Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Allahyarhamah Faridah Ismail: Perginya seorang mujahidah
Wednesday, May 31, 2006
Sejarah yang terukir di Muktamar Agung Dewan Muslimat Pas Negeri Sembilan kali ke-18 apabila perginya Ketua Dewan Muslimat Pas Negeri Sembilan, Puan Faridah Ismail, ke rahmatullah sewaktu beliau dalam perjalanan ke Muktamar Agung yang berlangsung di Gemencheh, Tampin Negeri Sembilan.

Kira-kira jam 9.45 pagi, Ustazah Azizah Khatib Mat, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat selaku perasmi Muktamar DMPNS telah tiba di Gemencheh. Selaku AJK, kami risau kerana jam hampir menunjukkan 10.00 pagi namun Ketua Muslimat PAS NS masih belum tiba. Lebih kurang jam 10.08 kami mendapat berita yang begitu menyedihkan daripada Ustaz Ali Hanafiah, suami Allahyarhamah bahawa Ustazah telah meningggal dunia dalam perjalanan ke muktamar.

Suasana sedih dan pilu telah menyelubungi dewan muktamar. Satu berita yang tidak disangka oleh semua perwakilan yang hadir. Kami semua ditenangkan oleh Ustazah Azizah dan semuanya adalah ketentuan Allah SWT.

Menurut Ustaz Ali, mereka berdua dari Kuala Lumpur kerana isterinya menghadiri mesyuarat DMPP. Allahyarhamah dan suami bermalam di Damansara memandangkan Ustaz Ali ada kuliah di sana. Selepas subuh, beliau bertolak balik ke NS untuk menghadiri muktamar agung dan setibanya di Dengkil, menurut Ustaz beliau telah nazak dan meningggal dunia di dalam kereta.

Jenazah kemudiannya di bawa ke Hospital Kuala Pilah untuk pengurusan post mortem jenazah. Kehadiran pimpinan muslimat PAS Pusat semakin ramai di Hospital Kuala Pilah yang diketuai sendiri oleh Ustazah Azizah, Dr Mariah, Senator Jamilah, dan beberapa orang lagi pimpinan muslimat pusat. Lebih kurang jam 2.45 petang jenazah mula bertolak ke Palong 1, Gemas untuk dikebumikan.

Jam 4.00 petang sewaktu kami tiba di Palong 1, telah ramai tetamu yang menanti kehadiran Allahyarhamah. Sebaik sahaja kain yang menutupi muka Allahyarhamah dibuka, Ya Allah terpancar akan senyuman dan ketenangan di wajahnya. Beliau sentiasa berdoa agar dimatikan dalam perjuangan.

Begitulah antara hasrat yang pernah di utarakan kepada suaminya Ustaz Ali. Alhamdulillah, hajat beliau dimakbulkan Allah untuk mati di dalam perjuangan.

Pengurusan jenazah diimamkan oleh Ustazah Endon selaku bilal wanita dan peluang ini tidak saya lepaskan bersama Ketua Muslimat Kawasan Rembau, Puan Maznah untuk sama-sama memandikan dan mengkafankan jenazah.

Ya Allah, Maha suciMu Ya Allah yang memudahkan urusan kami. Tiada satu pun kesusahan sewaktu mengendalikan jenazah Allahyarhamah.

Bibir kami sentiasa basah dengan zikir menatap wajah beliau, perginya seoarang mujahidah, pejuang yang ikhlas dalam perjuangan.

Jam 5.00 petang jenazah mula dibawa ke masjid untuk di sembahyangkan. Alhamdulillah, ramai yang menziarahi Allahyarhamah dan saya mengucapkan terima kasih kepada semua yang hadir menziarahi untuk kali terakhir terutamanya Ketua DMP Negeri Melaka, Dr Khatijah; Ketua DMPN Selangor, Ustazah Wan Hasrina; AJK DMPP, Dr Mariah dan semua pimpinan yang hadir.

Marilah kita sama-sama mendokan agar Allah mengampunkan segala dosa- dosa beliau dan semoga Allah menempatkan beliau di kalangan hamba- hamba-Nya yang beriman. InsyaAllah.

Al- Fatihah.

Latar Belakang

Sedikit latar belakang beliau bagi insan-insan yang tidak mengenali beliau. Puan Faridah Ismail dilahirkan pada 18.9.57 di Kedah Darul Aman. Beliau berpindah ke Negeri Sembilan pada tahun 1985 iaitu sebaik sahaja berberkahwin dengan Ustaz Ali Hanafiah. Sejak tahun 1985, beliau telah bergerak aktif di dalam PAS dan kerja-kerja dakwah.

Beliau juga merupakan Timbalan Muslimat Pas Kawasan Jempol dan merupakan seorang tenaga pengajar di Pasti Jempol. Penglibatan beliau di dalam PAS lebih daripada 20 tahun dan kegigihan beliau dalam aktiviti-aktiviti PAS memang tidak dapat dinafikan.

Meskipun beliau pernah dinasihati doktor untuk berehat tetapi beliau tetap berjuang, menghadiri mesyuarat walaupun sakit. Seperti yang dimaklumkan Ustaz, Allahyarhamah sering berkata, "kalau duduk di rumah berehat pun, tetap sakit. Baik keluar rumah menghadiri mesyuarat, kerana sakit memang akan tetap sakit. Amanah kena dilaksanakan."

Setahu saya beliau tidak pernah ponteng dari menghadiri sebarang mesyuarat dan sekiranya ada keuzuran, beliau pasti menghantar wakilnya. Begitulah hebatnya beliau sebagai seorang pemimpin.

Kita yang masih hidup ini wajar mengambil ikhtibar di atas pemergian beliau. Moga beliau menjadi contoh kepada semua muslimat di Negeri Sembilan.
Al-Fatihah!

Norwani Ahmat
AJK DMPNS
posted by jasindaily online @ 6:31 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com