Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Apa Pendirian Pemuda UMNO?
Sunday, May 21, 2006
Isu tuntutan IFC yang disokong oleh beberapa NGO orang Islam dan beberapa MP UMNO sedang hangat diperkatakan. Walaupun media perdana tidak melihat isu ini sebagai isu besar, tindakan penganjur IFC ini mengadakan forum dan seminar di merata tempat dapat dihidu oleh sebahagian umat Islam yang prihatin sebagai satu propaganda berterusan ke arah merealisasikan tuntutan mereka sehingga akhirnya berjaya diwartakan sebagai suatu 'kontrak agama' yang baru di negara ini.

Malang sekali masih ramai umat Islam yang gagal melihat kesan buruk yang cuba dipaksakan ke atas kemuliaan agama Islam dan hak-hak umat Islam yang tidak pernah dipaksakan ke atas orang bukan Islam (kecuali selepas mereka masuk Islam). Perbuatan mereka ini harus dilihat sebagai cuba mencampuri urusan agama Islam dan ianya harus ditentang seperti mana jika mereka cuba mencampuri adat istiadat orang Melayu.

Cuba bayangkan jika ada sekelompok warga Malaysia berbangsa Cina atau India cuba memaksakan orang Melayu supaya tidak lagi menggunakan keris sebagai lambang bangsa kerana keris itu adalah satu senjata yang digunakan hanya untuk mencederakan atau membunuh manusia lain. Keris tidak biasa digunakan untuk memotong kek harijadi atau buah melainkan digunakan khusus dalam pergaduhan. Penggunakan keris sebagai lambang bangsa Malayu seolah-olah menjustifikasikan sebarang dakwaan bahawa orang Melayu kaki gaduh dan 'gedebe'.

Agak logik juga untuk bersetuju dengan dakwaan seumpama ini, jika benar orang Melayu mendakwa sebagai bangsa dan penganut Islam yang mengamalkan toleransi agama dan sukakan pendekatan yang lemah lembut. Persoalannya sanggupkan orang Melayu melucutkan kerisnya?

Pemuda UMNO mendakwa sebagai pendokong warisan pimpinan bangsa Melayu yang kononnya lantang dan pantang dicabar bila maruah bangsa dan agama hendak dicabar. Ke mana perginya gigi dan taring mereka bila kini agama Islam dicabar?

Biro Agama Pemuda UMNO yang dirasakan paling dekat dengan isu IFC ini belum kedengaran bertempik meminta lawan masuk gelanggang untuk beradu jantan. Yang dilihat turun ke gelanggang hanyalah NGO-NGO Islam, dan amat mudah pula untuk melabelkan mereka sebagai pro-PAS walaupun PAS sendiri pun nampaknya masih berkira-kira untung-rugi jika turut bertarung melawan penjahat IFC ini secara berhadapan.

Siapa lagi yang dapat diharapkan oleh umat Islam untuk membantu membenteras golongan 'chauvanist anti-Islam' ini supaya kemuliaan dan hak agama Islam serta umatnya mendapat pembelaan.

Pemuda UMNO digesa menyatakan pendirian, samada menyokong atau membantah tuntutan IFC ini supaya kami, rakyat Malaysia sekaliannya tahu siapa sahabat dan siapa musuh. Ataupun mereka hanya mahu terus berpegang kepada keris sebagai simbol kekeramatan Melayu zaman purba sambil bernostalgia mengkagumi kejayaan datuk monyang bertarung dengan harimau dan monyet.

Di bawah ini diturunkan agenda Biro Agama Pemuda UMNO Malaysia sebagai 'benchmark' dalam menilai keupayaan dan 'commitment' mereka untuk membela Islam di saat dilanda fitnah seperti skarang ini.

Agenda Biro Agama Pemuda UMNO Malaysia

1) Memperjuangkan kemuliaan nilai-nilai Islam Islam progresif dan dinamik.

2) Memperbetulkan tanggapan dan salah faham Islam dan menangani dakyah serta penyalahgunaan Islam oleh pembangkang terutama Pas.

3) Membantu kerajaan di dalam mengenengahkan dan memperjelaskan Konsep Islam Hadhari yang disarankan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

4) Memperkasakan pembangunan kepimpinan agama di kalangan golongan seperti pelaksanaan program Imam Muda dan lain-lain di samping mendekatkan golongan muda kepada Islam.

5) Memperkasakan institusi keluarga dan Islam sebagai pemangkin kepada pembangunan umat Islam yang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang.
posted by jasindaily online @ 6:04 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com