Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Pak Lah Berlunak dengan IFC tapi keras dgn rakyat.
Sunday, May 21, 2006
Bukan main bagus lagi nasihat Pak Lah kepada IFC supaya berhati-hati berbincang, dengan lain-lain perkataan supaya umat Islam tidak terasa hati atau cemburu bila peruntukan-peruntukan syariah mula dipertikaikan. Mentang-mentang anaknya ada dalam SIS lalu mereka yang anti-syariah ini harus dilayan dengan lembut begitu rupa. Sampai hati Pak Lah bersekongkol dengan anasir-anasir anti-Islam sampai lupa akan tanggung jawabnya yang paling besar sebagai ketua negara iaitu menjaga agama.

Pak Lah, masa untukmu hanya tinggal dalam bilangan jari. Ayuh rakyat sekalian, kita perlukan pembela agama, bukannya pengkhianat seperti Pak Lah. Mengapa beliau begitu lunak dengan IFC bila perhimpunan mereka direstui sedangkan perhimpunan rakyat yang bersuara membantah kenaikan harga minyak ditangani dengan keras. Mari bersama menyumbang untuk jatuhkan Pak Lah kerana ini adalah jihad menjatuhkan toghut.

Forum Antara Kepercayaan tidak diharamkan -PM Kerajaan tidak bercadang untuk mengharamkan Forum Antara-Kepercayaan yang pada hari Ahad lalu terpaksa dihentikan ketika berlangsung di Pulau Pinang kerana berlaku demonstrasi membantahnya. Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata ini kerana ia tidak melanggar undang-undang.

Beliau yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri juga menafikan dakwaan bahawa polis telah bertindak membatalkan forum itu, sebaliknya hanya meminta ia dipendekkan untuk mengelak perkara yang tidak diingini berlaku. Serentak dengan itu beliau menasihatkan penganjur Forum Antara-Kepercayaan supaya berhati-hati dalam perbincangan mereka agar tidak menimbulkan ketegangan di negara ini.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata isu yang dibincangkan dalam forum itu sememangnya sensitif dan boleh menimbulkan dan mencetuskan pergaduhan atau konflik jika tidak dikendali dengan sebaik mungkin.

"Jangan buat desakan yang boleh menimbulkan suasana yang tidak baik dalam negara kita. Hal yang berkaitan seumpama ini memang cukup sensitif dan kita mesti berhati-hati.

"Apa yang berlaku sudah menunjukkan contoh keadaan yang menegangkan situasi itu telah pun timbul. Itu sebagai satu contoh, jadi kenalah berhati-hati," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Pameran SMIDEX 2006 dan Konvensyen SME Asean+3 di Kuala Lumpur Selasa.

Beliau diminta mengulas mengenai kekecohan yang berlaku di forum itu yang berlangsung di Pulau Pinang pada Ahad lepas, apabila beberapa orang menceroboh masuk majlis itu.

Mereka merupakan sebahagian daripada 500 orang yang mendakwa mewakili Badan Antisuruhanjaya Antara Kepercayaan Agama (BADAi) yang mengadakan demonstrasi secara aman di depan Hotel Cititel di mana forum itu dianjurkan.

Forum itu merupakan siri ketiga selepas diadakan di Kuala Lumpur dan Melaka.

Forum anjuran bersama Aliran dan 13 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menggelar diri mereka Artikel 11 membincangkan isu berkaitan Suruhanjaya Kepercayaan Agama termasuk sistem kehakiman dan penolakan sebarang usaha menjadikan Malaysia negara teokratik.

Kumpulan Artikel 11 itu mendakwa Malaysia bukan negara Islam sebaliknya negara yang mengamalkan undang-undang sekular dan menentang usaha menjadikan Malaysia negara teokrasi.

Bagaimanapun, beliau menegaskan tindakan akan diambil terhadap mana-mana pihak yang membuat kenyataan berbentuk hasutan dan mengancam keamanan negara.

"Memang menjadi amalan kita agar berhati-hati, sederhana dengan apa cara yang kita buat dan kita tidak mahu menimbulkan perasaan-perasaan yang boleh mencetuskan pergaduhan, konflik dan sebagainya.

"Kita harus tidak lupa. (Tetapi) Kadang-kadang kita lupa dan bila kita lupa, kita terbawa-bawa dengan sentimen kita maka itu menyebabkan menjadi masalah.

"Dan apabila masalah berlaku maka susahlah nanti keadaan nak diperbetulkan kalau sentimen itu sudah merebak," jelas Perdana Menteri.

Forum umum dibatalkan selepas 500 orang berdemonstrasi membantahnya Satu forum umum bertajuk "Perlembagaan Persekutuan: Perlindungan Untuk Semua" yang menyentuh tentang pertembungan undang-undang sivil dan syariah, terpaksa dibatalkan separuh jalan selepas lebih 500 orang mengadakan demonstrasi secara aman membantah penganjurannya.

Demonstrasi kira-kira dua jam di hadapan Hotel Cititel, Jalan Penang di Pulau Pinang dianjurkan oleh Badan Anti IFC (Suruhanjaya Antara Agama) atau BADAi yang dianggotai oleh beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGOs), bermula kira-kira pukul 8.30 pagi.

Kumpulan itu memegang sepanduk-sepanduk seperti "IFC Bunuh Aqidah", "IFC Rampas Kuasa Mahkamah Syariah" dan "Jangan Rampas Hak Kami" bagi membantah penganjuran forum yang didakwa mereka membincangkan tentang Perkara 121 (A) Perlembagaan Persekutuan, yang merujuk kepada peruntukan perlembagaan yang menghalang mahkamah sivil mencampuri bidang kuasa mahkamah syariah.

Bernama melaporkan Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Hamzah Md Jamil berkata pihak penganjur demonstrasi itu mematuhi arahan polis untuk bersurai kerana mereka tidak mempunyai permit untuk menganjurkan perhimpunan terbabit.

Bercakap kepada pemberita Ahad, beliau berkata anggota polis ditempatkan di sekitar kawasan itu sejak pukul 8 pagi ini bagi memastikan tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

ACP Hamzah berkata selepas perbincangan, penganjur forum iaitu Aliran dan Article 11, yang dianggotai 14 NGOs termasuk Sisters in Islam (SIS), Suara Rakyat Malaysia (SUARAM), Majlis Peguam dan All Women's Action Society (AWAM) bersetuju untuk membatalkan forum berkenaan bagi mengelakkan kejadian tidak diingini.

Turut berada di tempat berkenaan ialah Ketua Polis Negeri Datuk Christopher Wan Soo Kee.

Sementara itu, jurucakap forum itu yang juga anggota jawatankuasa penaja Pertubuhan Kebebasan Rakyat Malaysia, Haris Ibrahim berkata forum yang sepatutnya bermula pukul 9 pagi dan berakhir 1 petang itu terpaksa dibatalkan kira-kira pukul 10.15 pagi ini selepas mendapat nasihat polis.

Bagaimanapun menurutnya lebih 200 peserta mendaftar untuk mengikuti forum itu yang akan membincangkan mengenai Perkara 121 (A), dan bukannya membincangkan mengenai penubuhan IFC.

Hanya tiga penceramah iaitu pensyarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) Dr Shad S Faruqi, pengarah eksekutif AWAM Honey Tan Lay Ean dan timbalan Presiden National Human Rights Society (HAKAM) Imtiaz Malik Sarwar sempat memberi ceramah pada forum itu.

Dua lagi penceramah iaitu Anggota Parlimen Kota Baharu Datuk Zaid Ibrahim dan presiden Aliran, P. Ramakrishnan tidak sempat menyampaikan ceramah masing-masing.

Menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh penganjur forum itu, forum berkenaan membincangkan tentang kes-kes yang melibatkan percanggahan keputusan antara mahkamah sivil dan syariah seperti yang melibatkan kes kematian Nyonya Tahir dan pendaki Gunung Everest, M. Moorthy atau nama Islamnya, Muhammad Abdullah dan kes penjagaan anak-anak S. Shamala.

Forum itu ialah yang ketiga diadakan selepas di Kuala Lumpur pada 12 Mac lepas dan di Melaka pada 21 April lepas.
posted by jasindaily online @ 5:45 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com