Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Rakyat mesti menolak kenaikan tarif elektrik
Wednesday, May 24, 2006
KUALA LUMPUR, 24 Mei (Hrkh) - Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa meminta rakyat Malaysia supaya menolak kenaikan tarif letrik yang berkuat kuasa 1 Jun ini sebagaimana diumumkan sebentar tadi oleh Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Dato' Seri Dr Lim Keng Yaik.

Dr Lim dalam kenyataannya memberikan alasan bahawa, kenaikan ini tidak membebankan kerana majoriti pengguna seramai kira-kira tiga juta keluarga, menggunakan kurang daripada 300 kilowat. Bil mereka dijangka antara RM 44 dan RM 70 sebulan

Menurutnya, golongan berpendapat rendah tidak akan terjejas teruk kerana kadar bayarannya dibuat berdasarkan kepada jumlah penggunaan elektrik.

Nasharudin dengan tegas menyanggah alasan menteri dengan mengatakan, "Rakyat terutama golongan berpendapat rendah tetap akan terjejas dengan kadar purata tarif elektrik sebanyak 12 peratus sebagaimana pengumuman menteri."

Tegasnya, walaupun kenaikan itu hanya dikenakan kepada syarikat industri besar tetapi ia akan tetap menyulitkan perkembangan industri kecil.

"Mula-mula naik tarif elektrik kepada pengguna tertentu dan tidak mustahil selepas itu dinaikkan tarif kepada semua pengguna," katanya ketika menghubungi Harakahdaily, selepas beliau mendengar pengumuman tarif tersebut.

Timbalan Presiden PAS itu berkata, kenaikan tarif elektrik itu merupakan hadiah istemewa kepada pengundi-pengundi yang memberi sokongan kepada BN khususnya mereka yang baru sahaja mengundi dalam pilihan raya di Sarawak.

Sehubungan itu, beliau menyeru rakyat supaya turun beramai-ramai dalam perhimpunan aman 'protes sampai turun' pada 28 Mei ini di KLCC.

Sebelum ini PAS secara konsisten menolak kenaikan harga minyak kerana ianya memberikan implikasi yang buruk kepada kenaikan semua barangan dan perkhidmatan, sekaligus menjejaskan taraf kehidupan rakyat.
posted by jasindaily online @ 9:37 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com