Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Mahathir, Ku Li dan Anwar perlu bersemuka
Friday, May 19, 2006
Mutakhir ini, senario politik negara banyak diwarnai bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad yang dilihat vokal menyatakan kritikan ke atas kepimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Malah, dalam beberapa isu seperti isu 'jambatan bengkok', isu Permit Impot (AP) dan isu kebebasan akhbar, Tun Mahathir yang pernah menjadi Menteri Kewangan dilihat berhujah mengalahkan hujah pembangkang.

Semuanya diutarakan atas asas kepentingan rakyat dan negara meskipun ada pihak mendakwa Mahathir cuba mengambil kesempatan menyatakan kritikan atas kepentingan peribadi.

Di celah-celah kritikan Mahathir itu, politik tanah air juga tidak sunyi dari kritikan yang agak senada dengan Mahathir dalam sesetengah isu yang diutarakan dua tokoh yang pernah menjadi Menteri Kewangan iaitu Dato' Seri Anwar Ibrahim (bekas Timbalan Perdana Menteri) dan Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li).

Kepentingan rakyat, bangsa Melayu, kedudukan bahasa Melayu dan kesaksamaan pengagihan kekayaan, isu dalam Umno turut menjadi 'buah mulut' tokoh-tokoh ini.

Duduk semeja bincang isu rakyat

Mengulas isu itu Pengerusi Institut Pengembelengan dan Pembangunan Komuniti (Impak), Haji Mahfuz Omar menyeru tiga tokoh ini duduk semeja membincang soal kepentingan bangsa dan negara yang hebat diperkata oleh mereka.

"Saya cukup optimis jika tiga tokoh ini bertemu untuk membincangkan isu berkepentingan rakyat, ianya akan membawa satu lonjakan kepada usaha merubah kelesuan kepimpinan negara yang ada hari ini," katanya ketika mengadakan sidang media di Taman Melewar hari ini.

Meskipun tiga tokoh ini dahulunya pernah berdepan dengan masalah peribadi dan politik antara satu sama lain, tetapi dalam senario politik dan pentadbiran negara hari ini, tiga tokoh ini perlu melupakan soal pertindihan itu demi kepentingan rakyat, kata Mahfuz.

Mahfuz juga memberitahu wartawan bahawa beliau sendiri akan berusaha untuk bertemu dengan tiga tokoh ini bagi menyampaikan idea supaya kesemuanya bertemu bagi membincang isu rakyat, katanya.

"Kepentingan rakyat seharusnya menjadi asas penting kepada kesemua buah fikiran yang disampaikan tiga tokoh ini dalam kritikan mereka.Justeru untuk merealisasikannya, satu usaha sepadu tiga tokoh ini dan pertubuhan yang mahu duduk semeja perlu digembeleng," katanya.

Mahfuz mahu jumpa Tun Dr Mahathir

Terdahulu sebelum itu, Mahfuz turut menyatakan hasrat untuk bertemu dengan Mahathir dalam masa terdekat, malah surat menyatakan hasrat itu akan diserah kepada bekas Perdana Menteri itu hari ini, katanya.

Beliau berharap dapat bertemu dengan Mahathir atas nama NGO bagi membincangkan beberapa isu yang menyentuh hak rakyat yang di ketengah bekas pemimpin Umno itu, katanya.

Bagaimanapun beliau menolak dakwaan bahawa pertemuan itu ada kepentingan politik, sebaliknya beliau menyokong usaha dan hujah Mahathir dalam isu-isu membabitkan hak rakyat mutakhir ini.

"Meskipun di zaman Mahathir dahulu keadaan amat berbeza, tetapi saya rasa bekas Perdana Menteri itu hari ini benar-benar berubah dan mahu melaksanakan perubahan lebih-lebih lagi melihat kelemahan pentadbiran Abdullah yang merugikan rakyat," katanya.

Sementara itu semasa ditanya mengenai pembabitan PAS dalam isu pertemu ini beliau berkata, ianya tiada kena mengena dengan PAS tetapi tidak salah jika PAS terlibat kerana dasar PAS yang terbuka mengenai kepentingan rakyat.

Saya rasa PAS tetap akan menyokong sebarang agenda perubahan yang membawa kebaikan kepada rakyat dan pembaikpulihan demokrasi, katanya
posted by jasindaily online @ 6:19 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com