Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Kes Datuk Mohd Said semakin panas
Tuesday, May 16, 2006
Kedudukan Ahli Parlimen Jasin Datuk Mohd Said Yusof dalam keadaan 'panas' kerana dua laporan kepada Badan Pencegah Rasuah telah dibuat terhadapnya. Pada 9 Mei, Ketua Bahagian Jasin, Parti Keadilan Rakyat, Shamsul Iskandar Md Akin telah menyerahkan laporan kepada pegawai BPR, dan 11 Mei Setiausaha Agong DAP, Lim Guan Eng pula menyerahkan satu lagi laporan kepada BPR

Datuk Mohd Said bin Yusof telah menyalahgunakan kuasanya dengan meminta Jabatan Kastam dan Eksais untuk "tutup sebelah mata" dalam penguatkuasaan undang-undang. Beliau telah bertindak demikian, atas kepentingan peribadi. Beliau telah meminta Jabatan Kastam dan Eksais pada 14 April 2006 untuk "tutup satu mata" berkaitan dengan balak bergergaji syarikat tertentu yang telahpun dirampas dan melebihi had yang dibenarkan.

Perbuatannya amat memalukan dan sebagai seorang Ahli Parlimen yang merupakan penggubal undang-undang, meminta jabatan kerajaan "tutup sebelah mata" semasa menguatkuasakannya.

Pada awalnya Datuk Said menyatakan beliau hanya membantu sebuah syarikat dalam kawasan pilihan rayanya yang menghadapi masalah balak bergergaji yang dirampas.

Namun, pada 10 Mei, beliau mengakui bahawa salah satu syarikat yang bertanggungjawab membawa masuk balak tersebut adalah Binyu Sof Enterprise, di mana beliau mempunyai kepentingan. Ini bercanggah dengan kenyataan beliau pada 5 Mei 2006 dalam New Straits Times, Datuk Mohd Said menyatakan beliau tidak ada seberang kepentingan dalam agen syarikat yang membawa masuk balak bergergaji berkenaan.

Menurut Lim, carian yang dibuat dalam Suruhanjaya Sekuriti Malaysia ke atas syarikat Binyu Sof Enterprise, membuktikan Datuk Mohd Said berbohong bila berkata, dia tidak ada kepentingan dalam syarikat terbabit kerana beliau adalah pemilik tunggal Binyu Sof Enterprise. Alamat cawangan syarikatnya adalah sama dengan alamat rumahnya di 676-A, Batu 2 ½, Padang Temu, 75050 Melaka.

Sekarang Datuk Mohd Said menyatakan beliau adalah pemilik tunggal dan berdolak-dalik dengan menyatakan beliau tidak pernah menyembunyi kepentingannya.

Dalam masa 5 hari, dari kenyataannya yang tidak ada kepentingan telah bertukar kepada ada kepentingan. Beliau mungkin bukan pemilik balak bergergaji yang dirampas, tetapi beliau mengakui syarikatnya adalah agen yang menguruskannya.

Lim menegaskan bahawa perkara sedemikian jelas telah menyalahi dan melanggar lunas dan peruntukan Akta Pencegahan Rasuah 1997 kerana Datuk Mohd Said telah cuba mempengaruhi sebuah jabatan kerajaan daripada menguatkuasakan undang-undang demi faedah dan manfaat peribadi khususnya seksyen 14 dan 15. Seksyen 16 memperuntukkan hukuman penjara sekurang-kurangnya 14 hari dan maksima 20 tahun serta denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mana-mana yang lebih tinggi. Oleh itu, perkara tersebut adalah satu kesalahan serius yang harus disiasat dan diambil tindakan oleh BPR.

Dalam perkembangan lain, bekas Pengerusi Kelab Ahli-ahli BN (BNBBC) Datuk Shahrir Samad.telah menyatakan BN dan UMNO harus bertindak ke atas Ahli Parlimen Jasin Datuk Mohd Said Yusof selepas mengakui bahawa Binyu Sof Enterprise dimilikinya

Datuk Shahrir berkata sungguhpuh beliau dikatakan telah menyalahi peraturan BN di Parlimen, sekarang beliau dibuktikan betul.

Datuk Shahrir telah dipaksa letak jawatan sebagai Pengerusi BBC kerana menyokong usul yang dibentangkan oleh Ketua YB Lim Kit Siang bahawa laporan New StraitsTimes mengenai campurtangan Ahli Parlimen dalam tugas Jabatan Kastam danEksais dirujukkan kepada Jawatankuasa Hak Dan Keistimewaan.

Sungguhpun Perdana Menteri telah menyatakan, tidak elok seorang Ahli Parlimen campurtangan dalam urusan sesebuah jabatan kerajaan, Majlis Tertinggi UMNO telah membincangkan kes ini dan membuat keputusan "tidak ada kes". Jelas sekali keputusan "tidak ada kes" oleh UMNO dan Perdana Menteri adalah salah dan kini terpulanglah kepada BPR untuk membuktikan kewibawaannya sebagai agensi yang bebas, cekap dan amanah dengan mengambil tindakan ke atas Ahli Parlimen Jasin yang jelas melanggar undang-undang
posted by jasindaily online @ 6:56 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com