Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Dr M: Anak-anak PM tidak boleh ada perniagaan dengan kerajaan
Wednesday, May 24, 2006
Terjemahan Anak-anak serta isteri Perdana Menteri, pada prinsipnya, tidak boleh menjalankan sebarang perniagaan dengan pihak kerajaan, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam wawancaranya dengan malaysiakini minggu lalu.
Kerana prinsip itulah, kata Mahathir, beliau tidak membenarkan anak-anaknya atau isterinya, menjalankan perniagaan dengan kerajaan apabila beliau masih menjadi perdana menteri. "Jika anda membenarkan anak-anak anda menjalankan perniagaan dengan pihak kerajaan, nanti ia tidak disenangi orang lain," katanya, sambil menambah, beliau juga melarang anak-anaknya daripada terbabit dalam politik. "Saya tidak mahu dianggap mahu mewujudkan sebuah dinasti," kata Dr Mahathir.
Mirzan, anak lelaki sulung Dr Mahathir, telah membina empayar perkapalan tetapi terjejas teruk sewaktu Asia dilanda krisis kewangan pada 1997-98. Ketika Petronas mengambilalih Konsortium Perkapalan Bhd daripada Mirzan, syarikat tersebut menanggung hutang sebanyak RM1.7 billion.
Dua lagi anak lelaki Mahathir - Mokhzani and Mukhriz - juga terbabit dalam perniagaan tetapi tidak begitu menonjolkan diri. Hanya selepas persaraan Dr Mahathir, barulah anak lelaki bungsunya, Mukhriz - satu-satu anaknya yang aktif dalam politik - bertanding jawatan exco Pemuda Umno dua tahun lalu, dengan memperolehi undi terbanyak. Mirzan kini menjadi Presiden Institut Kepimpinan dan Strategi Asia (Asli) - sebuah badan pemikir yang ditubuhkan pada 1993.
Manakala adiknya, Mokhzani memiliki syarikat impot kereta mewah porshe dan juga menjadi pengerusi Litar Antarabangsa Sepang. Manakala anak perempuan - Marina -merupakan seorang aktivis Aids. Walaupun beliau berpegang teguh pada prinsip tidak membenarkan ahli keluarganya menjalankan perniagaan dengan pihak kerajaan, tetapi Dr Mahathir enggan mengulas apabila ditanya sama ada beliau memberi nasihat yang sama kepada pengganti pilihannya, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. "Ia terpulang kepada beliau. Saya tidak memberi nasihat (kepada beliau), tetapi inilah prinsip am yang saya katakan," kata Dr Mahathir. Kamaluddin - anak lelaki Abdullah - kini mengetuai syarikat minyak dan gas, Scomi, manakala menantunya, Khairy Jamaluddin pula merupakan Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia. Kebebasan akhbar Dalam wawancara selama 45 minit di pejabat beliau di tingkat 86 Menara Berkembar Petronas Dr Mahathir turut mempertahankan pelaksanaan projek mega sewaktu pentadbirannya, yang menjadi sasaran hebat kritikan.
Mengulas mengenai Jambatan Pulau Pinang, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan pusat pentadbiran kerajaan di Putrajaya, Dr Mahathir berkata, orang tidak faham keperluan untuk "membina untuk masa depan". "Apabila anda hendak membina sesuatu, jangan bina untuk masa sekarang. Bina untuk masa depan," jelasnya.
Ditanya mengenai anggapan bahawa projek-projek besar seumpama itu boleh membawa kepada penyalahgunaan dan rasuah, Dr Mahathir berkata, kerajaan tidak mungkin dapat mengawasi semua orang. "Bagaimanakah anda hendak mengawasi mereka sepanjang masa? Orang yang mengawasi mereka, juga perlu diawasi. Ia adalah sesuatu yang amat sukar hendak dilakukan," katanya. Dr Mahathir juga mempertahankan pendiriannya mengenai kebebasan akhbar. Menurutnya, beliau hanya mengambil tindakan apabila pengkritiknya "mencetuskan kebencian antara kaum". Beliau mendedahkan, Akta Rahsia Rasmi (OSA) - undang-undang yang dipindanya untuk mengenakan hukuman penjara mandotari ke atas mereka yang mendedahkan rahsia kerajaan - adalah untuk menyekat kebocoran cadangan projek yang boleh menguntung pembida lain.
"Misalnya, jika seseorang membuat cadangan untuk melakukan sesuatu, mereka menirunya, dan tiba-tiba anda menerima lima hingga 10 cadangan dari pelbagai orang, kerana ada orang yang menjual permohonan tersebut.
Kita mesti menyekatnya," katanya. OSA, tegas Mahathir, bukan bertujuan untuk menyembunyikan perbuatan rasuah dalam kerajaan. "Perbuatan rasuah dalam kerajaan, jika anda ada bukitnya, kita tidak dapat lari daripadanya. Tetapi jika anda hanya membuat tuduhan terhadap orang lain berdasar apa yang anda dengar, kita tidak dapat ambil tindakan. Anda mesti adil kepada orang lain.
"Apabila anda berkata, saya melakukan ini, (dan) tidak dibenarkan mengkritik, itu menghakis kebebasan akhbar," katanya. Bagaimanapun, tegasnya, kritikan yang dibuat itu mestilah yang membina. Apabila ditanya sama ada kritikan terhadap keputusan kerajaan membatalkan projek jambatan ke Singapura boleh diangap tidak membina, Dr Mahathir berkata: "Apabila anda melakukan sesuatu yang sudah jelas salah, seperti menyerahkan hak kedaultan anda kepada negara lain, saya hanya komen mengenainya – itupun tidak boleh disiarkan? Berita asal
posted by jasindaily online @ 9:44 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com