Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Dr M: Adakalanya Pak Lah tersilap langkah
Wednesday, May 24, 2006
Terjemahan Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menerajui kepimpinan negara selama 22 tahun, kecewa dengan beberapa keputusan yang dibuat oleh pengganti pilihannya selepas persaraannya tiga tahun lalu.
Bagaimanapun, ketika ditanya, beliau enggan mengulas mengenai prestasi Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, kerana tidak mahu timbul sebarang kesan negatif.
"Saya tidak gemar memberi pendapat mengenai prestasi kerajaan sekarang kerana ia boleh menimbulkan kesan-kesan negatif, jadi saya tidak akan menjawabnya. Itulah jawapan saya," katanya kepada pengarang malaysiakini sewaktu wawancara selama 45 minit minggu lalu.
Beliau kecewa dengan keputusan kerajaan sekarang, khususnya mengenai syarikat kereta nasional, Proton dan isu jambatan separuh.
"Saya kecewa dengan apa yang berlaku kepada Proton dan juga jambatan separuh," kata Dr Mahathir merujuk kepada syarikat kereta nasional itu serta pembatalan projek jambatan tersebut, yang dimulakan sewaktu pentadbirannya.
Beliau juga mendedahkan bahawa kerajaan Malaysia yang membuat tawaran kepada Singapura untuk menjual pasir serta kebenaran penggunaan ruang udara Johor.
Menurutnya, tawaran tersebut dibuat dalam satu mesyuarat pada tahun 2004 antara kedua buah buah negara untuk mendapatkan persetujuan Singapura untuk membina jambatan lurus.
Manakala tawaran penjualan pasir itu, kata Dr Mahathir, membabitkan sejumlah satu bilion meter persegi atau 50 juta kaki persegi setahun bagi tempoh selama 20 tahun.
"Itu akan menambah keluasan Singapura sebanyak satu setengah kali lebih besar daripada keluasannya sekarang. Keluasan itu sesuai untuk menampung penduduk seramai, mungkin 10 juta," tambahnya.
Kenyataannya itu bercanggh dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang berkata April lalu bahawa tawaran tersebut adalah syarat yang ditetapkan oleh Singapura sebagai persetujuan bagi pembinaan jambatan tersebut.
"Berdasrakan rekod dan daripada mereka yang bercakap mengenainya -saya pasti mereka bercakap berdasarkan rekod yang betul - ini adalah tawaran Malaysia untuk memujuk Singapura supaya membina sebuah jambatan lurus," kata Dr Mahathir.
"Apabila Johor mendapat tahu mengenai tawaran tersebut, Johor membantah. Mereka tidak mahu membekal pasir kepada Singapura. Mereka tidak mahu ruang udara mereka dipenuhi pesawat pejuang dari Singapura," katanya.
'Kesilapan' sejarah
Mahathir, yang memberhentikan penjualan pasir kepada Singapura pada 1997 dan juga penggunaan ruang udara Malaysia oleh republik tersebut, membandingkan tawaran berkenaan dengan "kesilapan" dalam sejarah penjualan Singapura dan Pulau Pinang kepada penjajah British.
Beliau mengambil keputusan tersebut kerana ia merosakkan alam sekitar dan memusnahkan kawasan pembiakan ikan, serta prospek ia menguatkan lagi sebuah negara jiran "yang tidak mesra" dengan Malaysia.
Menurut beliau, sepertimana Malaya 'tertipu' dengan menjual Singapura kepada penjajah British dengan harga RM60,000 dan Pulau Pinang dengan harga RM10,000, kerajaan sekarang menjual pasir – 'sebahagian daripada Malaysia' – kepada Singapura.

"Kita tidak sepatutnya membina Singapura menjadi sebuah negara yang besar. (Malah dengan keluasannya sekarangpun) ia sudah pun tidak baik dengan kita," katanya.
Beliau juga menyifatkan Gevi SpA – syarikat yang membeli MV Agusta Motors dari Proton – sebagai sebuah syarikat 2-euro
Mahathir berkata, beliau telahpun membuat semakan mengenai syarikat berkenaan dan mendapati ianya ditubuhkan khusus untuk membeli Agusta.
"Mengapa mereka di Itali menubuhkan syarikat ini untuk membeli Agusta, lama sebelum kita tahu yang Agusta hendak dijual? Bagaimanakah mereka mengenalpasti orang-orang ini? Bagaimanakah mereka boleh menawarkan (menjual) syarikat itu pada harga berkenaan? Adalah syarikat ini terbabit dalam industri automatif?" soalnya.
Gevi SpA membeli 57 peratus saham Proton dalam Agusta, sebuah syarikat motosikal di Itali, Disember lalu dengan harga nominal 1 euro (RM4.55).
Mahathir, yang menemui pengarang malaysiakini di pejabatnya di Menara Berkembar Petronas pada 16 Mei lalu, memulakan wawancara dengan mengatakan bahawa beliau tidak pernah menyukai lamanweb tersebut kerana "ia amat kritikal" terhadapnya. Berita asal
Ini adalah siri pertama daripada tiga bahagian wawancara Dr Mahathir dengan malaysiakini.
posted by jasindaily online @ 6:03 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com