Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Bila wanita sonsangkan fitrah
Friday, May 19, 2006
Memang fitrah manusia ni kalau di sonsangkan maka rasalah bahangnya. Lelaki tulin dan maskulin, memang fitrahnya tak betah duduk di rumah. Begitu juga wanita, fitrahnya di rumah. Tapi suasana berubah,kini ada wanita yg 'hampir biul' bilan duduk rumah, lebih2 yg dah biasa kerja. [tak semua]

Jadi pada saya , yg pertama sekali menolak fitrah ialah wanita. Ini terbukti dengan adanya gerakan woman liberation. Dengan adanya gerakan itu disokong oleh bebrapa pergerakan wanita dan ibu ibu yg mula dan telah lama menuntut hak2 persamaan dari segi pelajaran dan kerjaya, maka kini wanita telah berdiri tak sama tinggi dan duduk tak sama rendah dengan dengan lelaki.

Cuma fasa kedua bagi arus penyonsangan ini berlaku kini dipihak lelaki pula. Mereka pula nak menyongsangkan fitrah dari keluar berkerja kepada duduk rumah menggantikan tugas para wanita. Oleh kerana fenomena ini baru , maka penyonsangannya nampak ketara... ramai yg memberi maklumbalas akibat kejutan budaya yang bakal menjadi lazim akhirnya. Ia akan menjadi lazim Lazim selazim wanita kini yg keluar bekerja.

Kini penyonsang fitrah wanita yg dulunya janggal sudah menjadi lazim. Malah ramai yang akan kehairanan bila wanita duduk rumah tak nampak keluar berkerja. Lebih2 jika wanita itu masih diperingkat usia mampu bekerja, selalunya soalan lazim akan diajukan... tak kerja ker?. Kalau jawapnya tidak, wajah kehairanan akan menyeliputi si penyoal. Tentu otot2 kepala mereka bekerja keras mencari jawapan,bagaimana wanita ini menyara diri atau bagaimana suaminya menyara tanpa bantuan dia?

Malah dalam rencana Dr Tuah Iskandar di satu majalah, dikeluarkan satu masalah yg diajukan kepadanya oleh surirumah yg tak berkerja. Beliau mengadu sedang dalam dilema kerana suaminya ingin berkahwin lain atas alasan dia tidak bekerja. Wanita itu menjadi bingung kerana suaminya dahulu memilih dirinya dalam keadaan waras dan memang tidak mahu isteri bekerja. Sekarang bila nak kawin lain, bagi alasan isteri tak bekerja... aduh tentu naik sewel si isteri itu cuba memahami fenomena perubahan persepsi suaminya.

Jadi tuan/puan yg berfikir, tak usahlah kita merasa gusar dengan fenomena lelaki duduk rumah tu. Jika wanita susah selesa bekerja kenapa kita nak pertikaikan lelaki jadi surarumah. Bukankah kita (kaum wanita) sudah meredhoi penyonsangan fitrah wanita tinggal di rumah. kenapa sekarang kita nak pertikaikan lelaki menyongsangkan fitrah mereka sebagai pencari reqki. Pokoknya ada persefahaman dan saling terima keadaan.
posted by jasindaily online @ 7:28 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com