dan denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.Laporan tersebut dibuat di Pejabat BPR Melaka 9 Mei lepas dan diterima oleh pegawai yang hanya mengenali dirinya sebagai Ahyat.
Beliau menerima laporan tersebut dan memberitahu akan membuat tindakan susulan terhadap kes itu.
Shamsul juga melampirkan keratan-keratan akhbar bertarikh 4 Mei bertajuk 'MP ask to close one eye' dan dan 5 Mei bertajuk 'MP Jasin admit I'm the one' yang masing-masing merujuk kepada isu Mohd Said yang mengakui meminta KDRM "menutup sebelah mata" dalam kes import kayu bergergaji di Melaka.
Agensi berita itu melaporkan, Mohd Said membuat pengakuan secara terbuka mengakui bahawa beliau ada bertemu dengan pihak KDRM Melaka untuk berbincang mengenai isu rampasan kayu di Pelabuhan Sungai Linggi dan Sungai Rambai baru-baru ini, atas kapasitinya sebagai seorang wakil rakyat."Berdasarkan dua laporan akhbar The New Straits Times, kami mendapati BPR sudah mempunyai asas yang kuat untuk menyiasat Mohd Said," katanya selepas menyerahkan laporan kepada pegawai BPR Melaka di pejabat berkenaan.
Menurut Shamsul lagi, kesalahan yang dilakukan oleh Mohd Said lebih serius daripada yang dilakukan oleh bekas Timbalan Perdana Menteri, Dato Seri Anwar Ibrahim yang dikenakan hukuman penjara enam tahun atas tuduhan penyalahgunaan kuasa semasa memegang jawatan dalam kerajaan.
KeADILan Bahagian Jasin sebelum ini telah pun membuat laporan polis pada 5 Mei yang lalu 2006 (Rpt 656/06) di Ibu Pejabat Polis Daerah Jasin berkaitan dengan isu yang sama terhadap Ahli Parlimen tersebut.Dalam pertemuannya dengan wartawan selepas menghantar laporan tersebut, Shamsul berkata, selain daripada mahu BPR telus dalam menjalankan siasatan mereka, KeADILan juga menggesa Mohd Said mengambil langkah meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen seperti yang dilakukan oleh Pengerusi Kelab Ahli-ahli BN (BNBBC) Datuk Shahrir Samad."
Dari segi moral, tindakan Mohd Said salah dan beliau perlu bertanggungjawab iaitu dengan meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen," katanya lagi.
Sebelum ini, Presiden KeADILan, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail mengeluarkan kenyataan pada 6 Mei lalu yang menyifatkan Perdana Menteri Abdullah Badawi tidak tegas dalam membuat keputusan berhubung dengan kes Said.
posted by jasindaily online @ 4:28 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com