Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
WPA 1: Langkah menteri WP dipuji, tetapi isu belum terjawab
Wednesday, May 17, 2006
KUALA LUMPUR, 17 Mei (Hrkh) - Tindakan Menteri Wilayah Persekutuan, Dato' Zulhasnan Rafique memulangkan semula nombor plat pendaftaran kenderaan WPA 1 wajar dipuji bagi mengelakkan kontroversi selepas pendedahan isu itu dalam Harakah keluaran terbaru tetapi ia didakwa belum mampu melerai pelbagai persoalan berhubung pemberian plat nombor istimewa kepada 'orang besar'.

Beberapa pembaca yang menghubungi Harakahdaily pagi ini berikutan laporan akhbar harian yang menyatakan Zulhasnan memulangkan semula nombor plat kontroversi itu kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), bagaimanapun mempertikaikan penjelasan jabatan berkenaan yang mengeliru dan mencetuskan kontroversi. Mereka berkata, usaha JPJ untuk menjelaskan kedudukan isu tersebut selepas pendedahan

Harakah hanya memburukkan keadaan kerana pihak berkenaan hanya menyatakan Zulhasnan mendapat nombor plat itu secara percuma sedangkan tendernya secara terang dipamerkan di papan kenyataan JPJ Wilayah Persekutuan.

Pembaca berkenaan mendakwa isu itu tidak selesai sebagaimana didakwa JPJ kerana ia hanya membabitkan satu kes sedangkan ramai lagi pemimpin tertinggi negara masih menikmati kemudahan mendapatkan nombor plat istimewa itu.

Mereka berkata tindakan sama patut dilakukan oleh menteri-menteri lain seperti Menteri Besar Perlis yang didakwa berjaya dalam tender mendapatkan nombor plat istimewa - RG 1, RG 9, RG 12 dan RG 17.

Ketua Pengarah JPJ Wilayah Persekutuan, Amir Abd Hamid baru-baru ini dalam satu kenyataan akhbar menjelaskan bahawa
nombor plat WPA 1 diberikan percuma kepada menteri terbabit dengan harga tender RM60,780 adalah melalui peruntukan Kabinet.

Kekeliruan berkaitan tender nombor ini kemudian diulas oleh Harakahadaily bertarikh 15 Mei 2006 termasuk
pandangan bekas Ketua Pengarang The New Straits Times Press (NSTP), Dato' A Kadir Jasin.

Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub yang berada di Sarawak ketika dihubungi pagi tadi bagi mengulas ini, berkata tindakan pemulangan nombor ini dibuat agar kontroversi ini tidak berpanjangan.

Katanya: "Ini mungkin membuktikan bahawa ada unsur-unsur kontroversi seperti rasuah, penyalahgunaan kuasa dan perkara perlu disiasat dengan lebih telus lagi.JPJ perlu menjawab kekeliruan ini dengan memberi kenyataan rasmi berikutan pemulangan nombor terbabit dan menjelaskan lebih tepat kaedah sebenar menteri mendapat nombor istimewa secara percuma," katanya.

Harakahdaily berusaha beberapa kali mendapatkan maklumat lanjut daripada JPJ Wilayah Persekutuan tetapi gagal akibat talian telefon tidak dijawab di bahagian Ketua Pengarah JPJ.
posted by jasindaily online @ 7:31 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com