Scroll images by bigoo.ws

DEMI MASA

Demi masa. Sesungguhnya manusia benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

LAJNAH DPPKJ
KENALI PAS
Kini kadar elektrik pula naik, lagi hadiah BN kepada rakyat
Thursday, May 25, 2006
Akhirnya kerajaan Barisan Nasional menaikkan juga tariff elektrik yang dibekalkan oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Satu lagi beban baru kepada rakyat jelata setelah dihempap sebelum ini dengan beban kenaikkan harga minyak yang dituruti dengan kenaikkan harga barangan dan perkhidmatan yang timpa-menimpa.

TNB rugi RM29.9 billion, TNB menanggung bil tunggakan bekalan dari syarikat-syarikat korporat yang melebihi RM1 billion (hutang Pewaja Steel sahaja mencecah RM254.33 juta), TNB dipaksa membayar lebih RM4 billion setahun kepada syarikat penjana tenaga bebas (IPP) tanpa mengira sama ada kapasiti elektrik digunakan sepenuhnya atau tidak. Hasil dari urus tadbir korporat yang longgar dan pemantauan kerajaan yang lemah ini, maka kerajaan dan TNB tiada pilihan lain melainkan mengalihkan bebanannya kepada rakyat jelata.

Maka terus meningkatlah kos hidup rakyat, kini kadar inflasi sudah mencecah ke paras yang tertinggi iaitu 4.8 peratus.

Maka berkokoklah pihak yang memang dilatih berkokok bahawa kononnya kadar kenaikkan purata 12 peratus di Semenanjung Malaysia berkuatkuasa 1 Jun ini tidak akan membebankan golongan berpendapatan rendah dan sederhana Dijangkakan 60 peratus bilangan isi rumah ini akan terkecuali dari kenaikkan tersebut kerana mereka dianggarkan menggunakan hanya 200 kilowatt-jam (kWh) elektrik sebulan.

Sejak bila pula kerajaan hanya berjuang untuk 60 peratus rakyatnya, apakah 40 peratus yang lain tidak perlu dibela?

rendah yang menggunakan hanya 200 kWh sebulan, memang mereka perlu dibela kerana kos hidup mereka sudah cukup tinggi. Tetapi bagaimana pula dengan yang 40 peratus? Mereka juga sudah sedia terbeban dengan kenaikkan harga minyak dan barangan serta perkhidmatan. Mengapa mereka ini yang didera sedangkan yang memberikan masalah sebenarnya adalah syarikat-syarikat korporat hasil dari kelemahan TNB dan kerajaan juga!

Kononnya struktur tariff baru ini akan meningkatkan pendapatan tahunan TNB sebanyak RM1.5 bilion.

Apakah jaminan kerajaan dengan kenaikkan tariff ini maka harga barangan dan perkhidmatan tidak akan turut naik? Dulu ketika diumumkan kenaikkan harga minyak sebanyak 30 sen seliter kerajaan beria-ia berjanji akan memastikan kenaikkan itu tidak akan mengakibatkan kenaikkan harga barangan dan perkhidmatan, ternyata janji kini tinggal janji. Dan kini kadar letrik pula naik, jadi bagaimana?

Suka tak suka, sedia tak sedia maka terimalah kenaikkan harga ini kerana kerajaan yang ada tidak ada pilihan lain. Terpulanglah kepada rakyat untuk menerima hakikat ini. Para pengundi di Sarawak yang kononnya jauh kebelakang kalau nak dibanding demgan rakyat di Semenanjung telah menyuarakan bantahan mereka melalui peti undi baru-baru ini.

Kita di sini bagaimana?
posted by jasindaily online @ 5:49 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
DPPKJASIN

Name: jasindaily online
Home: Jasin, Melaka, Malaysia
About Me: Di bangunkan pada bulan April 2005
See my complete profile
CORETAN YANG LALU
ARKIB JASNIDAILY
POWERED BY

Free Blogger Templates

BLOGGER

© 2005 Info Template by Isnaini Dot Com